Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei har no en koslig datter som snart er 17mnd. Ho vil ikke ete barnemat lengre, helst ha voksenmat. Men jeg har problemer med at ho ikke spiser nok og vekten går opp og ned og vi er fremdeles under 9 kg. Er det noen andre her som har samme problem og kan komme med tips. Begynner virkelig å bli desperat og har begynt å bli frustrert i mange måltider for ho ikke vil spise så mye. Og hvor mye skal til for at ho skal bli mett og slikt. Har tårer i øyne hver dag og det tar innpå. Føler at jeg er helt alene med dette,samboer jobber mye (desverre) og kan da ikke bidra så mye som jeg ønsker.

Jeg holder meg sterk for å gi alt ho vil ha,men mengde er det størte problemet for at ho skal kunne legge på seg.

Håper noen kan hjelpe............. :(

Endret av HF79
Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143934644-vanskeligheter-v-m%C3%A5ltider/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gi henne voksenmat! Det er leeeeeenge siden suppa mi på 19mnd slutta med barnemat! Jenta di kan spise alt det du spiser, så lenge det er sunt!

Jenta vår er særlig glad i polarbrød, enten havre, rug eller gaupefot, med leverpostei eller kremost mandarin på. Hun får også axa great grøt, cheerios, havreputer, og noen ganger litt cornflakes (kan brukes som 'godteri' også, da de fleste barn syns de er gode å maule). Til middag spiser hun det samme som oss, og hun må smake på alt, men må ikke spise opp. Hun er veldig glad i mat som ikke er blandet sammen, dvs at hun liker å få kjøtt/fisk og grønnsaker servert separat på tallerkenen sin. Til dessert/kvelds spiser vi mye frukt. Noen ganger kesamvanilje eller vaniljeyoghurt iblandet frukt.

Vektmessig så syns jeg ikke jenta di er så unormalt liten, selv om hun ikke har all verden å gå på...

takker. Har i tillegg vanskeligheter m ågi henne voksen mat, og da må jeg lure litt banemat i henne, Slik at ho får noe i seg. Ho får smake på alt ho vil,men ho spiser ikke nok til å bli mett. Liker godt fisk og kjøttkaker, men er redd at det blir for ofte og at ho blir lei det og. Går hele dagen og tenker på hva jeg skal gi til neste måltid, er ikke lltid lett å finne noe ho liker. Dette er og på grunn av ho har hatt sonde mesteparten av livet sitt. Håper bare på å unngå det igjen, så jeg håper på bedring snart når tennane har kommet ut. Ho blir veldig fort lei av å sitte fint i stolen for å spise, skal ikke være lett dette nei.:(

• 4 uker senere...
Gjest Mammantil2prinser

takker. Har i tillegg vanskeligheter m ågi henne voksen mat, og da må jeg lure litt banemat i henne, Slik at ho får noe i seg. Ho får smake på alt ho vil,men ho spiser ikke nok til å bli mett. Liker godt fisk og kjøttkaker, men er redd at det blir for ofte og at ho blir lei det og. Går hele dagen og tenker på hva jeg skal gi til neste måltid, er ikke lltid lett å finne noe ho liker. Dette er og på grunn av ho har hatt sonde mesteparten av livet sitt. Håper bare på å unngå det igjen, så jeg håper på bedring snart når tennane har kommet ut. Ho blir veldig fort lei av å sitte fint i stolen for å spise, skal ikke være lett dette nei.:(

Hei svarer jeg selv om det er en stund siden du laget innlegget..

Jeg har en sønn som blir 2nå i sommer. Han er også en fuglunge når det kommer til spising. Er jeg heldig får jeg kanskje i han 1middagsglass og to biter av en skive, andre dager får jeg i han et egg og kanskje en skive. Han er veldig dårlig til å spise, og alt av "voksenmat" spytter han ut!:(

Han er bare rett over 11kg og er veldig liten, så jeg har måttet gå på mange veiinger å han har så og si alltid ligget på den nederste streken på kurven, og han har OFTE en ikkestigende kurve, altså den går nedover.

Jeg fikk beskjed om noe. Smoothies jeg skulle kjøpe på apoteket som dekket de behovene han vertfall måtte få i seg.

Eneste jeg trøster meg med er at han spiser ofte veldig godt i barnehagen:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...