Novembernurkimagen<3 Skrevet 8. mai 2012 #1 Skrevet 8. mai 2012 Hei jenter! Hopper inn fra andre trimester. Husker dere hvilken Blodprosent (hb) dere hadde før graviditet, på første kontroll og utover i svangerskapet? Jeg har høy hb, 14,6 ikke gravid, 13,9 i uke 11. Fastlege har ikke kommentert noe, men leser at verdier over 13 er Atypisk i svangerskap og at høy hb i første g andre trimester er relatert til større risiko for svangerskapsforgiftning og vekstavvik fordi høy hb kan bety tykkere blod og dårlugere blodgjennomstrømning i morkake. Har legene ses sagt noe om dette? Opplever at de er mer fokus på lav hb og jerntilskudd. På helsekortet er jo hb 13,5 eller mer ansett som risiko svangerskap etter uke 20, men hva gjelrder tidligere i svangerskaet? Skulle jo tro at en tynn navlestreng merknad mer sårbar for blodpropp? Vil gjerne ha erfaringer eller innspill! Lurer på om jeg engst meg helt irrasjonelt her eller om jeg bør stå på for å få det undersøkt videre. Tusen takk! Og lykke til med innspurten, alle som en
mamma-to-be Skrevet 8. mai 2012 #2 Skrevet 8. mai 2012 Hei! Blodprosenten din kan endre seg mye i løpet av de neste ukene fremover Blodprosenten kan og bli målt litt høyere om man er dehydreert etc. Blodvolumet ditt øker utover i svangerskapet og blodprosenten går nedover.. i uke 26 hadde jeg 13, 5 i blodprosent, men ca 15 til å begynne med (høy, vært slik hele livet) samtidig som jernlagerne mine var nesten tomme.. så Må ikke være sammenheng mellom jern og hb, selv om det ofte er det. Be jordmor/lege om en ekstra sjekk av hb om noen uker, de følger jo med, så tror ikke du trenger å bekymre deg ennå :-) på ordinær ultralyd kan de også måle blodgjennomstrøningen til foster (dopplereffekt). Håper dette hjalp deg noe videre, lykke til videre!
toband Skrevet 8. mai 2012 #3 Skrevet 8. mai 2012 min hb har ligget på 13-15 hele svangerskapet, og de som måler det på meg sier at det er veldig bra.... Ikke hørt at det er farlig. er nå i uke 36 og null plager med hevelser eller blodtrykk eller noe som helst...
3 prinser prinsesse på vei Skrevet 8. mai 2012 #4 Skrevet 8. mai 2012 Det er ikke før senere i svangerskapet den blir lav. Jeg hadde normal Hb på 11,7 til å begynne med, synkende til 10,6 i uke 28 og i dag 9,5 ( uke 30+3 ( som er noe lavt)
Novembernurkimagen<3 Skrevet 8. mai 2012 Forfatter #5 Skrevet 8. mai 2012 Tusen takk jenter skal be om ny hb på neste kontroll når heg er 14-15 uker. Muligens litt tidlig siden jeg håper å få se nedgang? Mamma-to-be, kan jeg bare be om at de ser på blodgjennomstrømning på ordinær ul elller må det søkes om el? Gode råd! Og godt å høre bollefrua, så langt jeg har lest er høy hb i seg selv sjelden problematisk! Bare angsten som tar meg tror jeg, etter å ha mistet før. Så lenge blodtrykk, urin og barnets vekst er normal fungerer jo morkaka helt fint skulle man tro
mamma-to-be Skrevet 8. mai 2012 #6 Skrevet 8. mai 2012 Hei, ikke sikkert at de gjør det av seg selv på ordinær ultralyd, men du kan jo be om det (det måtte ikke jeg), det må ikke søkes om eller lignende, en effekt ultralydapparatet har og som kommer frem når de trykker på rett knapp og ser navlestr. til morkaken :-) Ja du har rett, så lenge de andre verdiene dine er fine, gå ut i fra at alt er ok og nyt graviditeten din :-)
Novembernurkimagen<3 Skrevet 8. mai 2012 Forfatter #7 Skrevet 8. mai 2012 Hei, ikke sikkert at de gjør det av seg selv på ordinær ultralyd, men du kan jo be om det (det måtte ikke jeg), det må ikke søkes om eller lignende, en effekt ultralydapparatet har og som kommer frem når de trykker på rett knapp og ser navlestr. til morkaken :-) Ja du har rett, så lenge de andre verdiene dine er fine, gå ut i fra at alt er ok og nyt graviditeten din :-) jeg skal be om det blodtrykk på 100/60, fine urinprøver og ingen ødem. Har tatt koaguleringsprøver av blodet som er normale. Og så en frisk baby i u11. Får vel prøve å senke skuldrene et hakk eller fjorten...
