Gå til innhold

Svangerskapsdiabetes eller ketose (pga lite mat)?

Anbefalte innlegg

Gjest Neriad

Hei.

Er det noen som vet om det er mulig å få utslag på ketoner i urinen pga at kroppen er i ketose pga for lite næringsinntak? (kort forklaring: ketoner i urinen betyr at kroppen er i ketose, altså at kroppen forbrenner fett pga at den får for lite næring, spesielt karbohydrater. De som noensinne har prøvd lavkarbo-kurer kjenner begrepet) Eller betyr det alltid at man har svangerskapsdiabetes?

Var hos jordmor på mandag, alt var i skjønneste orden -bortsett fra at jeg fikk svakt utslag på ketoner i urinen. Som kan bety svangerskapsdiabetes.

Har liggende ketostix som påviser ketoner i urin etter en lavkarbo-kur før jeg ble gravid. Prøvde en slik da jeg kom hjem fra jobb i dag, og fikk maks kraftig utslag!

Skal heldigivis til legen og ta glukosebelastning i morgen tidlig.

Ble litt bekymret nå. Hvis dette er svangerskapsdiabetes, så går det jo raskt feil vei? Hjelp :-(

Men det jeg lurer på er om jeg kanskje har klart å havne på tilnærmet lavkarbodiett igjen? Jeg har vært veldig forsiktig med maten, og spesielt alt søtt de siste ukene. Prøver å velge sunt. Badevekta gikk i stykker, og alle gravidklærne begynte å stramme -også der de ikke skal det- så jeg bestemte meg for å være forsiktig for å ikke legge på meg alt for mye. Hadde lagt på meg 7 kg allerede etter 17 uker, så det trengtes... Men på kontrollen nå oppdaget jeg til min store overraskelse at jeg ikke hadde lagt på meg noenting på de siste 6 ukene, selv om magen jammen har vokst!

Har jeg vært FOR forsiktig tro? Og så jeg som spiser og spiser, 6 måltider om dagen!

Fortsetter under...

Så lenge du spise greit med grønnsaker, poteter og annet med stivelse vil ikke kroppen gå i ketose. Du kan fint holde deg unna sukker, og likevel få i deg nok karbohydrater (som f.eks fiber og stivelse) til at du ikke skal gå i ketose. Vil forresten legge til at det ikke er noe bedre å være i ketose når du er gravid (ei heller til vanlig), fordi kroppen lett kan forbrenne proteiner i mangel på karbs, og det trenger man for å bygge kroppen!

Gjest Neriad

Nemlig, jeg har spist både vanlig brød og frukt, samt drukket ganske mye melk, så jeg kan ikke forstå at jeg kan ha klart å havne i ketose nå? Det var heller ikke meningen! Men så trengte jeg heller aldri å være spesielt "streng" med lavkarbo-dietten for å havne i ketose før jeg ble gravid heller, var heldig sånn. Spiste faktisk grovbrød og slikt da også, og gikk greit ned i vekt likevel.

Huff, det må jo bety at dette ER svangerskapsdiabetes :-( Og det selv om jeg faktisk har prøvd å være flink. Ikke særlig overvektig heller, BMI på 26 før jeg ble gravid.

Er forresten uenig i den påstanden din om at kroppen lettere forbrenner proteiner på lavkarbokur. Vi trenger faktisk ikke så veldig mye proteiner, ettersom de ikke kan lagres med mindre vi bygger muskler. Og de fleste får i seg rikelig med protein gjennom en normal lavkarbo-diett.

Nei, vi trenger ikke veldig mye proteiner, men om man ikke får i seg nok energi (enten karbs eller fett) vil kroppen kunne tære på proteinlagrene i kroppen =veldig farlig. Skjer med en god del som går på lavkarbo over lengre tid.

Og, en ting til. Selv om du gikk ned i vekt da du spiste vanlig brød osv betyr ikke nødvendigvis det at kroppen er i ketose;) Det kan være din tåleevne på karbs bare er litt høyere. Altså litt høyrere basalstoffskifte enn normalt. Og dermed trenger kroppen å fordøye lageret av fett selv om du tilfører karbs.

Gjest Neriad

HI her.

Resultatet av glukosebelastningstesten er foreløpig at alt var helt fint. Blodsukker på 4,8 både fastende og to timer etter at jeg drakk det sukkervannet, og det er jo bra :-)

Men de tar jo noen flere blodprøver som de sender inn, så jeg må vel vente og se hva de sier også. Noen som vet hva slags prøver det er?

Hadde ikke spist på lenge de gangene jeg fikk utslag på ketoner, og slett ikke fet mat. Har foreløpig bestemt meg for å rett og slett spise litt mer karbohydrater, en frukt ekstra, syltetøy på brødskiva, biola med bringebær, kanskje honning i teen igjen - slikt som jeg har droppet i det siste.

Og så skal jeg inntil videre drite i stressa jordmødre og rare utslag på tester! Magefølelsen min sier meg at jeg og ungen er i fin form og det er det viktigste!

Annonse

Hmmm det var merkelig! For sist jeg var hos jordmor fikk jeg også ganske høyt utslag på ketoner, pluss litt blod, men ikke glukose? jeg ahdde kastet i meg 2 skiver grovbrød rett før jeg gikk dit og hele 8 skiver dagen før?? Så jeg skjønte ikke helt hva som var feil? å når jeg sjekket hos lege 2 dager etter var alt ok. Du får si i fra om du finner ut av det :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...