Mamma til to guttegull Skrevet 7. mai 2012 #1 Skrevet 7. mai 2012 Har akkurat kommet hjem fra jordmortime og prøver å summe meg litt etter "sjokkbeskjeden". Lillebror har snudd seg fra hodeleie til seteleie og har begynt å synke ned. Var jo ikke akkurat dette jeg hadde forventet å få vite idag. Kjenner veldig at jeg ikke har lyst til å føde vaginalt hvis han ikke snur seg ... Hvilke erfaringer har dere andre? Har barnet snudd seg av seg selv? Vaginal fødsel kontra keisersnitt? Hvis keisersnitt, hvor god tid i fht termindatoen blir dette gjennomført? Det er 22 mndr siden jeg fødte første gang.
OktoberGutt09<3MaiPie12 Skrevet 7. mai 2012 #2 Skrevet 7. mai 2012 Hei:) Jeg har ei lita tulle som ligger i seteleie. Snudde seg fra hodeleie i uke 29/30. Tuppa her har festet seg denne veien, så her er det ikke aktuelt med noe vendingsforsøk. Men, det kan det jo bli for din del? Dette gjøres i uke 36/37. (Første mann som lå i hodeleie, festet seg aldri før fødsel..) Jeg har ingen som helst forventniger om at hun skal snu seg selv og er 100% innstilt på setefødsel. Jeg vil helst føde vaginalt da.. Jeg kjenner noen få (bl.a. ene søsteren min, fødte baby på 4200g) som har født barn i sete og dette har gått helt fint. Stoler også på legene som sier at dette skal gå bra. Babyen er akkurat på snittet, så heldigvis ikke stor. Jeg har fått time på sykehuset på termindato, der de vil vurdere strl på baby, evt igangsetting og sånt.. Med mindre baby plutselig vokser seg veldig stor, så skal hun fødes vaginalt. Jeg håper selvsagt hun kommer før termin da;) Gikk ei uke over med 1 mann, men han var likevel bare 3500g. Det jeg har fått av info foreløpig er at ved setefødsel bruker de epidural, der vil være flere til stede enn ved en vanlig hodefødsel og at de klipper litt, da det er viktig at baby kommer fort ut. De sa at så lenge jeg har født normalt før, så skal dette gå bra.. Jeg skulle selvsagt helst født som "normalt", men velger å ikke bekymre meg for mye. Ut må hun uansett! Det er også vanlig at babyene er litt slappere etter en setefødsel.. Også er de ekstra nøye med hoftesjekk. Både jeg og storebror har hatt HD, så det regner jeg med lillesøster også har.. Har ingen erfaring med KS, men stol på at legene ikke setter hverken mor eller barn i fare. Hvis de mener du ikke kan føde vaginalt, så vil de heller ikke la deg prøve på det! Masse lykke til:) Han kan jo fortsatt snu seg! Svigermor hadde baby i sete som snudde seg når fødselen var i gang. Babyen kom ut med hodet først:) Jeg er forresten 38 uker på vei...
mai<3 2012<3 Skrevet 7. mai 2012 #3 Skrevet 7. mai 2012 Hei. Jeg har også en liten tulle som ligger i seteleie og er i dag 40 uker. Som sagt over her lar ikke legene deg gå i en setefødsel hvis ikke de mener det er 100% trygt for deg og den lille Siden det ble påvist seteleie hos meg (uke 36) har jeg fått god oppfølging med blant annet ultralyd, vekstestimering samt grundig samtale om hvordan selve fødselen foregår. Det vil være jordmor som følger deg som normalt frem til du kommer til siste fasen. Da vil en fødselslege ta over fordi de har en egen teknikk på hvordan babyen skal taes ut. Det vil nok være en del flere mennesker inne på fødestuen enn under en normal fødsel, men det vil være jordmor og fødselslegen som vil være sentrale for deg. De andre (barnelege, assistenter osv) holder seg i bakgrunnen. Jeg er førstegangsfødene og aner virkelig ikke hva jeg går til, men jeg føler meg 100% trygg på at å føde vaginalt er det beste for meg og at alt vil gå helt fint Jeg tenker også slik som hun over her at ut må hun uansett så jeg får bare ta henne den veien hun kommer.. hehe
dreamzone Skrevet 8. mai 2012 #4 Skrevet 8. mai 2012 Akkurat det samme skjedde meg med min første. Ble henvist til sykehuset for vendingsforsøk i uke 37. Jeg var ikke redd for setefødsel da jeg ikke hadde født før og ikke visste bedre uansett. Men etter å ha lest meg opp om vendingsforsøk og setefødsel fant vi ut at vi bare ville ha henne ut på den måten vi følte det tryggest på. Ved vendingsforsøk skal man jo komme fastende da forsøket kan sette igang fødsel og i verste fall ende med hastekeisersnitt. Vi reiste dit til timen vi hadde og spurte om vi måtte gjennomgå vendings forsøket og det trengte vi absolutt ikke. Så da valgte vi å la være. Spurte samtidig om keisersnitt og de beregnet henne til 3,8 til termin så de sa at det kunne jeg få om vi ville det. Da bestemte vi oss for å gjennomgå keisersnitt siden vi følte dette tryggest. Noen dager senere kom brevet med datoen. 7 dager før termin fikk vi time. Når hun kom til verden var hun 4,2 kg! og trill rund som en fotball siden hun antagelig har sittet i magen lenge. Der og da var jeg veeeeldig glad jeg valgte keisersnitt! Tror hele meg hadde revnet om hun i det hele tatt hadde klart å komme ut.. Det var min erfaring. Lykke til med valg og fødsel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå