Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Babyen nærmer seg 8 mnd og jeg ammer ca. hver 4 time gjennom hele døgnet. Begynte med fast føde når han var 6 mnd og før det ammet jeg sc. hver 3 time. Merker at det er veldig varierende hvor mye man ammer de små etterhvert. Han spiser 3 måltider med fast føde nå og jeg lurer på om jeg gir han for mye morsmelk og bør trappe ned? Hvordan er det med dere? Hører om noen som kun ammer en gang til dagen og ikke gir mme utenom. Det tenker jeg er altfor lite melk barna får i seg, men min får kanskje litt mye? :)

Videoannonse
Annonse
Gjest peacock
Skrevet

Når du beregner melkemengden må du telle med de måltider der det er MME. Gir du f.eks. grøt av pulver beregnet til 1 dl vann får ungen i seg tilsvarende 1 dl MME.

Her ammer vi ca 5 ganger i døgnet nå (8 mnd akkurat). Morgen, 2-3 ganger i løpet av dagen, på kvelden og en gang iblant på natten. Sånn ca. Virker som om det ikke er så mye melk igjen, og gutten min er ikke så veldig interessert i puppen på dagtid. Han får 2 grøtmåltider (1 porsjon morgen, 1,5 porsjon på kvelden), 1 middagsmåltid (halvt glass) og et måltid med frukt og brød der han nesten ikke spiser noe, pr dag nå. Han får vann å drikke til måltidene. Blid og fornøyd og akkurat på kurven sin :-)

Når du skal vurdere om gutten din får for mye å spise må du nesten veien han og se om han følger kurven sin. Når barna blir større og mer aktive får de naturligvis et større energibehov :-) På helsestasjonen bruker de skjemaene til WHO, du kan se de her: http://www.ammetaka.no/Baby/percentil.php

Skrevet

Mi er 7.5 mnd, ammer 5 pr dag og 2 natt. Spiser totalt grøt av kun 1 dl. Og ikke flink m vann ennå. Så trenger nok den melka.

Skrevet

Takk for svar. Gir ikke MME, men får stortsett grøt av pulverblandinger og de inneholder jo MME som du sier. Vet de anbefaler å bruke disse eller evt. lage hjemmmelaget grøt tilsatt MME til de minste. Men det er kanskje i orden å gi hjemmelaget grøt med frukt/vann siden jeg allikevel har masse MM og han får mye fortsatt. ?

Gjest peacock
Skrevet

Tror anbefalingen er minimum en halv liter melk i døgnet, så om babyen din drikker så mye MM går det sikkert bra å gi grøt av vann... Men kanskje det smaker litt bedre med MME? :-)

Skrevet

Min er straks 8 mnd og jeg ammer han alt mellom 2 og 6 ganger i døgnet. Han spiser 4-5 måltider fast føde. To av de er grøt laget på 1,5dl vann. Dvs han får i seg 3 dl væske (grøten er jo basert på MME), og da trenger han på en måte bare å drikke 2-3 dl morsmelk fra meg. De gangene han bare vil amme 2-3 ganger på et døgn så prøver jeg å ikke stresse med det, og heller tenke at han får jo i seg det han trenger, selv om jeg selvfølgelig skulle ønske han fremdeles ville bli ammet før hvert måltid og før leggetid som før.. Det vil han altså ikke nå lengre. Dette ble litt rotete skrevet, men håper det kan være til hjelp.

Skrevet

Jeg var på helsestasjon for et par dager siden, og jenta mi hadde ikke lagt på seg noe særlig siden 6 mnd kontrollen. Har amma MYE, men ble anbefalt å gi 4 måltider fast føde om dagen, og tilby melk rett etterpå, slik at hun spiser mer fast føde. Ammer om nettene enda...

Skrevet

Jeg ammer ca fire ganger på dagtid (morgen, lunsj, middag, kveld) og som oftest én gang om natten, men det hender at han sover hele natten gjennom (halleluja!!).

Han får grøt til frokost. Vet ikke helt mengden, jeg lager den selv, så noe av vannet koker jo vekk osv.. Tilsetter bare en dæsj MME for smakens skyld etter at jeg har kokt grøten. Så får han én skive og litt fruktmos til lunsj. Tyr til middagsglass, og så får han grøt igjen til kvelds.

Skrevet

<p>

Babyen nærmer seg 8 mnd og jeg ammer ca. hver 4 time gjennom hele døgnet. Begynte med fast føde når han var 6 mnd og før det ammet jeg sc. hver 3 time. Merker at det er veldig varierende hvor mye man ammer de små etterhvert. Han spiser 3 måltider med fast føde nå og jeg lurer på om jeg gir han for mye morsmelk og bør trappe ned? Hvordan er det med dere? Hører om noen som kun ammer en gang til dagen og ikke gir mme utenom. Det tenker jeg er altfor lite melk barna får i seg, men min får kanskje litt mye? :)

Hvorfor tror du han får for mye morsmelk?Etter 6 mnd trenger barna fast føde, for å få dekket behovet sitt for jern og sink - i tillegg til å begynne å spise mat med annen konsistens enn melk, da. Ellers er det omtrent alt de trenger av næringsstoffer i morsmelk (unntatt jern og sink).Så lenge de spiser relativt balansert utenom og de virker fornøyd (og de sover så mye som foreldrene synes er greit på natta - noen barn nattammes lenge, og så lenge det er ok for mor er det ingenting i vegen med det), er det ikke nødvendig å gi de mindre morsmelk. Fullammede barn drikker ca 1 liter melk pr dag, barn som får fast føde trenger 5-6 dl melk pr døgn - og de fleste ammes jo såpass mye mindre at det tilsvarer omtrent dette når de får 3 måltider fast føde pr dag.

Ammebarn trenger selvsagt i mindre grad kumelk i kostholdet - dvs de TRENGER ikke drikke melk og spise mye pålegg med melk i, dersom de heller vil ha noe annet. Amming vil også fylle opp magen, så dersom barnet feks ammes om morgenen så er det ikke sikkert det vil ha veldig mye frokost rett etterpå (men heller et par timer senere).

Skrevet

Eg fullammer. Jenta er 8 mnd. KUN pupp. Ho nekter å ete. Tek heller ikkje flaske. Sliiiten.

Skrevet

7 md. Gir kun ett kveldsmåltid med grøt, gir vann til grøten. Ammer resten. MM er anbefalt som hovednæring hele første leveåret. Men grøt i tillegg fra 6 md pga jern. Så tror ikke du kan gi for mye MM ;)

Skrevet

Ca annen hver time på dagtid, på nattestid litt sjeldnere. I tillegg til morsmelk spiser hun frokost ( halv porsjon grøt eller mindre) lunsj ( halv porsjon grøt eller mindre + frukt ), middag ( ca et halvt glass) og kvelds ( en porsjon grøt ).

Hun er 7,5 mnd. ( var 7,4 kgs og 69 cm på 7mnd kontroll for ei uke siden )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...