Ludviksmamma Skrevet 9. mai 2012 #1 Skrevet 9. mai 2012 hei alle sammen... jeg var hos min fastlege på rutinekontroll på fredag, og han målte magen min, og syns gutten var for stor... jeg er 31+3, så han har henvist med videre til gynekologisk på sykehuset, ikke fått svar fra de enda, slik at de kan måle og veie og vurdere og avgjøre om de skal "ta ut gutten" litt før tiden.... skremmende, syns jeg... han mente også at prøvene av meg, blod/urin/div, viste at gutten spiser for meget/tar for meget av meg til seg.... dakar liten, må da få mat... noen som har opplevd dette? er da lunger og nyrer på skatten min utviklet, eller må han i kuvøse med slanger og medisiner?? og tar de da keisersnitt eller setter meg på kur??
bolla12 Skrevet 9. mai 2012 #2 Skrevet 9. mai 2012 Nå kan jeg bare snakke for meg selv....så her er min historie. Jeg får diabetes i alle sv.skap, og sliter med å holde det under kontroll, enda jeg bruker insulin. I mitt første sv.skap fikk jeg beskjed om stort barn, men gikk til termin. Da var barnet ca 3200, så vil ikke si det var stort (endte forresten i haste ks. Nå sier de barnet er mellom 3300 og 3400, og jeg er bare i uke 35, men denne gangen skal jeg settes igang i uke 38. Selv om barnet er stort, så er det ikke noe mer modent/utviklet enn andre barn på samme "alder". Men noen takler det bedre enn andre å komme litt før tiden. Er ikke sikkert det må i kuvøse etc, men sånne ting er svært vanskelig å forutsi. Masse lykke til :-)
<3 Baby 11+12 Skrevet 9. mai 2012 #3 Skrevet 9. mai 2012 Spørs hvilket sykehus du hører til. Jeg har en veninne som for litt siden fødte en gutt på 5450 kg- 11 dager på overtid. Vaginalt. Dette er på Haukeland- og de er utrolig(!) vanskelig på dette med igangsettelse og evt keisersnitt. Så om du hører til her er det ikke umulig et du må gå tiden ut-og vel så det;) Men om du ikke gjør det,regner med at de ikke tar han før uke 36/37 da han ikke lenger regnes som prematur. Da er som regel allt på stell og du slipper kuvøse osv:)
♥(¯`°•.¸Skal jeg? Ja¸.•°´¯)♥ Skrevet 9. mai 2012 #5 Skrevet 9. mai 2012 Når du sier målte magen var det SF-mål eller beregnet de babyen med ul? Jeg har i alle tre svangerskapene hatt veldig høye sf-mål, men ikke veldig store barn. De to første var 4600 og 3990 (den siste var antatt til å være over 5000) Denne gangen har jeg også vært til vektekstimering p.g.a. høyt sf-mål (38 cm i uke 36) og de antar at hun såvidt vil bikke 4000 denne gangen ved termin, altså ikke veldig stor. Så vente og se ting litt an, men det er godt at legen er obs på det også får du nok den oppfølgingen du trenger Lykke til!
SurreGuri Skrevet 9. mai 2012 #6 Skrevet 9. mai 2012 heisann Jeg fødte en gutt ca 2 uker over termin(satt i gang) for 6.5 siden. Han var 4700gram, 55 cm og 39cm i h.o En stor klump som ga meg noe besvær i fødsel og etter fødsel (prolaps rygg) nå er jeg gravid i uke 31, skal inn til UL kontroll i uke 36, viss denne gutten viser seg å være tilnærmet stor vil jeg kreve at han blir tatt i uke 38 foreløpigt er vi (gyn-legen og jeg)blitt enige om å ikke gå over termin denne gangen uansett. foreløpigt i uke 28 var han gjennomsnitt stor, men det er jo nå han begynner og legge på seg. Det er ingen hensikt å gå med en så store barn i magen, og i dag tar de faktisk hensyn til det, i forhold til at det ikke er sunt for hverken mor eller barn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå