Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal være forlover for besteveninna mi i år. Problemet er at jeg tror ikke jeg klarer å holde tale. Jeg gruer meg så forferdelig mye at jeg mister nattesøvnen pga det. Jeg er veldig flink å skrive, men å stå forran store folkemengder takler jeg bare ikke. Tenker på talen døgnet rundt!

Hadde du blitt kjempelei om forloveren din spurte om å få slippe talen??

Fortsetter under...

Gjest AnneS
Skrevet

Hva med å lage en sang fra deg? Som du kan kopiere ut slik at alle kan være med å synge den til henne?

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Er ikke værre enn å si dette til henne, og si at om hun virkerlig vil du skal holde tale, så skal du prøve hvertfall. Siden du er hennes forlover, så er dere jo gode venner, og hun vil nok ha forståelse for deg :)

Skrevet

Hei :) Dette kan jeg forstå at du synes er vanskelig, men som forlover blir nok dette forventet av deg, og det vil bli sett på som rart om du ikke gjør dette. Det er likevel noen tips som kanskje gjør det lettere:)

Hva med å lage en vennine tale som er fra venninnegjengen deres (hennes nærmeste venninner)? Dere kan jo sitte sammen og skrive den, så får du litt hjelp?

Ellers handler det om mestring. Om du synes det er vanskelig å tale, så skriv talen ned akkurat slik du ville sagt det og pugg ord for ord. øv MASSE, og da mener jeg til et punkt hvor du kan den utenat. Den trenger ikke være lang heller. øv foran venninner/kjæreste eller familieslik at du har et publikum som kan gi deg gode tilbakemeldinger på hvordan du fremstår.

Lyke lyke til :)

Skrevet

Forloveren min holdt ikke tale, hun takler slikt like dårlig som meg så jeg så ingen hensikt med å tvinge igjennom det, men hun var der fra a-å og det synes jeg er viktigst:) Dagen ble ikke noe dårligere av hun ikke holdt tale:)

Gjest yrild
Skrevet

Lag sang :-) Der kan du jo få sagt alt du vil si og så få alle til å synge det.

Et tips er å ta en utrolig enkel mellodi (aala Bæ bæ lille lam/mikkel rev ) slik at det ikke bare blir krøll :-)

Annonse

Skrevet

Jeg føler akkurat det samme som deg, men jeg slipper nok ikke unna. Hele slekta hennes er veldig åpne og sosiale folk og alle forventer at forloverne holder tale. Men selv om jeg sikkert kommer til å løpe på do hundre ganger før det er min tur, så skal jeg gjennomføre det. Men jeg kommer nok til å kun feste blikket på venninna mi som er bruden, brudgommen hennes og hennes familie. De kjenner jeg godt og de tør jeg se i øynene. Kommer aldri i verden til å tørre å se på alle i rommet..hehe..det pleier å funke for meg når jeg skal snakke i store forsamlinger. Jeg fester blikket på folk jeg er trygg på. Pleier å gjøre det når vi har fremføringer på skolen også. Noe vi desverre har veldig ofte.

Skrevet

Snakk med henne. Jeg var forlover og holdt ingen tale, selv ingen sang. Jeg snakket med henne først og hun syns det var helt greit. Hun viste hvem hun spurte om å være forlover og hun viste også at jeg ikke er en person som holder taler.

Skrevet

Alternativet er å lage en sang. Hvis hun skal vite at du kan stå last og brast med deg hvis det blir trøbbel i ekteskapet, må du kunne lage en sang eller lignende som er personlig og til henne.

Skrevet

Så klart trenger du ikke å holde tale. De som sier at det er "forventet" av deg vet ikke hva det vil si å mislike så sterkt å holde tale. Se for deg en med edderkoppfobi tungekysse med en tarantella. Like sannsynlig hadde det vært at jeg kunne holde tale for eksempel ;-)

Jeg har vært i tre bryllup der forloveren IKKE holdt tale. Men de hadde laget en sang som alle var med på å synge. Spesielt to av sangene var humoristiske, personlige og fine.

Og i mitt eget bryllup var det ikke en sjel som holdt tale. Der var vi 30 stykker som nøt en treretters luksusmiddag(nam). Alle koste seg. Hvorfor Må en holde tale.

