Gå til innhold

Ang. overtidsvurdering...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i dag 7 dager over termindato. Da jeg var hos lege sist uke (2 dager over) fikk jeg bare beskjed om å ta kontakt igjen neste uke om jeg forsatt ikke hadde født for å få ny kontroll. I ettertid har jeg jo snakket med andre som sier at det er vanlig å bli henvist til sykehuset for kontroll når man er på overtid, og at man etter 7 dager på overtid skal bli undersøkt av spesialist på sykehuset. I mitt tilfelle, så er jo det i dag. Jeg har snakket med sykehuset i dag, og de sa jeg måtte få fastlegen min til å henvise meg til sykehuset slik at jeg kunne bli undersøkt der for videre vurdering. Når jeg da ringte til fastlegen min fikk jeg bare en ny time på onsdag sent på dagen, fordi de ikke kunne skrive ut henvising uten at jeg kom til time, og det var ingen ledig time før.

Så nå sitter jeg her ganske frustrert, oppgitt og lei meg for jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Hvorfor fikk jeg ikke bare henvising til sykehuset når jeg var hos han sist uke, om det er det som tydeligvis er praksis alle andre steder? Er det forsvarlig av meg å vente til onsdag før jeg gjør noe mer? Eg vil jo da ikke få komme til sykehuset før tidligst torsdag siden timen min er så sent på dag? Jeg har igrunn ikke vert noe urolig i forhold til dette før, men så var det plutselig så mange jeg snakket med som reagerte på det. Og så nå når jeg har vert inne og lest så blir jeg ikke noe særlig klokere... Bør jeg bare slappe av og ikke uroe meg noe mer, eller hva?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle skal inn til overtidsvurdering på dag 7 ja, mener jeg. Så dette er sløvt av legen din. Det skal jo uansett ikke gå utover deg, noe det nå gjør, så skjønner godt frustrasjonen din. Det de gjør på en overtidskontroll er at de sjekker morkakefunksjonen, mengde fostervann samt UL av babyen for å sjekke om han/hun er stor. Så lenge du kjenner godt med liv så har du ingen grunn til å uroe deg, men skjønner GODT at du blir frustrert. Man blir jo ganske lei på slutten og 2-3 dager fra eller til spiller faktisk en rolle. Håper du får time torsdag om ingenting har skjedd til da. Da er du jo 10 dager på overtid og blir sikkert satt i gang om du ikke allerede har kommet i gang av deg selv . De nye retningslinjene sier at man skal settes i gang 10-12 dager på overtid. Masse lykke til med innspurten - snart er du i mål!

Skrevet

Jeg var hos fastlegen 7 dager på overtid og hun ringte fødepol. mens jeg satt der. Fikk time samme dag. Der ble jeg undersøkt med ultralyd og ettersom den lille hadde det topp ble jeg sendt hjem med beskjed om å ta kontakt uke etter om fødselen ikke har startet. Så her sitter jeg da og venter på at onsdagen skal komme - for lillegutt virker til å ha god tid :-)

Skrevet

Jeg skjønner det er ulike måter de gjør det på her, ja. Synes bare det er så frustrerende at jeg ikke bare kunne blitt henvist sist uke når jeg var der, viss det skulle vise seg å være så vanskelig å få en ny time. Tror jeg bare er så lei og sliten nå, at litt motgang er nok til at tårene triller...:) Jeg får bare ta tiden til hjelp og smøre meg med tålmodighet. Uansett er det ikke lenge igjen til ventetiden er over. Og hvem vet, kanskje det vil skje noe hvert øyeblikk og at jeg ikke trenger den timen på onsdag likevel!;)

Skrevet

Krysser fingerene for akkurat det snartmamma24! :)

Lykke til så masse!

Skrevet

jeg hadde termin i går,var hos jordmor i dag og hun kontakta føden direkte og jeg fikk time på føden nå på torsdag allerede..4 dager etter termin...

rart det skal være så store forskjeller fra sted til sted..

ønsker alle lykke til:)

Skrevet

Jeg gikk 13 dager over med førstemann (3 år siden) og har sjekket litt hvordan reglene har endret seg siden den gang. Har hørt så mange med dårlige erfaringer om å bli satt i gang, så det er på ingen måte noe mål for min del, men går det laaaaangt over termin, så vil jeg heller det enn å bli nervøs for hvordan babyen har det. Men uansett: Jeg skal føde på Riksen og der skal man få overtidskontroll mellom dag 7 og 10. Det betyr ikke at man nødvendigvis blir satt i gang i disse dagene hvis alt er som det skal med babyen. Det var i hvert fall det en av jordmødrene på Riksen sa til meg, så den eneste endringen (ved dette sykehuset og Ullevål) er at man skal få overtidskontroll noen dager tidligere enn før. Vet fødselen settes i gang tidligere på et par andre sykehus i Norge hvis mor ønsker det (kan det ha vært i Trondheim og Lillehammer?).

Skrevet

Lillehammer setter i gang på dag 11 ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...