Gå til innhold

Ferie under sykemelding

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger noen råd her...

Min mann og jeg bestilte for lang tid tilbake 2 ukers ferie i Hellas siste to ukene i juni. Dette er en ferie som er innenfor kontrakten min, men da jeg avklarte med sjefen nektet han meg to uker i juni og ville jeg heller skulle ta den ene uken i juli istedet.

Jeg er gravid og forklarte han at det var ugunstig for meg å reise i juli, men han stod på sitt. Jeg forstod det slik at jeg ikke kunne motsi sjefen min da han visstnok har siste ordet på når ferie skal avholdes. Så da tenkte jeg at det med ferien ordner jeg på annen måte. Han vet ikke at jeg allerede har bestilt en reise.

Jeg er nå 70% sykemeldt pga mine graviditetsplager og sjefen vil ikke tilrettelegge, jeg har fått arbeidsfritak med lønn uten noe tidsperspektiv, men tror nok dette varer ut svangerskapet.

Nå lurer jeg altså på hvordan jeg skal få løst det med ferien på en best mulig måte.

Jeg kommer uansett til å reise disse to ukene, den ene uken er jo allerede avklart ferie. Men tenker worst case scenario at han ringer akkurat den andre uka og skal ha meg til å jobbe. Men ser at sjansen for dette er veldig liten.

Også tenker jeg i forhold til NAV, mister jeg sykepengene den ene uken?

Eller er det enklere for meg å få en 100% sykemelding og deretter reise?

Hva om jeg reiser og ikke oppgir dette på sykemeldingssjemaet?

Hva ville dere ha gjort?

Fortsetter under...

Skrevet

Om du er sykemeldt skal du oppgi på sykemeldingen at du skal utenlands. Om du ikke gjør det kan du faktisk oppleve at du ikke får den hjelpen du trenger om du blir syk på reisen, eller at du får regningen for eventuelle sykdomshendelser selv. Vet ikke hvordan det er med utbetaling, men du bør oppgi på sykemeldingen at du reiser så du er sikker på å få hjelp om du skulle trenge det.

Skrevet

Jeg er 100% sykemeldt å skal reise til utlandet.

Dette har jeg krysset av for på sykemeldingen + at jeg har levert en søknad om utbetaling av sykepenger i forbindelse med utenlandsopphold til nav. Du må legge ved et brev fra legen din om at dette ikke er ugunstig for din helse :)

Ingen problem :)

Skrevet

Dette har jeg krysset av for på sykemeldingen + at jeg har levert en søknad om utbetaling av sykepenger i forbindelse med utenlandsopphold til nav. Du må legge ved et brev fra legen din om at dette ikke er ugunstig for din helse :)

Så flott at dette lar seg gjøre. Jeg er jo ikke SYK, jeg er gravid..

Hvor lang tid i forveien bør dette søkes om?

Skrevet

Hvis du ikke er SYK - hvorfor skal du ha SYKEmelding da?

Skrevet

Graviditetsplager er ingen SYKdom, det er plager som gjør at man ikke kan utføre sine vanlige arbeidsoppgaver som gir en SYKEmelding. Ordet SYK blir ofte feilaktig brukt om gravide når det rett og slett er tilrettelegging som trengs. Med arbeidsgivere som ikke vil dette havner man dessverre i kategorien SYKEmeldt.

Annonse

Gjest fjernet-medlem-1402
Skrevet

Graviditetsplager er ingen SYKdom, det er plager som gjør at man ikke kan utføre sine vanlige arbeidsoppgaver som gir en SYKEmelding. Ordet SYK blir ofte feilaktig brukt om gravide når det rett og slett er tilrettelegging som trengs. Med arbeidsgivere som ikke vil dette havner man dessverre i kategorien SYKEmeldt.

Nei, man havner ikke i kategorien sykemeldt hvis ikke tilrettelegging er mulig, da skal man søke om og motta svangerskapspenger og IKKE sykepenger...

Skrevet

Nei, man havner ikke i kategorien sykemeldt hvis ikke tilrettelegging er mulig, da skal man søke om og motta svangerskapspenger og IKKE sykepenger...

Helt riktig, men det er ingen automatikk at man får svangerskapspenger. Det kreves at man skal ha arbeidsoppgaver som kan medføre fare for fosteret. Får man ikke innvilget det er man fremdeles på sykepenger.

Skrevet

Jeg får null tilrettelegging, og får ikke svangerskapspenger. Så her må legen sykemelde meg grunnet mye..

Skrevet

Du har ikke rett på å reise på ferie under sykmelding uten egen tillatelse fra NAV. Da skal du egentlig ha stopp i sykepengene og få feriepenger i steden, men NAV kan gi deg lov likevell. Du må søke.

Du kan heller ikke reise når du ikke har ferie fra jobben. Det er regnet som et grovt tillitsbrudd fra din side og kan gi sjefen mulighet til å si deg opp. Han kan også kreve deg for ekstrautgifter han måtte ha (tapt produksjon eller ekstra betaling for vikar for eksempel) på grunn av at du skulker jobben, men det gjøres ytterst sjelden.

Om du bare reiser i din situasjon kan du risikere både å miste jobben (sansynligvis med 8 ukers karantene på dagpenger ettersom det klart er din egen feil, og du kan miste sykepengene fra NAV. Prøv en gang til å få ordnet med ferie. Går ikke det så må du rett og slett bli hjemme.

Skrevet

Det er ikke uten videre lov å reise til utlandet når du er sykmeldt, men det lar seg somregel greit ordne med å snakkemed lege og nav.

Og arbeidsgiveren din har helt rett i at han/hun har siste ordet, det du har krav på er tre uker sammenhengende innenfor en viss tidsramme. Jeg husker ikke hva den er, men den er ganske lang.

Det er dårlig gjort av deg å bestille tur når du vet du ikke får ferie.

Skrevet

Det er ikke uten videre lov å reise til utlandet når du er sykmeldt, men det lar seg somregel greit ordne med å snakkemed lege og nav.

Og arbeidsgiveren din har helt rett i at han/hun har siste ordet, det du har krav på er tre uker sammenhengende innenfor en viss tidsramme. Jeg husker ikke hva den er, men den er ganske lang.

Det er dårlig gjort av deg å bestille tur når du vet du ikke får ferie.

Der jeg jobber Må vi bestille ferie før vi får vite om vi får pga sjefen nekter å si at feriene er eventuelt i boks 1.april(det har faktisk lov å drøye det til da).

Bestiller vi ikke når vi kan,blir det aldri noe sydentur på oss.........

Har vært heldig dette året også!

Jeg var 100%sykemelt og reiste til syden pga bestillt ferie som ikke kunne avbestilles og var betalt, og det er ikke noe problem viss du krysser av i sykemeldingen at du skal utenlands.

Har også litt sjipt pga ferie for vet ike om jeg får ferie DEN dagen jeg skal reise, men har fått ferie ukene etter, sjefen vil ikke si noe om jeg får den lørdagen ennå, for tenk VISS noen blir sykem eller syke........kjenner jeg blir irritert viss h n skal ødelegge alt for meg nå

Skrevet

I dette tilfelle visste hun om at hun ikke fikk ferie... Det er en ganske stor forskjell...

Annonse

Skrevet

Så flott at dette lar seg gjøre. Jeg er jo ikke SYK, jeg er gravid..

Hvor lang tid i forveien bør dette søkes om?

Jeg leverte papirene ca 3 uker før :)

Skrevet

Herregud,sykemeld deg 100% og drit i sjefen din.Tenk på deg og barnet og reis på ferie.Mange gravide som er sykemeldt 50 og 70% osv.Det er faktisk værre for en arbeidsplass at dere dukker opp innimellom og alt er uklart.Mye bedre for alle parter å bli 100% sykemeldt.

Skrevet

fordi er det ikke noe som heter gravidplagermelding...

Skrevet

Herregud,sykemeld deg 100% og drit i sjefen din.Tenk på deg og barnet og reis på ferie.Mange gravide som er sykemeldt 50 og 70% osv.Det er faktisk værre for en arbeidsplass at dere dukker opp innimellom og alt er uklart.Mye bedre for alle parter å bli 100% sykemeldt.

Hos legen:

-"Hei, kan du skrive ut en 100% sykmelding for meg i uke x og y? Jeg har bestilt meg en ferietur og får ikke fri av arbeidsgiver skjønner du."

-"Ja, selvfølgelig. Skal jeg legge ved et skriv til NAV om at de må betale 200% av vanlig lønn slik at du får nok å shoppe for?"

Det er ikke slik det foregår. Du skal ikke bli sykmeldt hvis du er i stand til å gjøre jobben din. å ha mer lyst til å dra på ferie er ikke sykmeldingsgrunn.

Skrevet

Jeg skulle gjerne ha jobbet 100% - men er avhengig av tilrettelegging, noe arbeidsgiver ikke ønsker å gjøre. Nå «straffer» fastlegen arbeidsgiveren min ved at jeg er friskmeldt en viss prosent så ikke det er for billig for de å bare gi faen. Det er også helt uaktuelt å snakke med arbeidsgiver, har blitt motarbeidet fra dag 1 siden jeg ble gravid.

Legen på svangeskapskontrollen har sagt til meg at jeg i min situasjon kan få 100% sykemelding når jeg ønsker fra henne. Så det er faktisk ikke noe problem å få til. Og er det mulig å søke om å beholde sykepengene under reise gjør jeg selvfølgelig det.

Når kontrakten sier jeg har rett på fire ukers ferie i perioden juni-august forholdt jeg meg til det. Men når ikke jeg engang jobber fysisk om dagen blir det surreastisk å måtte krangle om disse ferieukene.

Skrevet

Du har vel fått ferie på et annet tidspunkt da. Det er uansett arbeidsgiver som har siste ordet i forhold til tidspunkt for avvikling av ferie. Du kan ikke bare bestille deg en tur og regne med at det er greit. Hvis du er sykmeldt 70% jobber du vel 30%? Enten kan du da være kort tid på jobben, 1 1/2 dag i uka eller ca 2 timer om dagen for eksempel. Eller så er du lengre tid på jobben, men jobber bare i det tempoet du greier.

Du viste jo att ferien din ikke var avklart da du bestilte turen. Det var en risk du tok og som du får svi for nå.

Skrevet

Du har vel fått ferie på et annet tidspunkt da. Det er uansett arbeidsgiver som har siste ordet i forhold til tidspunkt for avvikling av ferie. Du kan ikke bare bestille deg en tur og regne med at det er greit. Hvis du er sykmeldt 70% jobber du vel 30%? Enten kan du da være kort tid på jobben, 1 1/2 dag i uka eller ca 2 timer om dagen for eksempel. Eller så er du lengre tid på jobben, men jobber bare i det tempoet du greier.

Du viste jo att ferien din ikke var avklart da du bestilte turen. Det var en risk du tok og som du får svi for nå.

Er nok neppe noe jeg kommer til å svi for.... Reise gjør jeg, enten med sykepenger eller uten sykepenger og på lovlig vis. Legen vil godkjenne denne reisen, det er jeg helt sikker på.

Som nevnt over jobber jeg ikke selv om jeg er 30% friskmeldt, jeg har fått arbeidsfritak fordi arbeidsgiver ikke vil tilrettelegge. Så ukene det er snakk om er jeg ikke på jobb uansett. Spørsmålet er som nevnt om det går an å reise under 100% sykemelding, noe det tydeligvis gjør. Skulle arbeidsgiver plutselig be meg om å jobbe den uken det er snakk om (som er lite sannsynlig) ville det jo satt meg i en vanskelig situasjon. Så tror nok å snakke med legen min er det riktige.

Jeg synes jeg har blitt hardt nok straffet ved at jeg ikke får jobbe som jeg har krav på og med en arbeidsgiver som har stukket kjepper i hjulene på meg siden jeg fortalte jeg var gravid. Det er da ingen grunn til at jeg ikke skal avholde denne ferien.

Skrevet

I dette tilfelle visste hun om at hun ikke fikk ferie... Det er en ganske stor forskjell...

Men hvis du ikke vet om du får ferie så bestiller du vel heller ikke sydentur???

Skrevet

Men hvis du ikke vet om du får ferie så bestiller du vel heller ikke sydentur???

Beklager den perfelte mor. Ser nå at svaret mitt til deg ble helt feil. Leste kommentaren din feil jeg.

Anonym #21

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...