Gå til innhold

Lavt blodsukker - noen som kan dette?

Anbefalte innlegg

Jeg var på glukosebelastningstest forrige uke, da jeg er over 38 år (gravid uke 25). Jeg er ikke overvektig (tror jeg :-)).

Jeg fikk resultatet i posten i dag, og ser at jeg har blodsukker på 4.3 før testen (fastende) og 3.7 to timer etter jeg drakk sukkervannet. Så vidt jeg googlet meg til, skal resutatet ètter testen optimalt ligge under 7,8 men over 4 (gjerne litt høyere enn man hadde før man drakk sukker - mens jeg har lavgere?). Er det sånn at det kan være skadelig på noe vis med lavt blodsukker? På testarkivet står det at det ikke er holdepunkter for diabetes mellitus (fastlegen er på ferie, så har ikke fått spurt). Antar jo alt er normalt, men ble litt usikker?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143935381-lavt-blodsukker-noen-som-kan-dette/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heihei! Jeg kan svare deg på at det er ikke farlig med lavt blodsukker og du har ikke diabetes mellitus med de verdiene der:)

Har selv diabetes mellitus type 1 og for å få diabetes så er det høyt fastende blodsukker som påviser sykdommen. At du har lavt betyr at kroppen din produserer insulin selv og at alt er i skjønneste orden.

På grunn av økt blodmengde i kroppen under svangerskapet, er det helt normalt med lavere verdier! Jeg hadde det på samme vis i mitt første svangerskap, men var i superform hele veien. Så med mindre du føler deg unormalt trøtt og sliten, tror jeg ikke du skal bekymre deg for noe som helst!

Du kunne evt. ha kontaktet en ernæringsfysiolog og presentert prob.stillinga, bare for å få noen tips!

Jeg har også tatt testen pga alder, og hadde lavere verdier etter to timer enn jeg hadde før jeg drakk sukkervannet (fastende). Begge verdien var noe høyere enn dine; 5,1 før og 4,9 etter. Jordmoren min mente det var helt supert. Sist jeg var hos fastlegen, som liker å måle blodsukker på gravide ved hver kontroll hadde jeg 3,8. Det hadde da gått noen timer etter frokost. Legesekretæren sa ikke noe på det, annet enn at jeg måtte passe på å spise ofte nok... Men jeg klarte å bekymre meg litt likevel... Googlet selvfølgelig, uten å bli noe særlig klokere, og bestemte meg for å ikke gruble noe mer på det. Det stemmer sikkert det som My_my sier om at man lettere får lavt blodsukker som gravid :-)

Har fått lavere blodsukker etter at jeg ble gravid, tok det tre timer etter måltid her en dag, når jeg følte meg sulten, da var det 2,8. Fikk ikke spist med en gang og etter ca 15 min ble jeg uvel med prikking i hender og lepper. Etter dette spiser jeg stort sett litt hvis det er en stund siden sist og jeg blir sulten....

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...