Gå til innhold

Ammesjal - fordeler og ulemper, jeg vil nemlig egentlig ikke amme....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg har termin om noen uker og har egentlig bestemt meg for at jeg ikke vil amme. For meg er ikke pupper noen matstasjon, og bare tanken på at en liten unge skal suge pupp til alle døgnets tider gjør meg dårlig. Men det verste er kanskje at ungen må ha mat samme søren hvor vi er, på familiebesøk, hjemme, på senteret.... Ja, over alt. Og jeg vil IKKE ha puppen hengende ute i all offentlighet, heller ikke på besøk hos familie og venner, eller i mon egen stue med andre tilstede.

Så oppdaget jeg Ammesjal! De ser jo geniale ut for folk som meg. Tenkte kanskje at det kunne hjelpe meg over ammeproblemene mine. Men det ser kanskje passe teit ut? Er det mange som bruker dette? Jeg har aldri sett det før, og jeg mater heller med flaske enn å få masse rare blikk og kommentarer på et sjal...

Huff, dette ble litt rotete og rart, men noen kan kanskje svare meg?

Fortsetter under...

Skrevet

Huff, Du høres forferdelig barnslig ut....

Du vil heller ikke gi ungen din det beste enn å se rar ut i ammesjal??

Skrevet

Har ikke brukt ammesjal, så kan ikke gi deg noen råd der, men ville bare si følgende: om du tror det blir pes å måtte gi pupp, så kan jeg love deg at alternativet er langt mer pesete. Skal dere kun gi mme må dere ha med dere flasker over alt! Alltid måtte ha mulighet for å varme opp, måtte sterilisere flaskene, osv.

Om du er blyg ifht ammingen, så trenger du jo ikke sitte sammen med andre og gi pupp. Er bare å trekke seg litt unna når babyen skal ha mat. Det er lov :)

Skrevet

Jeg hadde det på samme måte som deg, og da fantes ikke ammesjal. Jeg brukte bare en gullpeklut, men et ammesjal er jo mye bedre. En av fordelene er jo at babyen får matro, og kn spise ifred, uten å bli forstyrret av alt den kan og vil se.. :) Tror ikke du vil få noen kommentarer, din kropp og du dekker deg til slik du vil.

Det finnes og amme toppet som skjuler en del, slik at du på en måte bare bretter over puppen, du finner nok en teknikk du kan trives med.. :)

Hvis ikke, så er det ikke noe galt i å feks pumpe og gi på flaske de gangene du vet at det er masse folk, og du kanskje blir stresset, for da er det hvertfall ikke lett å amme.

Skrevet

For det første er det ikke sikkert du får til å amme.

Men OM du får det til er jo det den aller aller beste næringen for ditt eget barn. Så jeg ville gått for ammesjal om det får deg til å føle at du ikke blir så synlig.

Men ha klar et par flasker og en pk nan eller hipp eller collett (MME) i skapet tilfelle du ikke får det til.

Ville kanskje ventet med å kjøpe ammesjal til du evnt hadde fått i gang ammingen så ikke det er bortkastede penger.

:)

Skrevet

om du tror det blir pes å måtte gi pupp, så kan jeg love deg at alternativet er langt mer pesete. Skal dere kun gi mme må dere ha med dere flasker over alt! Alltid måtte ha mulighet for å varme opp, måtte sterilisere flaskene, osv.

Det går an å ha en termos med kokt vann(varm) på og en flaske med kokt vann på (kald), og blande disse til riktig temperatur :)

Annonse

Skrevet

Hva slags svar er det der å komme med? Noen har problemer med å vise puppen offentlig, selv om det bare er snakk om et lite sekund. Det er da vel ikke noe barnslig med det.

Jeg synes sjal hørtes lurt ut jeg. Hvis det kan føre til at HI våger å amme, så er da vel ingenting bedre enn det. Go for it, sier nå jeg :)

Skrevet

[quote name=Junibaby 2012 :)' timestamp='1336474605' post='144218421]

Hva slags svar er det der å komme med? Noen har problemer med å vise puppen offentlig, selv om det bare er snakk om et lite sekund. Det er da vel ikke noe barnslig med det.

Jeg synes sjal hørtes lurt ut jeg. Hvis det kan føre til at HI våger å amme, så er da vel ingenting bedre enn det. Go for it, sier nå jeg smile.png

De aller fleste liker vel ikke å flashe puppene til hvem som helst, men var vel ikke det #2 reagerte på....

"For meg er ikke pupper noen matstasjon, og bare tanken på at en liten unge skal suge pupp til alle døgnets tider gjør meg dårlig."

Dette utsagnet vitner vel ikke akkurat om at HI er spesielt voksen.

Jeg har selv brukt mme som supplement til ammingen og ser absolutt ingenting galt i å bruke mme.

Men det blir for dumt å ikke amme barnet sitt bare for at man ikke anser puppene som en matstasjon...

Skrevet

om du tror det blir pes å måtte gi pupp, så kan jeg love deg at alternativet er langt mer pesete. Skal dere kun gi mme må dere ha med dere flasker over alt! Alltid måtte ha mulighet for å varme opp, måtte sterilisere flaskene, osv.

