Gå til innhold

Igjen

Mimosa

Anbefalte innlegg

Jeg var gravid i februar, men mistet igjen for 5. gang i samme uke som de andre gangene.

Gynekologen har utredet meg, og sier at det ikke er noe galt, at det ikke er noe jeg kan ta av tabletter for å hjelp på, og at jeg bare må prøve igjen....

Vel, jeg fant akkurat ut at jeg er gravid igjen - men hva slags tanker er det som løper i hodet mitt?:

*Jaja, da er det bare å vente et par uker så mister jeg det igjen.*

*Jeg trenger jo ikke i det hele tatt fortelle det til noen, for ganske snart så har jeg mistet det igjen.*

*jeg trenger helle ikke gjøre meg noen tanker om eventuelle forandringer som må til - for snart så er det borte igjen.*

Burde føle meg glad, men føler meg bare tom og egentlig litt trist. Hmm, det må være noe galt med meg som reagerer slik....

ønsker alle en fin maidag!!

Fortsetter under...

Så fint at du er gravid på ny - et forsiktig gratulerer fra meg til deg! :) Den som intet våger, intet vinner, så nå har du i alle fall en fair sjanse til å komme i mål!

Det er selvfølgelig ikke noe galt med deg. Jeg slet med akkurat de samme tankene som deg i det siste svangerskapet mitt. Og det er jo ikke rart. Når vi har opplevd at tragedien rammer gang på gang, så forbereder vi oss på at det kan hende igjen. Men det går plutselig bra. Etter tre ufrivillige aborter og veldig mange tårer varte det påfølgende svangerskapet overraskende nok i 40 uker. Og om tre uker fyller mirakeljenten vår 2 år...

I hvilken svangerskapsuke har du mistet tidligere?

Dersom du ønsker å forsøke noe nytt i dette svangerskapet (sykemelding, medisiner, ekstraordinære ultralydundersøkelser, etc) synes jeg at du skal ta kontakt med legen din og kreve dette. Jeg vet ikke helt om dette er noe du ønsker, eller om du bare vil at naturen skal gå sin gang?

Så fint at du er gravid på ny - et forsiktig gratulerer fra meg til deg! :) Den som intet våger, intet vinner, så nå har du i alle fall en fair sjanse til å komme i mål!

I hvilken svangerskapsuke har du mistet tidligere?

Takk skal du ha, Erle79!! Det er jo sant det som gynekologen min sier - du klarer i hvert fall heldigvis lett å bli gravid. Og med tanke på at jeg var 20 da jeg fikk beskjed om at jeg måtte regne med aldri å få barn på grunn av PCO - så får jeg jo være glad for dette i hvert fall.

Og for min nydelige solstråle som blir 8 år om to uker. :-)

Første gang mistet jeg i uke 9+3 etter å ha sett et bankende hjerte på tidlig UL. De andre gangene etter det har jeg mistet i løpet av uken 7+2-8+4. Og de gangene det har vært sjekket opp, så var gynekologen aldri sikker på om det var et foster i plommesekken - det var jo så tidlig tross alt, at det var vanskelig å se.....

Jeg jobber allerede 50% for tiden og har ikke en stressende jobb egentlig - så der tror jeg ikke det er noe å hente. Når det gjelder ultralydundersøkelser nå før den 'onde uken' kommer igjen, er jeg så defaistisk at jeg ikke ser at det kan ha noe for seg... Det vil jo ikke gjøre noe fra eller til likevel.

Medisiner? Har du noen forslag til noe jeg kan prøve, gynekologen min sa at det ikke var noe han syntes jeg trengte å ta sist, så jeg vet i så fall ikke hva jeg skal be om.......

Takk for at du tar deg tid til å svare!!

Flott at du har en jobb som ikke stresser deg, samt at du har barn fra før, for det øker den statistiske sannsynligheten for å komme i mål med dette svangerskapsforsøket... :)

Mange norske kvinner med habituell abort blir tilbudt Crinone (progesteron-tilskudd) og Albyl-E (blodfortynnende), til tross for at ingenting galt har blitt påvist ved utredning. Selv brukte jeg disse medikamentene uten å ha gjennomgått noen form for utredning. Personlig synes jeg at det kjentes godt å forsøke noe nytt i det siste svangerskapet, men dette er noe enhver må ta standpunkt til selv.

