Gå til innhold

Øyekatarr, men fikk ikke antibiotika...

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg fikk telefon fra barnehagen i dag om at jeg sønnen min har øyekatarr og at jeg måtte hente han. ok, sa jeg og hentet han.. jeg visste ikke hva øyekatarr var en gang. så fikk jeg beskjed da jeg var der om at han kunne komme i barnehagen igjen så snart han hadde startet på antibiotikabehandling. ok, jeg ringte legevakta og fikk time hos vakthavende. men legen ville ikke gi han noe antibiotika, for hun mente det var bare tull.

hva skal jeg si til barnehagen nå da, legen sier det ikke er nødvendig, mens barnehagen krever det... hva hadde dere gjort?

Skrevet

Trodde man bare brukte øyesalve jeg?

Skrevet

Det er ikke så rart du ikke fikk antibiotika med tanke på at de fleste øyeinfeksjoner skyldes virus.. Det er kun ved kraftig pussdannelse og rødhet på sclera (det hvite i øyet) man trenger antibiotika da det er tegn på bakteriell infeksjon..

Om barnehagen lager trøbbel kan du vise til anbefalingene fra norsk folkehelseinstitutt angående dette :

Barnehage

Med dagens kunnskap er det ikke av smittevernhensyn grunnlag for å anbefale at barnehagebarn ved mild til moderat øyekatarr holdes hjemme. Bare ved kraftig øyekatarr med rikelig pussdannelse bør barnet av smittevern-hensyn holdes hjemme inntil pussdannelsen har avtatt. Ved kraftig øyekatarr vil det vanligvis være behov for legekontakt, og barnets allmenntilstand vil også i stor grad styre behovet for å være hjemme fra barnehagen.

Det må være opp til barnets foresatte å avgjøre om et barn som har symptomer på konjunktivitt skal undersøkes av lege. Dersom behandling igangsettes kan barnet gå i barnehage dagen etter igangsatt behandling. Barnehageansatte kan generelt ikke forlange at barn med konjunktivittsymptomer skal undersøkes eller behandles med øyedråper før de kan få gå tilbake til barnehagen, men kan ved tvil drøfte dette med barnets foresatte. Ved usikkerhet bør smittevernlegen i kommunen kontaktes.

Skrevet

ja, men det er jo antibiotika i den øyesalven da, så da er det jo likevel antibiotika...

hi

Skrevet

jeg fikk telefon fra barnehagen i dag om at jeg sønnen min har øyekatarr og at jeg måtte hente han. ok, sa jeg og hentet han.. jeg visste ikke hva øyekatarr var en gang. så fikk jeg beskjed da jeg var der om at han kunne komme i barnehagen igjen så snart han hadde startet på antibiotikabehandling. ok, jeg ringte legevakta og fikk time hos vakthavende. men legen ville ikke gi han noe antibiotika, for hun mente det var bare tull.

hva skal jeg si til barnehagen nå da, legen sier det ikke er nødvendig, mens barnehagen krever det... hva hadde dere gjort?

vi har bare brukt øyedråper når ungene her har hatt øyekatarr.

trenger ikke antibiotika for det.

Skrevet

Glemte å komme med tips om hva du bør gjøre, vask øyet et par ganger om dagen eller ved behov med kompress og saltvann. Du kan også skylle øyet med saltvann... Det gir seg ofte i løpet av et par dager.. God bedring til den lille!

Skrevet

Da sier du at du har startet med AB, vasker godt med saltvann flere ganger for dag og ser at det går over.

De fleste får dette fordi de gnir snørr fra nesen i øynene, ergo er det virus og AB vil ikke hjelpe uansett.

Snart virker ikke Fucithalmic lenger, og det er ikke laget annet ennå. (kloramfenikol virker også dårlig)

Be heller barnehagen vaske neser og hender, så slipper de øyekatarr.

Under svineinfluensaen, da alle vasket og spritet hendene hele dagen, var der minimalt med slike infeksjoner i barnehagene...

Skrevet

Vet ikke helt hvorfor jeg trykket anonym;)

Skrevet

Da sier du at du har startet med AB, vasker godt med saltvann flere ganger for dag og ser at det går over.

De fleste får dette fordi de gnir snørr fra nesen i øynene, ergo er det virus og AB vil ikke hjelpe uansett.

Snart virker ikke Fucithalmic lenger, og det er ikke laget annet ennå. (kloramfenikol virker også dårlig)

Be heller barnehagen vaske neser og hender, så slipper de øyekatarr.

Under svineinfluensaen, da alle vasket og spritet hendene hele dagen, var der minimalt med slike infeksjoner i barnehagene...

Stemmer som anonym skriver, pga overforbruk av øyesalver med antibiotika er de fleste bakteriene nå resistente (motstandsdyktige mot antibiotika).. God håndhygiene og pussing av nester gjør susen ja!!!

Skrevet

Da tar du med sønnen din i barnehagen i morgen, forklarer hva legen har sagt og hvis de ikke godtar det, så må du be dem google litt og oppdatere seg på hva som er anbefalt nå. Ingen barnehage har lov til å nekte barnet å komme i barnehagen uten antibiotika hvis legen har gitt en annen anbefaling. Som en over skriver, så er det stort sett virus som er årsaken og da er det bare falsk trygghet med dråpene/salven. Jeg tror mange barnehager ubevisst tenker at ettersom barnet blir behandlet trenger de ikke å være så nøye med hygienen og det er veldig feil.

Skrevet

hei :)

jeg jobber selv i barnehage, og barnehagen har IKKE lov til å nekte barnet ditt å komme i barnehagen, antibiotika skal man ikke tulle med heller..

det som er, er at det smitter ganske fort og blir som en liten epedemi, og det blir derfor anbefalt at barnet er hjemme til behandling er i gang,

men det beste for øyekatarr er vell klut og lunkent vann.. kanskje bruke saltvannsdråper.. og dra til legen igjen dersom det skulle være fullt av grønn gøgge! :)

Skrevet

Du har jo fått vurdering av lege. Og når legen sier at det ikke er nødvendig med antibiotika behandling har barnehagsansatte fint lite de skulle ha sagt.....

Skrevet

takk så meget for svar. da skal jeg vaske øynene hans ofte med saltvann og kompresser, det hjelper nok. pluss vaske hendene ofte.

hvilke øyedråper bruker du over her?

Skrevet

Antibiotika hjelper ikke mot virus.

Det anbefalte er å dryppe med saltvannsdråper flere ganger om dagen og da går det over på to-tre dager. Om det ikke går over på 3-4 dager kan det hende det har blitt en bakteriell infeksjon og du må kontakte lege.

De har blitt strenge på dette pga overforbruk av antibiotika så legen skal ikke skrive ut dette ved moderat øyekatarr.

Barnehagen kan ikke nekte å ta imot ungen!

Skrevet

Jeg vet ikke om dette er antibiotika, men vi fikk øyedråper av fastlegen til å dryppe i øynene 4 ganger om dagen, og dette skulle gjøres til og med to dager etter hun var symptomfri. Hun hadde kraftig pussdannelse, og dette var på tredje dagen og i tillegg smitte til andre øyet. Går ikke i barnehage så hadde ikke problemer ift det, men fikk beskjed om at barnehagebarn kan leveres i barnehagen dagen etter påbegynt behandling. Samboeren fant også ut fra helsedirektoratets anbefalinger (som nevnes her) at det ikke er noen absolutt grunn til å holde barna hjemme fra barnehage pga dette, men det er kanskje et skjønnsspørsmål ettersom det ved kraftig pussdannelse (vil si det var det her...) ble en vurderingssak mellom barnehage og foreldre. På apoteket sa de når jeg hentet dråpene at det vanligvis går over av seg selv uten at man må til lege for øyedråper, men at man da kanskje måtte skylle barnas øyne 6-7 ganger med øyebadevann per dag og begynne med dette med en gang de viser øyekatarrsymptomer.

Skrevet

#15: eh jo jeg bor i ålesund. men dette har jeg ikke lest. hmm kanskje det er noe de har gått ut med siste tiden dette da. jeg er spent på hva barnehagen sier..

hi

Skrevet

Jeg bruker å vaske øynenne med kamillevann. Kok tevann og lag vanlig kamillete. Vent med å vaske med vannet til det er lunken.

Kamille har bakteriedrepende og antiseptiske egenskaper

Skrevet

Jeg vasker også med kamillete. Kjempeeffektivt! Borte i løpet av en dag eller to.

Og som de andre sier over her, barnehagen kan ikke nekte barnet å komme i barnehagen uten å ha startet antibiotika. Du får henvise til folkehelseinstituttets retningslinjer hvis de protesterer. Ditt barn har jo i tillegg blitt vurdert av lege som vurderer det til å være virus, da kan i alle fall ikke barnehagen overprøve det.

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Unnskyld hvis jeg kupper tråden, bare et spørsmål til dere konjunktivittkyndige damer der ute :-P

Jeg har de siste par månedene hatt korte perioder med intens kløe og rødhet på sclera i den ene øyekroken, sprer seg mot iris, men stopper der. Ingenting på andre øyet. Etter et par dager går det over, men det har kommet tilbake flere ganger. Mulig konjunktivitt? Hvorfor bare det ene øyet? Ingen sammenheng med allergener, som dyr, pollen (tror jeg) o.l. Jeg vet at jeg har våknet av at jeg klør meg i øyet, hvordan har jeg klart å hundre det til å spre seg til det andre øyet da? Sorry...ble jo langt jo...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...