Lykke til! Gjør som du føler. Snakk med venninnen din :)

Skrevet

Nei, det må du slettes ikke!

Skrevet

Hemmeligheten er: Øve, øve, øve!

Skriv talen i god tid, og hold den for deg selv mange, mange ganger. Snakk høyt (altså ikke inni deg), stå foran speilet og tren til du nesten kan det utenat. De siste gangene gjør du det iført kjolen du har valgt til bryllupet.

Det kommer til å gå fint, og du får en enorm mestringsfølelse etterpå.

Bruden kommer til å bli så glad :-)

Lykke til!

Skrevet

Synes du skal droppe talen jeg. Skriv en sang. Jeg hadde absolutt ikke ønsket at min venninne skulle sitte og grue seg for en dum tales skyld:)

Annonse

Skrevet

Løsningen på dine problemer er power point :) Samle bilder og sett til musikk og kanskje noe tekst, så blir det nok kjempebra :)

Skrevet

enig med kajsa... :P en liten "film" er alltid hyggelig :P

ellers så kan du jo skrive en tale som et eventyr.. du sier du er god til å skrive... så kan du bare lese den opp rett ogslett :) det gjorde jeg :P enkelt og greit...

Skrevet

kom på en annen ting jeg har sett blitt gjort... brudgommen skrev en kort tale, som har ga til bruden, og ba henne lese den :P det var veeeldig humoristisk :) da kan du jo bare si at du har skrevet en tale fra henne til deg i stedet, så kan du ha med masse gode minner fra deres tid i sammen ;)

Skrevet

Jeg sier det rett ut: Løsningen på problemet er å innta et par drinker på forhånd. Da holder du verdens beste tale. Ellers er alternativet allsang, som du har diktet.

Gjest Mentha & Junior
Skrevet

kom på en annen ting jeg har sett blitt gjort... brudgommen skrev en kort tale, som har ga til bruden, og ba henne lese den tongue.png det var veeeldig humoristisk smile.png da kan du jo bare si at du har skrevet en tale fra henne til deg i stedet, så kan du ha med masse gode minner fra deres tid i sammen wink.png

Denne ideen likte jeg! :) Skal huske det om det blir min tur noen gang ;)

Skrevet

Jeg ville ikke ha brydd meg om forloveren holder eller ikke tale! Det er jo mange andre som gjøre det den dagen! Det blir nok taler, det kan jeg love deg!

Da kan du heller lage noe fint til henne - bestill et album med bilder for eksempel. Jeg fikk fra forloveren bilder fra utdrikningslaget mitt. Vi var på spa hotell en helg. Så hadde hun tatt masse bilder underveis starta fra selve hentinga til leveringa av meg ;)

Hun viste bildene på storskjerm i bryllupet også.

Skrevet

Hei.

Jeg har samme problem som deg HI, jeg er flink til å skrive, men mestrer rett og slett ikke å tale foran en forsamling. Jeg har selv vært forlover, og ble tvunget til å holde tale. Det resulterte i en fullstendig katastrofe, alt stokket seg, jeg stammet, husket ikke hva jeg skulle si, og jeg ble så rød at folk så nedi bordet. Helt forjævlig grusomt!

Så en ting er mine venninner klar over, jeg kommer aldri til å være forlover for noen mer, ikke en gang min egen søster.

Jeg råder deg til å droppe talen dersom du ikke tror du klarer det. Noen mennesker er bare ikke født talere, rett og slett, og da bør de få slippe. Dette bør også brudeparet ha forståelse for.. Så om hun blir misfornøyd med at du ikke vil holde tale, så hadde jeg faktisk bedt henne finne en annen forlover. Hadde jeg vært moden nok den gangen jeg ble spurt om å være forlover, så hadde jeg sagt det samme:(

Gjest sommerfuggel i vinterland
Skrevet

Jeg forstår deg veldig godt, bortsett fra at jeg har motsatt problem. Jeg har ikke problemer med å prate foran en forsamling, men jeg er helt ræva på å skrive :(

Jeg skal være forlover i juli, og talen gjør meg helt svett :(

Skal legge denne tråden på minnet, var noen fine ideer her :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...