Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Er det mulig å få sykemelding for en dag eller to i forbindelse med forsøk? Eller må man "skylde på noe annet" for å få det, eller bruke egenmelding?

Man vet jo aldri når man må reise i forbindelse med forsøk, så syns det er litt dumt å bruke egenmelding. Noen som har erfaring med dette?

Fortsetter under...

Det er da ikke mange som trenger å vite at du er i København en dag eller 2. Jeg fikk sykemeldinger på en del forsøk. Var det bare en dag jeg trengte, så tok jeg det på egenmeldinga. Mener legen skrev "infertilitet" som årsak på sykemeldinga. Det er så mange andre som uten grunn klarer å få seg sykemeldinger i ukesvis og utnytter systemet til fulle, så det hadde jeg ingen dårlig samvittighet for.

Det er da ikke mange som trenger å vite at du er i København en dag eller 2. Jeg fikk sykemeldinger på en del forsøk. Var det bare en dag jeg trengte, så tok jeg det på egenmeldinga. Mener legen skrev "infertilitet" som årsak på sykemeldinga. Det er så mange andre som uten grunn klarer å få seg sykemeldinger i ukesvis og utnytter systemet til fulle, så det hadde jeg ingen dårlig samvittighet for.

Det jeg tenker også.. Jeg vil ikke spolere sjansen min på å få barn pga noen timer på jobb.. Så tror jeg kommer til å prøve å få sykemelding.. :)

HI

Hei :)

Jeg har åpen dialog med sjefen min.Og de gangene jeg dro til Danmark,tok jeg det på egenmelding.Nå,når vi er på Riksen,får jeg perm til det. Eller velferdsfri,som det heter så fint :) Jeg er organisert,og har spurt om det finnes noen regler for jobb/assistert befrukting...men nei.Det svaret jeg fikk,var at jeg måtte avtale med daglig leder selv. Og det har jeg gjort. Jeg kan bare reise når jeg vil,og er det noe,skal jeg bare sende henne en sms,så ordner det seg.Takk og lov for en fantastisk sjef jeg har! :)

Vet at ikke alle har det sånn...dessverre!

Men utfordringen er kollegaene mine da....de vet ingenting,og den uken jeg sluttet tidligere annenhver dag,begynte unnskyldningene å gå tomme :-/ Jeg blir overstimulert sånn *knips*,så må sjekkes annenhver dag. Driver allerede å finner på nye unnskyldninger til neste runde hehe :D:P Jeg orker ikke gjøre rede for meg,til alle jeg jobber sammen med...

Men blir det IVF,så vurderer jeg sykemelding.Får se an humøret først... ;) Og neste runde med inseminering,hvor eggløsninssprøyta blir satt,skal jeg holde meg hjemme den dagen jeg skal insemineres....for jeg hadde eggløsning fra helvete sist!!! Fytti katta,så vondt jeg hadde!Orket ikke gå engang! "støtene" fra gangen,var smertefulle!!! :(

Men uansett,goooooood luck ladies :)

Jeg har åpen dialog med sjefen min.Og de gangene jeg dro til Danmark,tok jeg det på egenmelding.Nå,når vi er på Riksen,får jeg perm til det. Eller velferdsfri,som det heter så fint :) Jeg er organisert,og har spurt om det finnes noen regler for jobb/assistert befrukting...men nei.Det svaret jeg fikk,var at jeg måtte avtale med daglig leder selv. Og det har jeg gjort. Jeg kan bare reise når jeg vil,og er det noe,skal jeg bare sende henne en sms,så ordner det seg.Takk og lov for en fantastisk sjef jeg har! :)

Men utfordringen er kollegaene mine da....de vet ingenting,og den uken jeg sluttet tidligere annenhver dag,begynte unnskyldningene å gå tomme :-/ Jeg blir overstimulert sånn *knips*,så må sjekkes annenhver dag. Driver allerede å finner på nye unnskyldninger til neste runde hehe :D:P Jeg orker ikke gjøre rede for meg,til alle jeg jobber sammen med...

Men blir det IVF,så vurderer jeg sykemelding.Får se an humøret først... ;) Og neste runde med inseminering,hvor eggløsninssprøyta blir satt,skal jeg holde meg hjemme den dagen jeg skal insemineres....for jeg hadde eggløsning fra helvete sist!!! Fytti katta,så vondt jeg hadde!Orket ikke gå engang! "støtene" fra gangen,var smertefulle!!! :(

Heldige de som har god dialog med sjefen sin. Jeg kan ikke si til sjefen min hva jeg skal gjøre, for da hadde hun nektet meg fri. Så jeg må være "Syk". Synd det skal være sånn, fordi man VIL jo ikke være borte, men når man vil ha barn, så er det jo ingen annen måte for oss å få barn på.. Og jeg er aldri borte ellers, så har egentlig ikke så dårlig samvittighet ang. dette, men er jo ikke morro såklart.

HI

Annonse

Sjefen min støttet meg 100 % på dette, og sa jeg skulle få fri når jeg trengte det, uten økonomisk tap. De skulle ordne det. Men hadde litt dårlig samvittighet for det, så tok heller av egenmeldingen siden jeg nesten aldri var borte ellers. Ved IVF fikk jeg sykemeldinger, og ved scanninger hos gyn brukte jeg velferdsperm.

Sjefen min støttet meg 100 % på dette, og sa jeg skulle få fri når jeg trengte det, uten økonomisk tap. De skulle ordne det. Men hadde litt dårlig samvittighet for det, så tok heller av egenmeldingen siden jeg nesten aldri var borte ellers. Ved IVF fikk jeg sykemeldinger, og ved scanninger hos gyn brukte jeg velferdsperm.

Godt å høre at noen sjefer er støttende på dette :) Min sjef vil helst ikke at de ansatte skal ha barn (tar jo bort tid fra jobben kanskje, må vite), og hun er ihvertfall ikke intr. i å tilrettelegge for å hjelpe noen for å kunne Få barn.. Så da har man nesten ikke noe annet valg enn å bruke egenmeldinger/sykemeldinger. Man kan jo ikke akkurat bestemme seg for å få eggløsning når man har ferie.. ;)

HI

Heldige de som har god dialog med sjefen sin. Jeg kan ikke si til sjefen min hva jeg skal gjøre, for da hadde hun nektet meg fri. Så jeg må være "Syk". Synd det skal være sånn, fordi man VIL jo ikke være borte, men når man vil ha barn, så er det jo ingen annen måte for oss å få barn på.. Og jeg er aldri borte ellers, så har egentlig ikke så dårlig samvittighet ang. dette, men er jo ikke morro såklart.

HI

Ja jeg vet. Tar det ikke for gitt,for jeg vet mange sliter med akkurat det... :( Setter umåtelig stor pris på det,og det vet hun :)

Kjipt når en må juge,og være "syk" ja,men hva skal en gjøre da??? VIL jo ha barn,men vil samtidig beholde jobben! :) Skjønner godt at du er syk jeg...hadde jeg vært også,om sjefen ikke hadde vært som hun er :) Nei,man skal ikke ha dårlig samvittighet.Ihvertfall om du sjelden,eller aldri er syk,ellers :)

Håper for guds skyld det er verdt all denne jugingen,og "sykdommen" :) Krysser fingrene for oss :)

Jeg får sykemelding i forvindelse med IVF i DK!

Men hva skriver legen da. Jeg har fått beskjed om at siden det ikke er lov i Norge, så har heller ikke legen lov til å sykmelde en for forsøk i Danmark. Er det fastlegen din som gir deg sykemelding?

Jeg får sykemelding i forvindelse med IVF i DK!

Men hva skriver legen da. Jeg har fått beskjed om at siden det ikke er lov i Norge, så har heller ikke legen lov til å sykmelde en for forsøk i Danmark. Er det fastlegen din som gir deg sykemelding?

Jeg har også fått sykemelding av fastlegen i forbindelse med IVF. Som sagt tidligere er det jo ikke noen som trenger å vite at man er i Danmark. Legen skrev "infertilitet" på min sykemelding. Men er vel sikkert noen leger som ikke liker å gjøre det. Har en veldig støttende lege som har vært positiv til dette hele veien :)

Endret av Håpefull38

Annonse

Jeg har fått sykemelding fra gyn i mine forsøk, privat vel og merke. Har også åpen dialog med sjefen som støtter meg, så dette har fungert veldig fint. Er ikke innom fastlegen min i det hele tatt nå som forsøkene er i gang.

Norske leger har i prinsippet ikke lov til å skrive ut sykemelding for behandlinger som ikke er tillatt i Norge. Det er likvel noen som velger å gjøre det. Men det som er aller mest betenkelig er at med mindre du søker NAV om å oppholde deg i utlandet mens du er sykemeldt så gjelder ikke dine forsikringer mens du er der og du kan i tillegg bli tatt for "trygdesvindel". Jeg brukte sykemelding en eneste gang (hatt 10 forsøk) men da jeg oppdaget de potensielle konsekvensene så var valget enkelt; egenmelding eller ferie/avspasering. Ja, jeg vet alt om hvor vanskelig det er å time forsøkene og hvor vanskelitg alt er når alt er hemmelig men konsekvensene av lovbruddet kan bli større enn hva det er verdt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...