Jeg syntes dessuten at det var godt å foreta tidlige ultralydundersøkelser. Selv om hjertet ikke hadde startet å banke tidlig i svangerskapet, så var det godt å høre at "alt så bra ut så langt". Og når jeg etterhvert fikk konstatert at hjertet hadde startet å banke, så var det betryggende, fordi jeg visste at sannsynligheten for at det kom til å ende godt da hadde økt til over 90 % (selv om jeg dessverre hadde opplevd å være blant de uheldige 10 % tidligere). Men igjen, tidlig ultralyd er noe ens egen magefølelse bestemmer. For noen føles dette riktig, for andre ikke.

Jeg driver forresten nettstedet www.habituellabort.com. Jeg har skrevet et avsnitt der om hva du har krav på i påfølgende svangerskap, dersom du har gjennomgått utredning, og ingenting galt har blitt påvist, se avsnittet "Dersom du ikke har fått entydig svar på utredningen eller ikke har hatt utredning", nederst på denne siden:

http://www.habituellabort.com/habituell-abort-behandling/

Mange norske kvinner med habituell abort blir tilbudt Crinone (progesteron-tilskudd) og Albyl-E (blodfortynnende), til tross for at ingenting galt har blitt påvist ved utredning.

Albyl-E - er ikke det en hodepinetablett? *ler av meg selv* Eller blander jeg det navnet sammen med noe annet?

Skal ringe gynekologen min og snakke med han - for jeg er enig med deg i at det hadde føltes godt å vite at jeg, uansett utfall, gjorde alt jeg kunne gjøre....

Takk.

Hei Mimosa :)

Jeg kjenner meg litt igjen i beskrivelsen din. Jeg har hatt 4 SA rundt uke 6. Har vært til undersøkelser og kan ikke finne noe galt. Jeg blir også veldig lett gravid. Fastlegen min ville ikke gi meg noe siden ingenting var påvist. Det gjorde meg ekstremt frustrert og jeg følte meg hjelpeløs. Før jeg mistet 4. gangen gikk jeg bare å ventet på å abortere. Jeg hadde vært hos fastlegen, men ingen tiltak ble iverksatt. Jeg måtte vente på timen hos gynekolog, som jeg hadde blitt henvist til tidligere (som jeg viste at jeg ikke hadde tid til å vente på...) og fikk ikke hjelp til å framskynde timen.

Forstår godt at du ikke ønsker å forholde deg til at du er gravid. Du har jo opplevd dette så mange ganger nå. Jeg synes det er ille at du ikke får tilbud om å prøve ulike medisiner. Jeg fikk ovitrelle (hcg sprøyter) og abyl-e når jeg omsider kom til gynekologen og jeg var gravid igjen. Nå er jeg 16+6! :) Ingenting galt med meg heller :) men den satt så fort jeg prøvde medisiner og regelmessige ULer.

Lykke til :) håper du får den hjelpen du trenger i denne graviditeten.

Tvi tvi :)

Annonse

Hei Mimosa!

Jeg kjenner meg også igjen i det Erle og Vilje sier. Jeg har hatt 3 ufrivillige aborter, og har tatt massevis av blodprøver, men det er visst ikke noe galt med meg heller. Jeg blir også raskt gravid, og det er jo positivt.

Denne fjerde gangen har jeg gått til ultralyd omtrent hver uke fram til ca uke 12, og for min del har det vært deilig å se at det går riktig vei. Jeg har også tatt Fragmin (blodfortynnende sprøyter du setter på deg selv) de første 16 ukene. Og nå er jeg i uke 20! Det er selvsagt individuelt, men for meg var det en lettelse å ta sprøytene og føle at jeg "gjorde noe", noe som var annerledes fra de første tre. Og jeg hadde hørt om mange som mistet flere ganger og plutselig klarte det med blodfortynnende, så jeg tror det også fikk meg til å få et mer positivt syn på graviditeten og at det skulle gå bra. Det var veldig skummelt å slutte med dem i uke 16, men nå er jeg så langt at jeg kjenner at han beveger på seg hver dag - det tar jo alle bekymringene bort :)

Lykke til med graviditeten (og forsiktig gratulerer fra meg også) - håper virkelig det ordner seg denne gangen! Det fortjener vi :)

Stor klem!

Det er som jeg skulle skrevet det selv.

Jeg har nettopp blitt gravid for 4 gang på et år, og ringte til legen idag morrest, siden jeg hadde fått beskjed om å ringe med en gang jeg fikk positiv test.

Jeg fikk time allerede idag kl 15, og når jeg kom hadde hun allerede snakket med gyn på sykehuset og lagt opp en plan sammen med de.

Så jeg venter på innkalling dit, og håper å få starte på Albyl-e og Crinone/Fragmin så raskt som mulig.

Jeg er helt i sjokk (positivt) over at legen har tatt meg så seriøst, og forberedt seg så godt.

Men jeg er veldig klar på at jeg ikke skal tenke framover og har ikke sjekket termin engang...

Har en ganske realistisk innstilling, og er forberedt på MA/SA i midten av juni.

Har faktisk fått en del kvalme, og det irriterer meg grenseløst. Har vært mye kvalm alle de 3 gangene jeg har mistet, og at jeg skal gå gjennom de lange ukene med kvalme uten å få noe igjen for det synes jeg er helt bort i natta!!!

Kanskje kan vi forsiktig begynne å glede oss i juli, Mimosa :)

Lille Vilde - Gratulerer. Jeg krysser fingre og håper at det lykkes for deg!

Gynekologen min mener visst at det ikke er noe poeng i at jeg prøver verken Albyl-E eller noe annet, for han skriver det ikke ut til meg... :-( Enda dette er min 5. graviditet på halvannet år, og alle har hittil endt i SA.

Jeg tok blodprøver onsdag i forrige uke, og den viste et HCG-nivå på 2000 - noe som visstnok er helt innen normalen. Idag har jeg tatt ny blodprøve og den får jeg svar på til fredag.

Jeg prøver å la være å tenke for mye på dette, men det er jo selvsagt HELT umulig!!!! Føler meg ikke gravid i det hele tatt, de andre gangene har jeg hatt ømme bryster og tilløp til vondt i bekkenet så på en måte bekymrer jeg meg for det og på den andre siden så tar jeg det som et godt tegn siden det gikk galt de andre gangene....

Hmmm, ikke lett dette her.

Takk skal du ha Solskinnsbolle. *s*

Jeg er veldig spent selv! Har også fått time til tidlig UL imorgen, så jeg er faktisk ekstra nervøs for hva gynekologen vil se eller eventuelt ikke se....

Sist gang jeg hadde tidlig ultralyd, så han at jeg hadde noe han trodde var en slags blodansamling og en plommesekk som han ikke så liv i - og 4 dager senere hadde jeg min siste SA......

Men jeg prøver å krysse fingre og være optimistisk her. :-)

Annonse

Hei igjen.

Siste hcg-målinger fra onsdagen viste 24000.

Samme dagen var jeg også til tidlig UL hos gynekologen, og da så han et bankende hjerte...

Jeg er nå midt i den halvannen uken da jeg har mistet de siste 5 gangene, så jeg vet nesten ikke hva jeg skal tenke og føle om dagen.

Men jeg skal ta ny hcg-måling til onsdagen, og gynekologen vil ha med tilbake til neste UL om to uker, så jeg må jo bare vente å se.

*smiler litt forsiktig*

Det er så godt å høre, selv om jeg veldig godt forstår at du ikke vil ha forhåpninger enda!

Jeg er nå i ca uke 5 eller 6, har ikke giddet å sjekke på terminkalkulator enda. Litt gi faen-innstilling hos meg foreløbig. Har blitt kalt inn til tidlig UL 19.juni, da skal jeg vel være i uke 10-ish? Har ikke fått noe medisin foreløbig, og i uke 10 er det vel ingen vits uansett? Kjenner jeg er litt irritert, det er ikke pga fastlegen, men pga St.Olav. De vil tydeligvis ha en MA/SA nr 4 før de reagerer ytterligere.......

Grrr!!!!!

Jeg krysser fingrene dobbelt for deg, Mimosa! DETTE GåR BRA, SJøH!!!

Endret av Ville Vilde
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...