Gå til innhold

Hvor mye har dere gått opp i vekt. Å hvor langt er dere komt? Trener dere?

Anbefalte innlegg

Gjest Neriad

Er enig i at det kan virke som om uforholdsmessig mange av de som svarer på tråder om vekt er de som kanskje egentlig er litt stolte av at de hittil IKKE har gått så veldig mye opp i vekt.

Så hvis trådstarter er av dem som har gått mye opp i starten, så kan man bli litt deprimert av å lese disse svarene....

Jeg liker å regne på ting og føre litt statistikk (ja da, jeg er en nerd...). Summerte opp alle svarene her, og korrigerte for hvor langt i svangerskapet man var kommet. Kuttet ut alle de som hadde gått NED i vekt, ettersom det er umulig å vite når eller om de snur vekten etterhvert. Kom da til en gjennomsnittlig vektøkning for de som har svart her på 10,1 kg etter 40 uker. Gjennomsnittlig vektøkning for gravide i virkeligheten er ca 12-14 kg. Spesielt ettersom jeg kuttet ut de som hittil hadde gått ned (som trekker ned snittet enda mer), så tyder dettte på at man ikke må ta svarene man får på slike sider som en fasit på noe vis ;-)

Det viktigste man kan konkludere med er at "det normale" inneholder mye variasjon!

Fortsetter under...

Er enig i at det kan virke som om uforholdsmessig mange av de som svarer på tråder om vekt er de som kanskje egentlig er litt stolte av at de hittil IKKE har gått så veldig mye opp i vekt.

Så hvis trådstarter er av dem som har gått mye opp i starten, så kan man bli litt deprimert av å lese disse svarene....

Jeg liker å regne på ting og føre litt statistikk (ja da, jeg er en nerd...). Summerte opp alle svarene her, og korrigerte for hvor langt i svangerskapet man var kommet. Kuttet ut alle de som hadde gått NED i vekt, ettersom det er umulig å vite når eller om de snur vekten etterhvert. Kom da til en gjennomsnittlig vektøkning for de som har svart her på 10,1 kg etter 40 uker. Gjennomsnittlig vektøkning for gravide i virkeligheten er ca 12-14 kg. Spesielt ettersom jeg kuttet ut de som hittil hadde gått ned (som trekker ned snittet enda mer), så tyder dettte på at man ikke må ta svarene man får på slike sider som en fasit på noe vis ;-)

Det viktigste man kan konkludere med er at "det normale" inneholder mye variasjon!

Jeg kan bare svare for meg selv og jeg er ikke stolt over å si at jeg går ned i vekt. Det å ikke kunne gi babyen den næringen den trenger og gå med konstant dårlig samvittighet for at jeg ikke klarer å spise det jeg burde. Tror du bør revurdere den teorien din om av vi er så stolte.......skulle gitt alt for å gå opp noen kilo akkurat nå :(

Gjest Neriad

Jeg kan bare svare for meg selv og jeg er ikke stolt over å si at jeg går ned i vekt. Det å ikke kunne gi babyen den næringen den trenger og gå med konstant dårlig samvittighet for at jeg ikke klarer å spise det jeg burde. Tror du bør revurdere den teorien din om av vi er så stolte.......skulle gitt alt for å gå opp noen kilo akkurat nå :(

Sorry, men jeg sa jo at jeg hadde kuttet ut alle som sa at de hadde gått NED i vekt, nettopp fordi det som regel skyldes at man er skikkelig dårlig, og da er det umulig å kontrollere vektøkning/nedgangen.

Uttalelsen er også delvis basert på tidligere erfaringer fra barselklubber o.l. De mødrene som sitter med et fornøyd smil og forteller at "jeg gikk opp bare 7 kilo, og nå etterpå har jeg gått ned så mye at jeg måtte kjøpe nye klær" er ikke akkurat representative for hele mammagruppen. Men det er de som høres best! Og jeg synes ikke alltid de er spesielt hensynsfulle, spesielt når det sitter ei som ble nesten 25 kilo større og ser skamfullt ned i gulvet like bortenfor...

Skal starte uke 17 nå.

Normalt ligger jeg på +- 56-57 kg, det er normalt for en voksen kropp å variere med 3 kilo.

Jeg trener normalt regelmessig.

På kontroll i uke 13 veide jeg 57 kg. Nå veier jeg rundt 59 kg.

Jeg har vært mye kvalm, og kan telle på en hånd hvor mange turer til sats det har blitt siden jeg ble gravid. Jeg har gått rolig tur en eller to ganger..

Totalt blir der mellom 2 og 3 kilo vektoppgang til nå. Jeg merker at lårene, baken, armene og ryggen er tynnere/slappere enn normalt, jeg ikke husker sist jeg trente styrke. håper jeg kommer i gang igjen. Det er kjedelig å føle seg slapp og svak.

ja, jeg er iallefall ikke stolt av å ikke klare å ha en normal vektoppgang. så langt har jeg vært dårlig 24/7, men legen sier at prinsessa får det hun trenger uansett. Og vi fikk høre på UL at hun var stor å fin, så det er godt å vite da...

Krysser fingre, tær og alt annet for at formen blir bedre snart da. Jeg er 22+3 uker, og var på kontroll nå for 3 dager siden, da fikk jeg beskjed om å drikke juice og smooties, siden kroppen tar flytende næring raskere enn fast. Så mannen er sendt ut i dag for å kjøpe blender- da kan jeg mikse mine egne smooties :)

Annonse

Jeg er vertfall ikke stolt av å gå ned i vekt... Der lillegutt til og med er liten i vekst...

Uke 23 og har lagt på meg 9 kg.Trener ikke.Kun gåturer. Prøver å spise sunn og variert mat men koser meg med "junkfood" av og til uten å få dårlig samvittighet av den grunn. Er til vanlig undervektig(ifølge BMI) så syns det er stas å få former.Enn så lenge i hvertfall...spør meg igjen når jeg er høggravid og magen er stor og tung...;-)

I forrige svangerskap la jeg på meg rundt 20 kg. Mye vatn i kroppen og tidlig problem med bekkenet så ikke så fysisk aktiv da. Men kiloene forsvant etter fødsel. Vet ikke hvordan det blir nå men håper faktisk å beholde noen av de ekstra kiloene i.o.m. at jeg var undervektig før svangerskapet. :)

23+6 og gått opp 5 kg. Sliter med kraftige kynnere og klarer knapt komme meg opp trappa, så får ikke trent og rørt meg som jeg ønsker...utrolig frustrerend og jeg føler jeg kommer til å bli helt gedigen! Gikk opp 13 kg i forrige svangerskap og er sikker på at jeg kommer til å bli mye, mye tyngre denne gangen :o

Sorry, men jeg sa jo at jeg hadde kuttet ut alle som sa at de hadde gått NED i vekt, nettopp fordi det som regel skyldes at man er skikkelig dårlig, og da er det umulig å kontrollere vektøkning/nedgangen.

Uttalelsen er også delvis basert på tidligere erfaringer fra barselklubber o.l. De mødrene som sitter med et fornøyd smil og forteller at "jeg gikk opp bare 7 kilo, og nå etterpå har jeg gått ned så mye at jeg måtte kjøpe nye klær" er ikke akkurat representative for hele mammagruppen. Men det er de som høres best! Og jeg synes ikke alltid de er spesielt hensynsfulle, spesielt når det sitter ei som ble nesten 25 kilo større og ser skamfullt ned i gulvet like bortenfor...

Ja det er ikke noe hyggelig å sitte der da, det forstår jeg. Det jeg ønsket meg aller mest de første 12 ukene av svangerskapet var å være sulten. Gikk hele tiden å truet i meg mat, noe jeg ikke ønsket sidene jeg ville jo gi barnet masse ekstra vitaminer og mineraler. Nå har jeg endelig fått matlysten tilbake og går opp noen gram hver dag :) Mulig jeg går opp masse etterhvert nå og da skal jeg være stolt av det ;)

Gått opp 4 kg, og det merkes godt ;) Er i 18. uke. Jogger (dvs prøver å løpe, men det går litt for sakte til å kunne kalles løping...;) jeg er løpenerd!) i 30min+ ca 4x per uke. Sykler frem og tilbake til jobb. Ikke noe flink med styrketrening, men kniper bekkenbunnen sammen litt sånn dann og vann :/

Annonse

Virker som om det nesten bare er de som IKKE har en normal vektoppgang som svarer på spm om vekt, vekta skal jo gå oppover i et svangerskap, skjønner jo at det ikke gjelder de som sliter med ekstrem kvalme... selv har jeg gått opp 4 kg og er nå i uke 18 =) er aktiv i hverdagen og går mye turer =)

Legen min sa det var normalt å gå opp men også normalt å gå ned den første tiden :) Vi er forskjellige

Og jeg er helt enig i at det er individuelle forskjeller, sånn skal d jo være. Men legger også merke til at det er veldig mange av de som svarer på innlegg om vekt som har gått ned eller gått opp veldig lite i forhold til hva som er "normalen" i et svangerskap. Er det blitt litt status å legge på seg minst mulig??

Jeg har sluttet å gå inn på de fleste innlegg som handler om vekt, det har vel blitt slik at fokusering på kropp og vekt også nå i stor grad blir noe gravide ser på som en bekymring. Nå er d 7 år siden sist jeg var gravid, og merker stor forskjell på hvor mye d prates om vekt og jeg også blir påvirket av flotte modeller og kjendiser som er tilbake i superform bare uker etter fødsel og som ikke legger på seg en kilo for mye... Sukk...

Jeg har rast opp i vekt tross ekstrem kvalme...har kraftig bekkenløsning så alt jeg klarer er 15-20 min rolig gange før det stopper opp. Er overvektig og trenger ikke mer kilo enn nødvendig men vekta viste i dag + 7,5 kilo og jeg er i uke 15! Ja hvor skal dette ende, gikk opp ca 18 forrige gang, men da gikk ikke vekta oppover før mot slutten!

Tror det er store individuelle forskjeller ja. Noen bærer mye vann i kroppen også. Og hvis du får vondt for å bevege deg så er det ikke så rart at vekten går oppover. Viktigste er å leve sunt og få en frisk baby tenker jeg.

Men det er klart mer fokus på vekt enn før, merker jordmødrene er mye mer opptatt av dette også.

• 3 uker senere...

er straks 16 uker og er samme vekt som før jeg ble gravid.har litt overvekt så passer meg fint. Regner IKKE med at vektøkningen uteblir haha.. så dere som fortviler over tidlig vektøkning; vi er alle forskjellige, husk det :-)

fikk nettopp prøve meg på trening etter 12 uker, og merker at pusten må trenes opp litt hehe..satser på litt mer styrke også :-))

Nå er jeg 19 uker og vekten har begynt å bevege seg oppover. 1,4 kg. Trening blir det null av. vært plaget av endel hodepine, og travle dager på jobb, og derfor bare gått turer når det passer. tror det er på tide å fryse medlemsskapet...;-)

Er 19 uker. Tror jeg har gått opp 3-4 kg. Trener lite og ser at kroppen forfaller,men har bestemt meg for å ignorere det i 5-6 mnd til og så skal jeg jobbe beinhardt for å få kroppen på plass igjen.. Har aldri vært gravid før så jeg tør å håpe ;-)

er uke 13 og gått ned 3-4kg. trener ikke, men tenker å begynne sånn smått med det etterhvert :)

Endret av mamman_til_oliver

Jeg er 15 uker på vei og har gått opp nesten 3 kg. Trener ikke men går litt turer. Har ca 7 kg for mye fra før så deilig å ikke gå opp så sinnsykt. Jeg er forresten gravid med tvillinger. Forrige svangerskap gikk jeg opp 18 kg. Da hadde jeg lagt på meg 6-7 på denne tiden. Var mye mer sulten og fysen forrige gang. Formen er ellers veldig bra:-)

Er i uke 18, og har bare gått nedover i vekt siden jeg fant ut jeg var gravid. Har ikke kastet opp og spiser det samme som før, bare mange, mange flere måltider må til om dagen for å ikke bli kvalm og uvel. Trener ikke, jobber 100% og får bevegt meg litt der, har nemlig ikke overskudd til å trene etter jobb. Har heller ikke overskudd til å få gjort alt hjemme som jeg normalt pleier.

Og jeg har blitt litt bekymret fordi vekta bare peker nedover, vel jeg er overvektig i følge BMI, men hadde regnet med å gå opp i vekt under graviditeten, slik jeg gjorde sist. Da gikk jeg vel opp mellom 15 - 18 kilo sånn jevnt fordelt over hele graviditeten.

Så jeg selv får ikke helt ro i kroppen med at legen sier det er "normalt" å kunne gå ned i vekt også, så veldig glad jeg skal på UL til onsdag, og få vite hvordan det står til inni magen min.

Er det noen andre som bare har gått nedover i vekt uten noen "logisk" forklaring med at de trener, spiser mindre osv???? Og hvor lenge gikk det nedover, før det evnt snudde??

Er i uke 17. Har ikke vekt, men i følge målebåndet har jeg ikke lagt på meg noe særlig. vi venter barn nr. 4. Jeg har lagt på meg mellom 20 og 30 kilo de andre gangene. Og etter fødsel har jeg vært kjempe misfornøyd med kroppen. ønsker ikke at det skal skje denne gangen. Sykler derfor til og fra jobb ( 1,4 mil hver vei). I tillegg spiser jeg mat i samme mengde som før, og holder meg unna godterier i ukedagene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...