Det går an å ha en termos med kokt vann(varm) på og en flaske med kokt vann på (kald), og blande disse til riktig temperatur :)

Jepp, det går an, men fortsatt mer pes enn å bare ha med seg puppene, som man jo må ha med uansett hvor man går ;)

Skrevet

Jeg ville ikke brukt et ammesjal selv, jeg ville heller ha gjort alt jeg kunne for å trekke meg litt tilbake i ro og fred. Den første tiden er det uansett best å ha det rolig og uforstyrret rundt seg i forbindelse med amming. Har med utdrivingsrefleksen å gjøre. Når jeg til slutt fikk dreisen på det, så la jeg bare en penere fille over skulderen dersom jeg ikke klarte å finne meg et mer isolert sted. Men til slutt ga jeg blaffen, for det ble bare mer og mer naturlig. Man lever uansett i sin egen lille ammeverden en god stund, dersom man får det til. :)

Skrevet

Jeg har en oppfordring: Tillat deg selv å ikke bestemme hva du velger før du har født! Med mindre du har født før, og prøvd det før, og funnet ut hva som funker for deg. Jeg har brukt et tynt teppe f.eks. Men vurderer å skaffe meg et sjal når vi skal til Spania i sommer. Er nok ikke så komfortabel med å amme i offentlighet der nede som her ;-) Vil også ta med pumpe og gi flaske som et alternativ om vi f.eks er på restaurant (pumpe og hive melka og gi ferdig blandet erstatning siden jeg antakelig ikke har effektive lagringsmuligheter for melka og sterilisering av utstyret).

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Har selv flaskebarn nr 2 her, og tro meg HI, om du får til å amme er det gull verdt! Kan jo kjøpe sjalet og ha klart, så finner du ut om det er noe for deg.

Har noen venninner som bruker ammesjal, og de blir nesten paniske når det er glemt ;) Barna får bedre matro, da de ikke kan ligge å se seg om.. I det heletatt, og tror de som ikke synes noe om ofentlig amming vil se deg som veldig smart! For da slipper jo omverdenen å se ammingen også (ja, finnes nok av dem)

Flakser går jo greit nok, men det er et herk uten like til tider, jeg skulle gjerne hatt ammebarn for å si det slik ;)

Skrevet

Vet du, jeg hadde samme tanker som deg da jeg ventet min første for 15 år siden:)

Jeg følte det hørtes litt "ekkelt" ut, og hadde bestemt meg for å amme KUN fordi jeg ville babyen skulle få det beste. Og hadde satt et mål om maks 6 mnd. Da kom jeg til å slutte, for det fikk da være måte på...

Men jeg endte opp med å amme i ti mnd, og mine to neste like lenge.

Det var ikke så ille som jeg så for meg, og så innmari lettvint når babyen gråt og trengte trøst og jeg var utslitt av nattevåk:)

Noe ammesjal har jeg aldri brukt, men danderte pledd eller store gulpekluter over slik at ingen så og babyen fikk litt privatliv.

Lykke til, uansett hva du velger å gjøre:)

Annonse

Skrevet

Hei.

Jeg vil anbefale bruk av ammesjal, er til glede både for mor og barn.

Selv kjøpte jeg mitt på finn.no, ligger en fast annonse der med nye ammesjal til 300 kr. Veldig fornøyd med mitt og anbefaler det til alle jeg snakker med!!!

Lykke til!

• 4 uker senere...
Skrevet

Hei. Det er ingen skam i å ikke ville dingle ut med kroppsdeler som er personlige!

Selv liker jeg heller ikke å slenge frem så alle ska se. Derfor begynte jeg selv å sy ammeforkle, og har nå gått videre til å selge. Så om du ønsker deg ett kan du få et spesialsydd av meg! :D

Det ser ikke teit ut og du får ikke noe stygge blikk, jeg har hvertfall aldri fått det. Klart har det vært noen som har undret seg over hva jeg har hatt over meg, men mange er også svært fasinert og synes det er kjempe smart. Og det er dette som har resultert i at jeg har begynt å sy for salg! Ta gjerne kontakt! :)

post-848737-0-89663100-1338985141_thumb.jpg

Skrevet

Jeg syns heller ikke det er noe stas å flashe puppen i offentlighet, men har ammet tre barn over alt for det.

I starten er det alltid forferdelig mye styr med meg, såre brystvorter, spreng, klumper etc. Da har jeg trukket meg tilbake på soverommet for å amme, vekk fra evt besøk og familie. Veldig mye mer komfortabelt både for meg og baby. Jeg har ellers ammet veldig mye i bilen og har alltid vært på jakt etter private kroker når vi er out and about.

Jeg har ellers alltid gått med todelte klær. Ser mange bare bretter ned så hele brystet blir bart, det hadde jeg aldri følt med ok med. Har ikke hatt ammesjal så det kan jeg ikke uttale meg om.

Forresten så syns jeg det var kjemperart at en lite baby skulle suge på puppene mine sa min eldste ble født. Men merkelig så naturlig det føltes da han ble født!

Skrevet

Nei, alle kommer ikke inn i den ammeverdenen selv om de ammer i ett år.. Rådet om å gå vekk når man ammer er jo greit nok, men i starten betyr det for de fleste at man stort sett sitter alene fordi babyen skal ha mat hele tiden. Er man "uheldig" så sitter man for seg selv i ti-tolv uker.

Prøv de første ukene og se om amming er noe for deg. Dekk deg med et sjal eller noe i starten. Jeg syns forøvrig ikke duvirker spesielt barnslig..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...