BABY-JENTE Skrevet 10. mai 2012 #1 Skrevet 10. mai 2012 I går kveld opplevde jeg noe jeg tror og håper var et migreneanfall. De begynte med at jeg fikk synsforstyrrelser mens jeg satt og så på tv. Synsforstyrrelsene ble bare verre og verre, det gikk fra at jeg kun så deler av ansikter jeg så på, til at jeg oppå dette fikk tåkesyn med flimrende prikker foran øynene. Dette var selvfølgelig veldig ekkelt. Jeg gikk og la meg etter at synsforstyrrelsene hadde gått nesten helt tilbake. S¨å fikk jeg hodepine på den ene siden av hodet, før venstre arm og halve venstre ansikt ble numment. Jeg fikk deretter flimmersyn og en moderat von hodepine på høyre side a hodet. Jeg var hele tiden redd for at det kunne være slag, men siden jeg klarte å snakke så ringte vi ikke legevakten. Noen andre som har hatt dette før og kan noe om det? Hva hjelper mot dette?
OptimistHoppa Skrevet 10. mai 2012 #2 Skrevet 10. mai 2012 (endret) Høres veldig ut som et migreneanfall med aura ja! Aura er de greiene du får i tillegg til selve hodepinen; synsforstyrrelser (min sjekk er at "OK, nå klarer jeg ikke å se alle fem fingrene min samtidig, migrene ja"), lammelser ene siden, oppkast, problemer med å prate. Ikke alltid man får alle symptomene. Det er dessverre ikke så mye du kan gjøre med det mens det står på (foruten spesielle medisiner). Drikk masse vann med en gang du kjenner noe komme, i noen tilfeller kan det faktisk snu det hvis du tar det veldig tidlig. Legg deg på et kaldt, mørkt og stille rom og vent til det går over. Noen ganger får jeg bare aura-biten og ikke den veldig tunge hodepinebiten. Det er litt forskjellig hva som kan være katalysatorer for å få et migreneanfall. Jeg er litt forsiktig med vin med mye garvesyre, kaffe, brunost, sjokolade og appelsin. Når jeg har fått anfall så har det ofte vist seg at jeg akkurat har spist/drukket ekstra mye av dette før anfallet... Spis, drikk og sov regelmessig. Sterk sol kan også frembringe det hos meg noen ganger. Er noe dritt Og - du venner deg aldri til det - jeg blir fortsatt litt redd hver gang jeg får det selv om det er 10 år siden første gang... Endret 10. mai 2012 av OptimistHoppa
BABY-JENTE Skrevet 10. mai 2012 Forfatter #3 Skrevet 10. mai 2012 (endret) Høres veldig ut som et migreneanfall med aura ja! Aura er de greiene du får i tillegg til selve hodepinen; synsforstyrrelser (min sjekk er at "OK, nå klarer jeg ikke å se alle fem fingrene min samtidig, migrene ja"), lammelser ene siden, oppkast, problemer med å prate. Ikke alltid man får alle symptomene. Det er dessverre ikke så mye du kan gjøre med det mens det står på (foruten spesielle medisiner). Drikk masse vann med en gang du kjenner noe komme, i noen tilfeller kan det faktisk snu det hvis du tar det veldig tidlig. Legg deg på et kaldt, mørkt og stille rom og vent til det går over. Noen ganger får jeg bare aura-biten og ikke den veldig tunge hodepinebiten. Det er litt forskjellig hva som kan være katalysatorer for å få et migreneanfall. Jeg er litt forsiktig med vin med mye garvesyre, kaffe, brunost, sjokolade og appelsin. Når jeg har fått anfall så har det ofte vist seg at jeg akkurat har spist/drukket ekstra mye av dette før anfallet... Spis, drikk og sov regelmessig. Sterk sol kan også frembringe det hos meg noen ganger. Er noe dritt Og - du venner deg aldri til det - jeg blir fortsatt litt redd hver gang jeg får det selv om det er 10 år siden første gang... Takk for et godt svar Jeg drakk to glass vann med presset sitron og lime oppi før det skjedde. Sitron spiser jeg mye av, og jeg har ikke reagert på det før. Det som eventuelt kan ha gjort utslaget, var lime'en. Jeg har ikke spist eller drukket noe med lime på evigheter. Jeg fikk bare så utrolig lyst på lime etter å ha brukt det i dagens middag. Endret 10. mai 2012 av BABY-JENTE
tre håpefulle Skrevet 10. mai 2012 #4 Skrevet 10. mai 2012 Dette høres helt klart ut som migrene med aura ja. De første gangene jeg hadde det, var hodepinen så pass mild at jeg kunne fortsette å jobbe etter anfallet var over. Siste anfallet jeg hadde, for et halvt år siden, da ble jeg utslått i flere dager. Så anfallene kan variere. Det som er typisk for mine anfall er at det begynner som en liten vibrerende prikk midt i synsfeltet. Så vider denne prikken seg ut i en halvmåne, og forflytter seg lenger og lenger ut i synsfeltet på høyre side, til den forsvinner ut fra hele synsfeltet. Først da kommer hodepinen, lysskyheten og slappheten. Jeg har merket meg at om jeg kniper igjen øynene, legger meg ned og slapper av mens auraen pågår, så får jeg midlere hodepine og anfall etterpå. Så det kan jeg absolutt anbegale. Nå har jeg redusert sukkermengden i kostholdet. Lavkarbo kan jeg vel kalle det, selv om jeg spiser en del karbohydrater av de gode, langsomme for at den lille i magen skal få i seg det den skal. Det jeg har lagt merke til er at jeg ikke har hatt et eneste migreneanfall mens jeg har hatt lavkarbo kosthold. Så sukkermengde og blodsukkersvingninger som det gir oss, er ikke heldig for oss som sliter med migrene. =) Håpe det ikke blir ofte anfallene dine kommer. =)