Mummy to 3 little boys Skrevet 8. mai 2012 #8 Skrevet 8. mai 2012 Jeg har akkurat lest en spennende article på den. Har er linken til den. Selv har jeg høyt hB i første trimester med over 14 og i slutten av den andre var det 13. Har også svangerskaps høyt blodtrykk...... Kanskje det er noen med høyt hB i første trimester. Har ikke svangerskapsforgiftning og er nå i uke 36+5. Gå til kontroler var uker nå. Jeg er tredje gangs og hadde det samme hB prosent med andre mann for 3 år siden. Han var født i uke 37+0....... Spennende å se hva som kommer til å skje. Kryss fingrene at alt går bra http://www.sid.ir/en/VEWSSID/J_pdf/1010920110106.pdf
Novembernurkimagen<3 Skrevet 8. mai 2012 Forfatter #9 Skrevet 8. mai 2012 Jeg har akkurat lest en spennende article på den. Har er linken til den. Selv har jeg høyt hB i første trimester med over 14 og i slutten av den andre var det 13. Har også svangerskaps høyt blodtrykk...... Kanskje det er noen med høyt hB i første trimester. Har ikke svangerskapsforgiftning og er nå i uke 36+5. Gå til kontroler var uker nå. Jeg er tredje gangs og hadde det samme hB prosent med andre mann for 3 år siden. Han var født i uke 37+0....... Spennende å se hva som kommer til å skje. Kryss fingrene at alt går bra http://www.sid.ir/en/VEWSSID/J_pdf/1010920110106.pdf takk! Og lykke til med fødsel jeg har lest endel tilsvarende artikler som ser på hb i første og andre trimester, svangerskapsforgiftning og negative vekstavvik. Selv med fordoblet risiko for sv.forgiftning er jo tallene små, Dvs de aller aller fleste får det ikke selv med høy hb. I en artikkel problematisere de hvorvidt det er snakk om kausalitet, at høy hb kan føre til..., eller om korrekasjonen har en tredjefaktor. Altså at kvinnene som får målt hy hb har det fordi plasmavolumet ikke øker. At det ikke er hb i seg selv som er problemet. Jeg har ikke funnet artikler som kontrollerer for kvinnens ikke-gravide hb. Litt nerdete innlegg...men siden du linket en studie... masse lykke til med fødsel iallfall, snart ny baby i armene!
Tigerliljen87 Skrevet 10. mai 2012 #10 Skrevet 10. mai 2012 (endret) 7+3 = 14,8, så har den sunket med 1 ca hver måned, nå sist i uke 32 var dem på 11.1 - perfekto! Er visst bra å starte litt høyt siden den synker en del i sv.skapet.... Og hos jenter er det visstnok litt greit at blodprosenten er litt høy i utg.punktet! Ellers var blodtrykket på sitt fineste på kontrollen idag, jeg har fra før av hatt mellom 83 og 86 i undertrykk eller hva det heter (høy er over 90), mens idag lå det på 78 Har ellers vært veldig lite plaget med noe som helst i sv.skapet! Endret 10. mai 2012 av Tigerliljen87
Lyckelin Skrevet 10. mai 2012 #11 Skrevet 10. mai 2012 jeg hadde uvanlig høyt hb i starten, det var på over 17 faktisk! fikk beskjed om å drikke masse væske. Hb nivået sank litt i andre trimester da var det nede i 13 ettellerannet, og nå i tredje trimester ligger jeg på 14.5, så må igjen drikke masse...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå