Gå til innhold

Muskelknuter

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Ikke skrevet her selv tidligere, men etter 3 MA og 2 SA har det vært mye trøst i disse sidene! Siste MA var tidlig i januar og har trengt litt tid til å hente oss igjen. Jeg blir gravid på et blunk, men alle dør mellom uke 6 og 8, og ønsker så veldig å komme i mål!

Nå har prøvene etter utredningen vår kommet og alle blodprøver mm var bra, men det ser ut til at jeg kan ha noen muskelknuter i livmoren. Er det noen som har noen erfaringer med dette? Legen mente at dersom det bare var noen få så kunne disse fjernes på en enkel måte, så fikk vi håpe at det kunne bedre sjansene våre - noen som har fjernet for så å få et vellykket svangerskap?

Takk for svar! :)

Fortsetter under...

Hei, så utrolig kjipt med alle disse abortene. Det er mye å si om muskelknuter, men jeg tror absolutt at du bør sjekke ut muligheten for å gjøre noe med de! Jeg har "bare" hatt 1 MA, men jeg har fjernet muskalknuter nå i etterkant og blitt gravid igjen med ICSI. Har bare kommet 5+4, så det er dessverre for tidlig å si om det har hjulpet!

Muskelknuter kan ødelegge for graviditet på flere måter. Vet du hvor dine sitter? Hvis de sitter i veggen på livmor kan de stjele blodtilførselen fra slimhinna inne i livmor og forårsake abort på den måten. Hvis de stikker inn i livmorhulen kan de ha samme effekt som en spiral og hindre embryoet å feste seg eller fosteret i å utvikle seg.

Mine har sittet både i veggen og inni livmor - og på utsiden hvor de stengte igjen egglederne. Jeg har derfor hatt både åpen laparotomi (buksnitt) der de "ytre" knutene ble fjernet og hysteroskopi der de fjernet muskelknutene inni livmor via skjeden.

årsaken til at jeg måtte ha åpen operasjon er at jeg har blitt operert flere ganger slik at det var sammenvoksninger og arrdannelser - ellers er det veldig vanlig å benytte kikkehull til disse operasjonene.

Lykke til videre!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...