Gå til innhold

Skremt eller hjulpet av forum?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er gravid, med ett barn fra før, og har brukt ulike forum på nettet flittig i forrige graviditet, og også i denne. Det er mye nyttig og bra info her, men også en del misvisende og feilinfo.

Siden jeg er journalist, ønsker jeg å skrive en artikkel hvor jeg fokuserer på dette temaet, informasjonsjungelen på ulike nettforum når man er gravid. Dersom noen av dere har opplevd å bli veldig skremt eller forvirret, eller har opplevd å få veldig god hjelp etter å ha skrevet noe og fått svar, vil jeg veldig gjerne høre fra deg.

Send meg gjerne en e-post på [email protected] - så snakkes vi!

Takk for hjelpen og ha en super dag,

mvh

Heidi

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143935572-skremt-eller-hjulpet-av-forum/
Del på andre sider

Fortsetter under...

For meg ødela det veldig i 1 trimester. Her er det jo bare fokusert på negativitet, og jeg fikk inntrykk av at ALLE spontanaborterte. Ble paranoid av det, så jeg måtte holde meg unna.

Men i 2 trimester er forumet noe helt annet, og det er til stor hjelp. Der er det mer forberedelser og glede :)

Men uansett hva folk skriver, tar jeg det med en klype salt.

Det har både vært redning og skrekk...

Jeg var her både 1 og 2 gang jeg var gravid og aldri så ofte inne på 1 trim for det er ufattelig skummelt alt som går galt med noen av disse damene (ikke at jeg ikke trur på dem,det er bare noen som har uflaks i baner...)

2. trim var greit å spørre spørsmål en gang innimellom og det var en relativt lystig tone.

3. trim var mer eller mindre kun om ned telling,også ofte heftige debatter pga flere som var lei graviditet og ville ha ut ungen tidlig.

Min første graviditet inne her var jeg veldig aktiv i 2 og 3 trim og var hormonell og delte gleder og spørsmål ofte. Det virket midlertidig som at det var voldsom med hjelpere som ikke egentlig hjalp overhode her inne.Det var mange diskusjoner ang. kosthold og røyk/ikke røyk og familieanliggende som gikk nesten til mobbing.Men det ble fort moderert mye fra jordmødre og moderatorne her,og det ble til at folk henviste heller til andre nettsider som svar istedet for egen mening.

I min andre graviditet Var det ei inne på krangle som ble regelrett mobba,for hun hadde postet bilde av seg selv og var en slank blond figur som var brystfager og hun ville vise det hun hadde fått av mage.Hun ble støtt og stadig hengt ut og det endte med voldsom reaksjoner fra en del på forum og moderator som gjorde at anonym knappen blandt annet ble fjernet og det ble opprettet anonymfomum med streng kontroll.Det virket litt på meg som at veldig mange av kvinnene slet med vekten og når de så en som postet bilde som var pen og slank gikk det rett til hodet på en del og de slang etikk og moral rett ut av vinduet med et trykk på anonym-knappen...

Da var jeg andre gangs så jeg sjekket mer info sider når det gjaldt spørsmål en her og var heller komiker på krangleforumet som oftest.

Nå er jeg gravid for 3 gang og inne her igjen,denne gang både klokere og mer usikker ;0P Det er veldig skremmende å lese på 1. trim som sagt, men føler meg veldig usikker og vil være sunnere++ nå så har vært her inne ofte for å få tips på ting.

Det er mye av de samme diskusjonene og spørsmålene men denne gang har det virket rolig i mangel på anonym knapp ;0)

Det er flott virkemiddel om man klarer å holde hodet kaldt ,og tenke at det er for det meste andre privat personer her inne og ikke alle er leger.At som regel er det best å høre med lege men "dobbelsjekker" visse ting ved å spørre om lignende erfaringer.

Det er mange leger og jordmødre som sier og gjør rare ting også og det har vært visse tilfeller her inne hvor vi har fått høre om ekstrem dårlig forklaring og oppfølging og til tider direkte latskap.

Spesielt når det gjelder svangerskaps forgiftning og komplikasjoner i 2. og 3 trim er det mye en får lese som gjør at man blir bevisst på å stille spørsmål på sykehuset.

Ting man har krav på av stønad og informasjon er også ofte videreformiddlet her.Anbefallinger av sykehus og privat klinikker,utstyr, butikker osv.

skrev til deg her jeg ,gidder ikke sende mail ;0)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...