Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bruker dere fell i vogna hele året? Hvis ikke - sitter barnet da på et teppe o.l eller da bare rett i setet...?? Sikkert dumt spørsmål men nyskjerrig alikevel ;-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har måttet fjerne lammeskinnet, for hun ble veldig svett. Kjøpte en sittepute på Rudo til 159 kr, funker fint :)

Skrevet

Kommeran påom det erlangveller korthåret du har. Langhåret til vinter og korthåret til begge. Korthåret er svalende i varmen. Vi bruker hele året, i vogn og seng :-)

Skrevet

Kommeran påom det erlangveller korthåret du har. Langhåret til vinter og korthåret til begge. Korthåret er svalende i varmen. Vi bruker hele året, i vogn og seng :-)

Skrevet

Jeg tar bort skinnet når det er varmt nå, med skinnet blir han skikkelig klam. Dette er et korthåret skinn og er definitivt ikke svalende for min gutt.

Skrevet

Bruker ikke fell når det er varmt nei, da blir hun svett. Korthåret fell vi har, og den virker ikke svalende nei.

Skrevet

Vi bruker langhåret saueskinnspose på vinteren. Om våren og høsten ligger han på korthåret saueskinnsfell og om sommeren, tipper fra det er ca 20 grader +, tar vi sauen helt vekk. ;-) (mest fordi det ser så himla varmt ut ;-))

Skrevet

Men korthåret lammeskinn er uansett svalende i varmen, det er jo en kjent sak. Vi bruker hele året og hat aldri opplevd at barnet ble klamt, tvert imot :)

Skrevet (endret)

Men korthåret lammeskinn er uansett svalende i varmen, det er jo en kjent sak. Vi bruker hele året og hat aldri opplevd at barnet ble klamt, tvert imot :)

Er det virkelig en kjent sak? Jeg har aldri erfart det. Ungen bllir klam på fell når det er varmt. Kjenner jo det selv også hvis en sitter på en, det er varmt. Tror det der er en myte altså, som kanskje funker for unger som er veldig kalde av seg. Finnes jo folk som går med ullsokker på sommern også, og bruker ull selv om det er varmt. Ikke fordi det er svalt, men fordi de er frossenpinner. Kjenner noen slike.

Endret av Nille76
Skrevet

For mange er dette en kjent sak, ja. Du kan jo feks google så kan du lære litt om ullens fantastiske egenskaper :)

Selv om det er en kjent sak er det jo dermed ikke sagt at du har hørt om det.

At ull brukes om sommeren kun av frostpister er derimot en myte...

Skrevet

Jepp bruker korthåret saueskinn hele året :) Dvs, har planer om det, har jo ikke hatt ungen et helt år enda ;) hadde skikkelig sommervarme her en dag, og vi satt ute på verandaen. Da satt han med sommertøy på skinnet i vogna.. Han hadde en fin temperatur, så han blir ikke for varm ihvertfall! Også er det mykt og deilig å sitte/ligge på :)

Skrevet

Jeg har sett denne påstanden om ullas fantastiske egenskap til å svale flere steder på nett (og i utallige tråder her inne), men min erfaring er at både for meg selv og for gutten min er det ikke svalende. Det blir ikke noe mer svalende av at du og andre påstår at det er svalende når min egen erfaring tilsier noe annet.

Jeg kan akseptere at det fungerer svalende for deg og dine, men aksepter også at det ikke fungerer slik for oss andre uten å påstå at vi innbiller oss at barna blir svette og klamme.

Noen erfarer det ene og noen erfarer det andre, jeg foreslår derfor at HI prøver og ser selv om det blir bedre uten skinnet, blir det det er det jo bare å kutte det ut :)

Skrevet

Vi sverger til ull året rundt. Opplever at det er selvregulerende; svalende når det er varmt og varmt når det er kaldt. Kan faktisk kjenne på ullskinnet når det er skikkelig varmt ute at det er svalt i seg selv...

Skrevet

For mange er dette en kjent sak, ja. Du kan jo feks google så kan du lære litt om ullens fantastiske egenskaper :)

Selv om det er en kjent sak er det jo dermed ikke sagt at du har hørt om det.

At ull brukes om sommeren kun av frostpister er derimot en myte...

Poenget mitt er ikke om jeg har hørt om det eller ikke. Jeg hører jo at noen sier dette. Poenget er at jeg mener det ikke stemmer. Det er noen ullfanatister som mener det er slik, men når man erfarer at det ikke er slik, så begynner man jo å lure på om dette er bare propaganda. Det finnes jo endel folk der ute som vil tjene penger på den dyre ulla....De fleste voksne går da ikke med ull på sommeren for å kjøle seg, eller de i varme land bruker ikke ull... Hadde den vært så fantastisk svalende hadde vi vel brukt ull alle sammen hele året?

Men at ull er flott når det er kaldt eller man er våt er jeg ikke i tvil om. Men nei, å tvinge babyen min til å sitte å svette i ull/på fell om sommeren gjør jeg ikke. Men flott for de det fungerer på så lenge ungene har det bra. Men jeg vil bare ikke at de som ikke selv har erfart hvordan ull fungerer skal tro at man bare skal kjøre på slik at ungen sitter og peser og svetter. Man må teste ut hva som fungerer for sin unge.

Skrevet

Jeg har villet prøvd. Som flere her sier er det jo forskjell på unger, for noen fungerer det med ull hele året og for andre ikke. Du ser jo fort om ungen din blir for varm og kan bytte ut ullfellen med noe annet. Jeg har aldri sittet/ligget på et saueskinn om sommeren, men har prøvd reinskinn og det er svalt, synes jeg. Smaken er som baken ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...