Gå til innhold

hvorfor smuler brødene mine sånn?:-( hva gjør jeg feil?!

Anbefalte innlegg

Dette er virkelig helt håpløst! Brødene mine smuler værre enn noe, og skiva blir ødelagt bare jeg har på smør.. Jeg har prøvd å bakt brød så mange ganger, men får det aldri skikkelig til:-(

Slik gjør jeg: Jeg knar deigen godt i ti minutter, og den er våt og god slik brødene skal bli saftige. Så hever jeg i en time og triller den ut i pølser som jeg har oppi 2 liters former. Hever så en time til. Og da blir de gedigne... Kan det være at jeg hever dem for mye tro? At de kanskje bare bør heve en halvtime?

Håper noen der ute vet hva som er problemet:)

Fortsetter under...

Bruker bare 1 ts salt. Visste ikke at det binder brødet? Kanskje er olje bedre enn fett? Hmm mulig jeg må prøve rapsolje ved neste baking. Ei venninne mente at meierismør tørker ut brødet og at det var mye bedre med ole. Men det syntes jeg hørtes så veldig rart ut. Men hun har vel rett hehe;-)

HI

Jeg bruker 50 g fett på 3 brød.. Bruker 1 kg hvetemel, 500 g sammalt hvete grov og 150 g sammalt rug fin. Er det for lite fett da?

Hm, det høres ikke lite ut. Brødet kan også bli smulete dersom du har for mye grovt mel i, men det ser ut til at sammensetningen er fin. Du skriver at brødet er saftig, er det både saftig og smulete? For i såfall kan det være at du har for lite mel i. Jeg synes brødene blir fantastiske når jeg bytter ut noe av deigvæsken med yoghurt naturell.

Annonse

Dette er virkelig helt håpløst! Brødene mine smuler værre enn noe, og skiva blir ødelagt bare jeg har på smør.. Jeg har prøvd å bakt brød så mange ganger, men får det aldri skikkelig til:-(

Slik gjør jeg: Jeg knar deigen godt i ti minutter, og den er våt og god slik brødene skal bli saftige. Så hever jeg i en time og triller den ut i pølser som jeg har oppi 2 liters former. Hever så en time til. Og da blir de gedigne... Kan det være at jeg hever dem for mye tro? At de kanskje bare bør heve en halvtime?

Brøddeig skal være ganske fast, dersom deigen er veldig våt kan det lett bli smulete. Det er annerledes med brød, som skal skjæres i skiver, enn med for eksempel rundstykker. Hevingen bør ikke ha noe å si for om brødet blir smulete eller ikke.

Bruker bare 1 ts salt. Visste ikke at det binder brødet? Kanskje er olje bedre enn fett? Hmm mulig jeg må prøve rapsolje ved neste baking. Ei venninne mente at meierismør tørker ut brødet og at det var mye bedre med ole. Men det syntes jeg hørtes så veldig rart ut. Men hun har vel rett hehe;-)

HI

Det er mer fett i olje enn i smør, så hun kan ha et poeng. Ikke i at det tørker ut, men at et er mer effekt av olje.

Ja, brødene blir både saftige og smulete. Jeg skal prøve tipset ditt med yoghurt naturell. Hvor mye bruker du av yoghurten Makrose?

Takk alle sammen for gode tips:-) man lærer så lenge man lever!

HI

Ja, brødene blir både saftige og smulete. Jeg skal prøve tipset ditt med yoghurt naturell. Hvor mye bruker du av yoghurten Makrose?

Takk alle sammen for gode tips:-) man lærer så lenge man lever!

HI

Jeg bruker faktisk hele boksen, og ca. 1 dl. vann i tillegg. Og så er det viktig at deigen ikke er for bløt. Da er det ikke nok "hold" i brødet, og brødskivene henger ikke sammen (hadde en del prøving og feiling før jeg fikk teken på det!). Lykke til!

Jeg ler meg faktisk nesten i hel!! :D

Leste overskriften flere ganger! Klikket til og med gå inn på tråden...

Det var først da jeg kom til "og skiva blir bare ødelagt", at jeg faktisk skjønte at HI pratet om bakst og ikke brødRe :D

Annonse

Jeg baker mye brød, brød som ikke smuler, som er saftige og holdbare.Jeg bruker aldri hverken fett/olje eller salt i deigen.

Den oppskriften skulle jeg gjerne sett!

Den kan du gjerne få se, ja.. Det er jo ikke mye hokus pokus?

Jeg lager 4 brød i slengen, steker i form.

1,25L kokende vann helles over 8 dl store havregryn og 8 dl hvete helkorn. Rør godt og la det stå til det er kaldt eller iallefall lunkent. Bytter gjerne ut litt av mengden korn/havre med grov sammalt rug.

Nok 1 L vann, 1 pk gjær, ca 2 L hvetemel og 16 dl grovbakstmel/blanding av grov sammalt hvete, grov sammalt rug og siktet hvetemel.

Elter det godt for hånd og lar det heve et par timer eller tre. Baker ut(ruller gjerne brødene i havregryn) og steker ved 225 grader i en 55 min eller så.

Det er jo litt omtrentlige mengder, men en ca pekepinn iallefall. Og holdbare saftige brød pga skoldingen.

Mine brød smuler heller ikke, og jeg bruker heller ikke ekstreme mengder salt eller smør/olje. Brødene mine sluttet å smule da jeg begynte å bruke kjøkkenmaskina til å sette brøddeig. Dersom jeg har mye grovt mel, havregryn e.l. har jeg alltid mer vann også og lar deigen jobbe lengre. Ellers bruker jeg ingen oppskrift, det går mye på dagsønske og slump. :)

Mine brød smuler heller ikke, og jeg bruker heller ikke ekstreme mengder salt eller smør/olje. Brødene mine sluttet å smule da jeg begynte å bruke kjøkkenmaskina til å sette brøddeig. Dersom jeg har mye grovt mel, havregryn e.l. har jeg alltid mer vann også og lar deigen jobbe lengre. Ellers bruker jeg ingen oppskrift, det går mye på dagsønske og slump. :)

Det er ikke snakk om ekstreme mengder, da blir brødene bare tunge og får rårand.

Hehehe skjønner nå at jeg må legge meg. Jeg leste overskriften: Hvorfor smuler brødrene mine sånn :-( Hva gjør jeg feil. Måtte bare gå inn på linken for å finne ut hvilken problemer HI hadde med brødrene sine som smulte sånn når de spiste ;-)

Natta til meg ja :-D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...