Anonym bruker Skrevet 7. mai 2012 #1 Skrevet 7. mai 2012 Turen er bestilt så er sånn sett ganske sikkert at vi drar. Men er det veldig dumt av meg? Er jo da hjernen utvikler seg har jeg hørt.... med tanke på stråling osv.
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 7. mai 2012 #2 Skrevet 7. mai 2012 Jeg har flydd til usa i uke 15 og uke 20 . Det er ikke noe farlig. God tur
It's all about me Skrevet 7. mai 2012 #3 Skrevet 7. mai 2012 Har flydd tur retur USA med innelends flybytter i uke 12 og uke 33. Med på turen var en 2-åring også, så kunne ikke ta det med ro hele tiden heller. Returen i uke 33 var vel den enkleste over dammen noen sinne Så lenge du er frisk og rask, har forsikring og ikke hatt problemer i tidligere svangerskap ser jeg ikke problemet.
Merethe ♂ ♀ ♂ ♀ Skrevet 7. mai 2012 #5 Skrevet 7. mai 2012 Hadde ikke hatt noen betenkeligheter, det er jo tidlig i svangerskapet, så babyen ligger trygt der inne! Dessuten har kanskje kvalmen gitt seg etc, så det er ikke sikkert du merker så mye til det! Du kan jo ta på deg støttestrømper, men ellers er man vel ikke spesielt utsatt for stråling på en flytur? Hvis det mot formodning skulle skje noe, har de jo flinke leger der også. God tur!
dorri Skrevet 7. mai 2012 #6 Skrevet 7. mai 2012 Jeg fløy først til India i uke 7 også Thailand i uke 20. Gikk helt fint! Bare å ha på støttestrømper, drikke mye og røre deg ofte! Kos deg i uniten:)
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2012 #7 Skrevet 7. mai 2012 Tusen takk for svar alle jenter, dere beroliget meg! Er jo snakk bryllupsreisa som ble planlagt for lenge siden. Tusen tusen takk!
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2012 #10 Skrevet 7. mai 2012 Ja, har hørt at barnet utvikler hjernen i den perioden og er mer utsatt for stråling...... vet du noe om det?
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2012 #11 Skrevet 7. mai 2012 Viktigste du kan gjøre når du er gravid er å leve så normalt som mulig. Ingen større strålefare ved å fly enn å gå på gata i Norge hvor det er mobillaster her og der......
Tingenes Herre Skrevet 7. mai 2012 #13 Skrevet 7. mai 2012 Jeg hadde ikke gjort det hvis det ikke var livsviktig. Jeg har eksamen i strålevern/hygiene fra medisinsk fakultet i forbindelse med utdannelsen min, og kan mye om dette. Jobber selv med røntgen hver dag. Virker ikke som om folk flest er klar over hvor mye stråling man utsetter seg for når man flyr, selv på korte reiser type Oslo-Bergen. Synes noen ganger det er litt pussig at alle gravide er livredde for et lite røntgenbilde hos tannlegen, men gjerne flyr til USA og eksponerer seg for hundre ganger det ombord. Skulle ønske myndighetene kunne gjøre gravide mere klar over problemstillingen, og komme med anbefalinger. I mellomtiden kan jo jeg informere dere her inne om det :-)
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2012 #14 Skrevet 7. mai 2012 Jeg hadde ikke gjort det hvis det ikke var livsviktig. Jeg har eksamen i strålevern/hygiene fra medisinsk fakultet i forbindelse med utdannelsen min, og kan mye om dette. Jobber selv med røntgen hver dag. Virker ikke som om folk flest er klar over hvor mye stråling man utsetter seg for når man flyr, selv på korte reiser type Oslo-Bergen. Synes noen ganger det er litt pussig at alle gravide er livredde for et lite røntgenbilde hos tannlegen, men gjerne flyr til USA og eksponerer seg for hundre ganger det ombord. Skulle ønske myndighetene kunne gjøre gravide mere klar over problemstillingen, og komme med anbefalinger. I mellomtiden kan jo jeg informere dere her inne om det :-) Verden stopper opp skal man ta alle de hensyn du refererer for gravide. Mange gravide har jobber som blant annet inkluderer reising. Verden kan ikke stoppe opp selv om noen er gravide. Tviler litt på den kompetansen din....sorry. Kan du komme med dokumenterte linker?? Ikke? nei, tenkte meg det...
Tingenes Herre Skrevet 7. mai 2012 #15 Skrevet 7. mai 2012 Selvfølgelig måtte det komme hatske svar. Nei, verden stopper ikke opp selv om man er gravid. Og noen ganger MÅ man fly. Poenget mitt er at man gjør det hvis man må; og lar det være når man kan. Akkurat som jeg forsøker å unngå å ta røntgenbilder av mine gravide pasienter, men innimellom er det nødvendig og da gjør jeg det. Om du tviler på min kompetanse blåser da jeg en lang marsj i. Du kan Google det selv eller gi meg en mailadresse så skal jeg scanne litteraturen jeg har på det og sende det til deg. HI, du lurte og jeg svarte. Om du bestemmer deg for å reise, går det jo helt sikkert fint. Men det er kanskje greit å ta et informert valg? God tur!
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2012 #16 Skrevet 7. mai 2012 Kjære HI. Dra på bryllupsreise med GOD SAMVITTIGHET. Tenk på alle de tusenvis av kvinner som er gravide som flyr hver eneste dag. Hadde det vært så "farlig" som ei annen over her sier så hadde det vært opplyst på en annen måte enn at hver enkelt må gå inn å google etter artikler. God tur, kos deg - når babyen kommer er det ikke like enkelt å reise på slike turer. Som en annen sier: Masse stråling ved å gå på gata pga. mobilnett, mobilstasjoner m.v
Tingenes Herre Skrevet 7. mai 2012 #17 Skrevet 7. mai 2012 Du oppsummerte ganske fint akkurat hva jeg mener: dette burde myndighetene opplyse hvermansen om, det samme gjelder usikkerheten ved bruk av mobil, wifi og pc som gravid. Det er sånn med stråling at det er summen av alt man eksponeres for som betyr noe, og dermed bør man forsøke å redusere den totale mengden man utsettes for. Noen ting -som master- kan man ikke unngå. Jeg mener ikke at man ikke skal la være å gjøre/bruke alle disse tingene som gravid; men det kunne kanskje komme litt god, gammeldags folkeopplysning på området? Det savner jeg! Så får alle bestemme selv hva de vil gjøre med den kunnskapen.
khm Skrevet 7. mai 2012 #18 Skrevet 7. mai 2012 http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7665058 Her er litt om wifi iallefall som er helt uskadelig, pluss litt til
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2012 #19 Skrevet 7. mai 2012 Hi her Ser det har kommet en del flere svar, så fint Til Tingenes Herre, jeg setter pris på at du deler kunnskapen din med oss! Skal være ærlig å si at jeg ble jo en smule betenkt nå, men jeg vil jo heller ikke være hysterisk.... uansett så er det som du sier greit å vite ting på begge sider og ta valget selv. Jeg blir nok å prate med legen og kanskje flere forskjellige leger som kan litt om dette også, men nå har jeg et utgangspunkt. Hjertelig takk alle sammen HI
khm Skrevet 7. mai 2012 #20 Skrevet 7. mai 2012 Hvor mye stråling sier du? Du som har de eksamene du skryter av. Svar: Du har rett i at stråler som følge av radioaktivitet, røntgen eller hendelser i verdensrommet (kosmisk stråling) kan være skadelige for et foster. Risikoen er størst de tre første månedene etter unnfangelsen. Det er også korrekt at man blir utsatt for mer kosmisk stråling når man er i et fly enn når man oppholder seg på bakken. Lite stråledose Stråledoser måles i enheten milliSivert (mSv). Ifølge retningslinjer til den amerikanske foreningen for gynekologer og fødselsleger er det ikke holdepunkter for at stråledoser under 50 mSv innebærer noen fare for et foster. I løpet av et år på bakken utsettes man for 2,2 mSv. Et røntgenbilde av lungene medfører en stråledose på 0,1 mSv. En 10 timers flytur påfører hver passasjer 0,05 mSv. Sannsynligheten for at fosteret dit vil bli påvirket av de kosmiske strålene i løpet av turen dere planlegger, er derfor svært liten. Det er også positivt at fosteret ditt har passert den mest følsomme delen av sin utvikling når dere skal reise.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå