Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

Litt usikker på om jeg poster i rett forum, men kanskje en del her har vært innom bruk av pergotime før de gikk over på IVF?

Jeg har en sønn på 17 mnd. Naturlig, på første forsøk. Vi ønsker oss nå en til, men har slitt litt mer denne gangen. Ca 5-6 forsøk.1 SA i uke 5. Pga "voksen" alder bestemte jeg og samboer oss for å sjekke status ganske tidlig i prosessen. Han har avlagt sædprøve som var helt ypperlig. Jeg har tatt alle blodprøver. De var helt fine. UL scanning av eggstokker viste "svært god eggstokkfunksjon". Den viste også at jeg nylig har hatt eggløsning. Min biologiske alder er i følge legen yngre enn det kalenderen viser. Dette var på Aleris. Legen foreslo allike vel at jeg kunne bruke pergotime for å øke sjangsene da en del egg pga min alder ville ha feil i det genetiske materialet og ikke føre til graviditet.

Jeg syntes jo dette hørtes bra ut men når jeg leser om pergotime i etterkant brukes jo dette for de som har manglende eggløsning! Hva er hensikten med å bruke dette for meg som har regelmessig eggløsning? Jeg forsto det slik på legen at det kunne føre til flere modne egg, men det står jo ingen ting om slikt bruk i felleskatalogen. Kun at det brukes mot manglende eggløsning! Er det noen som har erfaring med bruk når man faktisk har normal eggløsning? Skal egentlig starte opp om en ukes tid men er redd for å ødelegge min normale syklus/eggløsning hvis det ikke egentlig har noen hensikt.

Er det noen som vet litt om dette?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143934866-pergotime-hvorfor/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det stimulerer eggløsning. Jeg fikk det fordi mensen min var veldig uregelmessig og det derfor var vanskelig å vite nøyaktig når eggløsning var. Risikoen er at flere egg løsner og at man kan få flerlinger. Hos oss satt det faktisk på første forsøk med pergotime.

Da vi skulle prøve på barn nummer to nå prøvde jeg en kur med pergotime, men kroppen likte det absolutt ikke. Var helt ute av balanse så vi valgte den naturlige måten og etter noen måneder satt den.

Min anbefaling er at dere prøver uten litt til og heller prøver eggløsningstester. Pergotime har mange bivirkninger, blant annet økt risiko for livmorhalskreft.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...