Appelsinpiken Skrevet 9. mai 2012 #1 Skrevet 9. mai 2012 Har fått i oppgave av jordmor å lese om fødsel (det har jeg gjort) og skrive ned spørsmålene jeg har. Men jeg har ingen spørsmål... Lever litt i fornektelse helt til det skjer da dette funker for meg slik at jeg ikke stresser meg opp og overtenker. Jeg vet at fødsel er vondt og at den eneste smertelindringen man har på sykehuset her settes med sproyte. Dette passer meg ganske dårlig da jeg har et noe (mildt sagt) anstrengt forhold til sproyter o. L. Alle sier at det vil jeg ikke tenke over i "gjerningsoyeblikket", men ingen av de har forutsetningene til å forstå hvordan det faktisk er å ha sproyteskrekk. Ble litt rotete dette, men spm mitt er egentlig: hva burde jeg lure på? Og hva kan jeg komme til å angre på at jeg ikke spurte om? Er førstegangs, så aner jo ikke hvordan jeg vil reagere på noe som helst egentlig..
OssTre<3 Skrevet 9. mai 2012 #2 Skrevet 9. mai 2012 Om det er noe du lurer på så komme du sikkert på det når du ankommer sykehuset og der er det nok mange folk som kan svare deg Visst ikke så kan du jo bare spørre jordmødrene her inne. Jeg er litt som deg, når jeg er hos jordmor så har jeg ingen spørsmål, de kommer liksom etterhvert Men ja, ville jo tatt opp dette med sprøyteskrekken, kanskje hun har noen trøstens ord:)
Småtorsk Skrevet 9. mai 2012 #3 Skrevet 9. mai 2012 Da burde du kanskje finne ut litt om til kjemisk smertelindring? Massasje, varme "erteposer", varmt bad/dusj, akupunktur e.l. tilbys kanskje på sykehuset og kan kanskje være bedre for deg enn ei sprøyte?
Appelsinpiken Skrevet 9. mai 2012 Forfatter #4 Skrevet 9. mai 2012 Skipunktur tilbys, men er dessverre nåler det også "Problemet" med sproyteskrekken er at den er håndterbar og kontrollerbar under "normale" omstendigheter. Den henger mye sammen med tannlegeskrekken min (som Ikke er håndterbar) og var visst en helt vanlig kobling ifølge psykologen som utredet meg for tannlegeskrekken. Føler fødselen fort kan minne litt om den "uten kontroll" følelsen.som utløser sproyteskrekken. Har hatt totalt sammenbrudd på legekontoret over et stikk i fingeren! i forbindelse med tannpine. Det er jo kjempepinlig, men har ikke sjangs å kontrollere det. Men gjennom svangerskapet har jo jeg vært i ok form, så.da har blodprover ol gått greit.
Appelsinpiken Skrevet 9. mai 2012 Forfatter #5 Skrevet 9. mai 2012 Takk for poenget om at der er folk på sykehuset som kan svare om jeg lurer på noe. Det hadde jeg faktisk glemt. . (Hmm. .er det ikke litt veel tidlig å få ammetåka før.ungen er fodd?)
**♀03♥ ♂10♥ ♀12♥ Skrevet 9. mai 2012 #6 Skrevet 9. mai 2012 Sist svangerskap satte jeg opp en "ønske liste" som jeg hadde med meg sammen med "helsekortet for gravide". Det var generelt hvilke tanker/ønsker jeg hadde på - fødestillinger. - Farsrolle under fødselen - smertelindring ( lystgass/ akupentur / badekar ol) - Div, som er det ok med student med på fødselen? musikk på rommet, hvem skal klippe navlestreng ol. Litt vanskelig når man ikke har vært i fødsel før, men det står mye informasjon på nettet. http://www.klikk.no/foreldre/barnimagen/article703733.ece Jeg lå i fødestolen første gang og ble liggene lenge før jenta var ute (1 t og 10 min) . Sist ville jeg stå og bruke tyngdekraften (kne stående i fødesengen) Brukte mye mindre tid ( 10 min)Tror at jeg vil velge å stå igjen denne gangen også. Lykke til, snakk med din jordmor om alternative smertelindringer som ikke innebærer nåler.
appelsinhodet Skrevet 10. mai 2012 #7 Skrevet 10. mai 2012 Du kan få smertestillende tabletter under fødsel, så hvis du ikke ønsker epidural kan du slippe sprøyte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå