Gå til innhold

Heter det poeng eller poenger? Eller er det valgfritt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

"Sara hadde mange gode poeng"

"Sara hadde mange gode poenger"

Ser begge deler skrevet om hverandre, ser også poenger i lærebøker, så det må vel være det korrekte, og ifølge ordbok.no er det korrekt.

Spørsmålet er da om det er det eneste korrekte - eller om det er valgfritt hvilke av variantene man velger å bruke?

Fortsetter under...

Skrevet

Heh..Ble usikker nå,men klarer ikke å se at "poenger" er ett ord?

Skrevet

Det heter poeng, også i flertall, iallefall som hovedregel, såvidt jeg kan se:

tallverdi, regneenhet brukt til måling og gradering; punktfotballagene delte p-ene spilte uavgjort / få 100 p- i pilkast /seire på p- i boksing, bryting o l: seire uten å vinne på knockout, uten fallseier / mangle to p- på å komme inn på skolen / reallønnen steg to p- / overf: taleren skåret mange p-

det vesentlige, hovedsak, kjerne p-et er at politikken er forandret / en vits uten p-

Skrevet

Det heter uansett poeng. Entall eller flertall - samme ord.

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Heter vel poeng, det kan jo være et eller flere, klarer ikke se det at "poenger" er korekt i noen som helst setting. Men folk skriver jo "han hadde mange poenger" og "de har nå tre-poenger" Så det er jo et ord, men føler ikke at det passer inn :-p hehe

Skrevet

Nei, jeg har alltid ment at det konsekvent er poeng selv, men så ser jeg at professorer i norsk, både grammatikk og andre sjangre som faller innunder nordisk faktisk skriver poenger flere ganger i sine lærebøker, og da blir jeg veldig usikker på denne barndomslæren min. Har observert det i flere fagbøker som omhandler veldig forskjellige ting. Merkelig.

Velger å forholde meg til poeng fremover også, så får jeg heller få høre det fra noen med tiden.

:)

HI

Annonse

Skrevet

Heter poeng fordi det ikke er endelse i flertallsformen av intetkjønnord. )ord med 'et' foran)

Et hus - flere hus

Et poeng - flere poeng

Et speil - flere speil

Osv

Ender ordet på vokal derimot, har det endelse:

Et eple - flere epler

Et vindu - flere vinduer

Osv

Skrevet

Jeg lurer på om det KAN skrives poenger, utifra dette:

poen'g n3

n3: Bøy substantivet på samme måte som:minus.gif

Entall

Flertall

Ubestemt form

Bestemt form

Ubestemt form

Bestemt form

kontor

kontoret

kontor el. kontorer

kontora el.

n3 er altså en grammatikkode som forteller noe om reglene for bøying. Og her ser du at det kan skrives poeng/poenger i ubestemt flertallsform, på samme måte som kontor/kontorer.

Skrevet

"Poeng" er intetkjønn med to stavelser. Da skal det etter hovedregelen skrives "poenger" i flertall ubestemt form. Når det gjelder ordet "poeng" er det imidlertid et unntak som gjør det lovlig å bruke begge bøyningsformene. Både "poeng" og "poenger" er godkjent.

Skrevet

"Poeng" er intetkjønn med to stavelser. Da skal det etter hovedregelen skrives "poenger" i flertall ubestemt form. Når det gjelder ordet "poeng" er det imidlertid et unntak som gjør det lovlig å bruke begge bøyningsformene. Både "poeng" og "poenger" er godkjent.

Takk for en god forklaring! Greit å få klarhet i hvorfor jeg hele tiden ser poenger skrevet i lærebøkene mine. :)

Skrevet

Når det er snakk om 53 poeng for eksempel, må det være "poeng" fordi det er et bestemt antall.

Det er noen intetkjønnsord som ikke bøyes i flertall, som foreksempel "spørsmål".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...