OktoberGutt09<3MaiPie12 Skrevet 10. mai 2012 #5 Skrevet 10. mai 2012 Jeg hadde også et sånt anfall igår! Blir like redd hver gang, selv om jeg vet det ikke er farlig! Utrolig ekkelt er det:S Jeg har egentlig sett tegnene ei stund. Vært sliten og hatt litt synsforstyrrelser. Men, siden det er nesten 3 år siden siste anfall, forstod jeg ikke hva det var før anfallet kom. Da tenkte jeg bare "aha" kvalm, trøtt og uvel idag. Jeg synes det er aller værst å bli nummen! Vi er dessverre litt utsatt som gravide... For meg har det kommet litt snikende. Sett litt lysglimt og vært lyssky noen dager. Plutselig ble alt i veldig skarpe farger og jeg trodde jeg fikk blodtrykksfall. Føltes som jeg skulle besvime. Men, så kom sikksakk lynet og da forstod jeg at det var migrene. Litt etter synsforstyrrelsen kom prikkingen i venstre hånd og venstre del av tungen. Akkurat som jeg har hatt før. Skummelt, men heldigvis ikke farlig! Bare et tegn på at vi er slitne:)
BABY-JENTE Skrevet 10. mai 2012 Forfatter #6 Skrevet 10. mai 2012 Men jeg sov i tre hele timer på ettermiddagen i går,og følte meg ikke det fnugg sliten :-/ Holder meg ihvertfall unna lime heretter... Også det som er så godt! Ja, ja, det kunne vært noe verre, som feks sjokolade Jeg har hatt dette kanskje fire ganger i løpet av de siste årene, det første migreneanfallet kom da jeg var gravid første gang, og skjedde mens jeg var på jobben etter veldig stressende dager i stekende sol. Det var et skikkelig ille "aura"anfall, og uten hodepine så legene fryktet det verste og jeg ble sendt til sykehus med ambulanse. De trodde det var et lite drypp (!). Etter å ha hatt dette i ettertid har jeg skjønt at det nok bare var et migreneanfall...
tre håpefulle Skrevet 10. mai 2012 #7 Skrevet 10. mai 2012 Det å sove tre timer middag, trenger ikke være en positiv ting. Når en er plaget med migrene er "faste" rutiner ofte positivt for å unngå anfall.. Altså ikke sove lite, heller ikke sove mye. Ikke rangle. Ikke sove maaange timer midt på dagen (en kan ofte være mer slapp etter tre timer søvn på sofaen, enn en halv time) Helst gå en spasertur i frisk luft hver dag. Spise sunn mat og regelmessig. Kan virke som at ting som avviker fra det "normale", kan være med på å trigge et migrene anfall.. Jeg tenker kanskje heller at det er stress siste tiden og den tre timers hvilen på sofaen, som har trigget dette, enn at du drakk sitron i vann. =) Kan jo lese litt om forebygging her: http://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&view=article&id=4018&catid=153&Itemid=113
OktoberGutt09<3MaiPie12 Skrevet 10. mai 2012 #8 Skrevet 10. mai 2012 Enig med Torill81! Migrene kommer gjerne når man først slapper av! Det beste er å unngå stress så godt det lar seg gjøre. Angst kan også trigge migrene. Og en del mat og drikke.. Jeg fikk dette første gang for ca 5 år siden. Gikk da på p- pillen synfase og var begynt å bli nærsynt. Etter jeg bytta piller og fikk linser sluttet jeg helt å få sånne anfall. Så en av de to hjalp.. Fikk ikke anfall igjen før jeg var 26 uker på vei med 1 mann (ca 3 år siden). Da etter masse stress! Den gang våknet jeg på morgenen med helt nummen høyre arm og høyre side av ansiktet. Fikk panikk og tenkte drypp jeg også. Hadde faktisk problemer med å snakke fordi jeg ble så redd. Slet med angst lenge etter for at dette skulle skje igjen:S Ble grundig undersøkt, og migrene ble "diagnosen". Mellom graviditetene har jeg ikke hatt noen anfall:) Så hormoner+ stress+ sterkt lys, er en kombinasjon som gir migrene her iallefall..
OptimistHoppa Skrevet 10. mai 2012 #9 Skrevet 10. mai 2012 P-piller forverret anfallene og hyppigheten kraftig hos meg også. Pga. østrogenet. Synd det tok mange år før vi så sammenhengen Nå har jeg det mye sjeldnere og i stedet for at det sitter i i tre dager, så er det ute av kroppen etter noen timer
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå