mamma_bergen Skrevet 7. mai 2012 #1 Skrevet 7. mai 2012 Har den selv,men mener å ha lest at den ikke er godkjent som bunad..?
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2012 #2 Skrevet 7. mai 2012 Kan ikke si jeg erinder noe om den bunaden.. Kanskje greit å legge ut et bilde i samme slengen?
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2012 #3 Skrevet 7. mai 2012 Har Bergen egen bunad da? Trodde kanskje de brukte kystbunaden.. Men legg ut link da..
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2012 #4 Skrevet 7. mai 2012 Fana og Askøy er godkjente bunader. Bergen er ikke det selv om mange sier og omtaler det som Bergensbunad
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2012 #5 Skrevet 7. mai 2012 Joda, den ble godkjent som bunad på 50-tallet. Vakker er den også men den blir nok, på lik linje med Oslobunaden fks, forbigått av de mer kjente, klassiske "bondske" Telemarks- og Sognebunadene ol...Bunader var lenge en ikke særlig urban ting så at bunader fra 'landet' har mer anseelse i bunadsmiljøet fordi de er mye eldre, har mer broderier og sølv osv...kan godt stemme. Nå har jo også de fleste av oss en eller annen tilknytning til plasser i utkant-Norge og velger nok en bunad med mye historie og utsmykning. En del arver sikkert bunad også fra lenger bak i familien.
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2012 #6 Skrevet 7. mai 2012 http://snakk.klikk.no/flere_tema1/mote/m/bunader/70211.aspx Bergensbunad
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2012 #7 Skrevet 7. mai 2012 Bergensbunaden er en komponert bunad som ble ferdig i 1957. Den tilhører Bunad- og folkedraktrådet kategori 5. Når det gjelder godkjent/ikke godkjent brukes ikke disse begrepene i dag, men i følge Bunad- og folkedraktrådets gruppering bør en ikke kalle nykomponerte drakter av denne typen bunad. Men siden denne er komponert for ei tid tilbake brukes bunadbegrepet om den.
NormaJean Skrevet 7. mai 2012 #8 Skrevet 7. mai 2012 Haha, nå trodde jeg at eg skulle lese en diskusjon rundt "bergensbunad" aka regntøy;) Jeg har pakket det ned for 17 mai feiring i Bergen i år:-D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå