lille-my-april Skrevet 9. mai 2012 #1 Skrevet 9. mai 2012 Fredag 4.mai ble jeg satt i gang med tablett kl.8. Det ble registrert 3 cm åpning, men ikke helt moden. Det ble registret små kynnere/rier innimellom, men de var skjeldne, og ikke av særlig styrke. Jeg lå og halvsov i fødesengen fra ca.12-13.30. Kl.13.30 ble jeg koblet til måleapparat for sparketest og riemåling. Da sa jeg til jordmor at jeg hadde ikke kjent noe på en stund, så jeg reknet med at det nok dessverre hadde stoppet opp. Men så snart jeg var koblet til for måling begynte rier (som jeg trodde var kynnere) å komme tett i tett. De var ikke spesielt kraftige, men jeg kjente at det var noe litt spesielt med disse. Reknet med at det var pga undersøkelsen på morgenen som gjorde det (menssmerter). Det tok seg litt opp, at jeg kjente at det var litt mer smertefult, men fremdeles helt overkommelig. Og jeg var da helt uvitende om at det faktsik var skikkelige rier. Når legen kom inn i rommet ca.14.30 tok det plutselig helt av, og jeg skalv og klarte ikke slappe av. Jeg ble undersøkt, og det ble konstantert 4 cm åpning og aktiv fødsel. Den undersøkelsen var nesten verre enn resten av fødselen følte jeg. Legen foreslo at jeg burde ta epidural for å få slappe av siden jeg fikk rie på rie uten særlig pause i mellom. Riene varte minst like lenge som hver pause. Epiduralen ble satt en god time etterpå. Da kunne jeg endelig få slappe skikkelig av de få sekundene jeg fikk i mellom hver rie. Etter 15 min med pressing, kom Simen til verden kl.18.05. Det ble plutselig folksomt i rommet da jeg mistet mye blod pga morkaken ikke ville lukke seg. Heldigvis fikk de stoppet blødningen, og jeg fikk bedøvelse for å få noen små pyntesting. Jammen ikke verst med 3 timer og 35 min fødsel som førstegangsfødende Jeg hadde nemlig skikkelig fødselsangst på forhånd og var livredd for at det skulle dra ut i dagesvis. Noe av det jeg gjentok under fødselen var at jeg hadde blitt "lurt" av jordmora jeg gikk til. Hun hadde nemlig sagt at jeg skulle ha 30-60 sekunder med rier, og så ca.5 min pause. Jeg hadde minst 60 sekunder med rier, og like lange og ofte kortere pauser. Vet ikke helt om jeg ville holdt på lenger for å få lengre pauser heller akkurat Alt i alt en ganske grei fødsel vil jeg si. Lille Simen var en stor og god gutt på 4315g, 53 cm lang og 39 cm rundt hode. Lykke til alle dere andre som venter på å føde! Sender fødestøv til de som trenger det!
M79+♂08♥+♂12♥ Skrevet 9. mai 2012 #4 Skrevet 9. mai 2012 Å for en herlig førstefødsel Gratulerer sÅ masse og nyyyyt tiden
babylykke2 Skrevet 9. mai 2012 #6 Skrevet 9. mai 2012 Gratulerer så masse . Høres ut som en drømmefødsel, godt å høre
lille-my-april Skrevet 9. mai 2012 Forfatter #9 Skrevet 9. mai 2012 Takk for alle gratulasjoner! Nå skal jeg bare kose meg hjemme med den lille familien!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå