Vilruge Skrevet 7. mai 2012 #1 Skrevet 7. mai 2012 Vi har til nå fulgt det som vi har ment har vært babyens behov, og ikke sett så mye på klokka i forhold til spising og soving. Men nå er det så mye tull (spesielt med spising) at jeg lurer på om vi skal innføre et strengere regime, med spising og soving til faste klokkeslett (hun er 9 mnd). Noen som har innført dette/gjør dette med positiv erfaring??
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2012 #2 Skrevet 7. mai 2012 Vi hadde det slik fra 3mnds alder, men dette kom av seg selv, så justerte vi det litt etter litt til å passe klokken.. Etterhvert fikk han feks middag (5mnd) i 4tiden, for var rundt da at vi og spiste middag. Og siden han var sulten etter ca. 2,5time var det lett å justere tiden etter han. Det var heller ikke katastrofe om maten kom litt senere eller litt før. Er dumt å være for avhenging av klokken og. Var han sulten før, så fikk han jo mat, men som oftest så fulgte han klokken. veldig greit med tanke på maten hvertfall. Dagsøvnen var litt så om så siden han ofte hadde 30min lur, men prøvde å stå opp på samme tid og legge han til samme tid hver dag. Og var da han var trøtt, så var ikke noe problem. Det er jo bare å prøve dere fram.
zassy☆ Skrevet 7. mai 2012 #3 Skrevet 7. mai 2012 ja vi har gjort det ganske lenge, fast med mattidspunkt og litt variabelt ang dagsøvn. Men første dupp starter til samme tid, og siste avsluttes ca til samme tid. Synes det er veldig greit å ha rutiner, og var godt når hun også var klar for det Hun er forresten også 9 mnd.
lillenims Skrevet 7. mai 2012 #4 Skrevet 7. mai 2012 Vi hadde rutiner fra ganske tidlig, rett og slett fordi ungen gjorde det sånn selv... Som andre her sier så er det nok lurest å se på hvordan hennes måltider og andre rutiner kan passe inn med deres rutiner. La henne spise samtidig med dere, og pass på at hun får de mellommåltidene hun trenger i tillegg. Det trenger ikke være mye mellommåltid, feks. litt pupp, fruktmos/frukt, en grov kjeks eller et halv knekkebrød osv. "Babystyrt tilvenning" anbefales, da er det veldig lett å ha måltidene hennes sammen med dere. Om hun spiser lite så er det bare å tilby middagsglass/grøt/mate henne når dere er ferdige med å spise selv, da har hun fått prøvd å spise en del selv. Husk bare at hun sannsynligvis har spist en del allerede (selv om det ikke ser sånn ut) så det er ikke sikkert hun vil ha hele glasset/porsjonen Søvnbehov varierer, blant annet ut fra hva dere gjør på dagen (min erfaring er iallfall at ungen sover mest når det har skjedd masse nye, spennende ting, ikke de vanlige "rutinene"), så det må nesten bare passes inn mellom andre ting.
jostine Skrevet 7. mai 2012 #5 Skrevet 7. mai 2012 Her følger vi klokka i forhold til soving og har fått superfine rutiner av det Kom av seg selv ved 4mnd alder. SNart 6mnd nå. Får morsmelk hele dagen bortsett fra kveld. Grøt får han til fast tidspunkt og pupp når han er sulten
Vilruge Skrevet 7. mai 2012 Forfatter #6 Skrevet 7. mai 2012 Tusen takk for svar! Vi får se litt hvordan vi gjør dette... Har ikke så faste matrutiner selv, så det er kanskje derfor. Hun våkner jo heller ikke til samme tidspunkt hver morgen, men en gang mellom ca 05.15 og 07.15- jeg har ikke lyst til å begynne vekke henne (for å få faste tidspunkt). Hun er våken mellom 2,5 og 4 timer mellom hver soving og og sover to ganger på dagtid. Hun legger seg for natten mellom 18 og 20, og jeg ammer henne vanligvis 2 ganger per natt. Hmmm, når jeg skriver dette ser jeg jo at vi nok kan gjøre noe med rutinene våre, og jeg brude kanskje ta denne nattavenningen snart, men jeg hååååååper at hun skal gjøre dette selv. Vi har latt henne spise selv en stund alt da spising kjeder henne, men tålmodigheten er bedre når hun får spise selv.
cent Skrevet 7. mai 2012 #7 Skrevet 7. mai 2012 Det første måltidet vi innførte med fast føde var kveldsgrøten, det tar vi gjerne så sent som mulig før leggetid, ca. 18. Videre fikk vi anbefalt av hs å gi middag når vi spiste middag, men siden vi ikke spiser middag før 17-18 innførte jeg middag i 15-16-tida (ellers ble det jo kræsj med grøten). Når vi spiser middag får han gjerne en brokkolikvast eller en kavring som forrett til kveldsgrøten Så gikk det litt av seg selv at det passet med frokost i halv-ni-ti-tida, litt fordi vi gjerne står opp et sted mellom halv åtte og åtte og fordi det skulle passe med to måltider før middag Midt i mellom ble da lunsjtid Fordi han spiser godt med melk til tidligmåltidet kan jeg enkelt styre når han får frokost og dermed styre tre-timersmønsteret utover dagen Dette mønsteret har jeg prøvd å holde fast helt siden vi begynte ordentlig med fast føde (altså mer enn bare smaksporsjoner) og det tok ikke mange dagene før det passet veldig fint med hans rytme. Hvis vi av en eller annen grunn ikke har mulighet til å spise klokka tolv får han noe frukt elns før vi går og så får han lunsjen litt senere.
lillenims Skrevet 8. mai 2012 #8 Skrevet 8. mai 2012 Nå har jeg en to-åring, og ut fra min erfaring med henne NÅ så vil jeg nok anbefale spesielt de av dere som ikke har rutiner på dere selv, eller som spiser middag veldig sent, å tenke litt på om det går an å endre litt på egne rutiner. Ikke sånn over natta, men på sikt. Et lite barn trenger som regel mat hyppigere enn mor&far klarer seg med, så etterhvert MÅ man bare venne seg til at omtrent hver 3. må ungen ha mat i en eller annen form. Selv om det er fullt mulig å ha separate måltider og måltidssykler for foreldre og barn så er det både praktisk, koslig og lærerikt å spise så mye sammen som mulig. For eksempel: Det er ingenting i vegen for å spise middag klokka 18, heller ikke for et barn. Man MÅ ikke ha grøt eller brødskiver til kveldsmat - det går jo like fint å ha det rett etter barnehagen. Men derimot MÅ man sørge for å ha et måltid på plass rett etter barnehagen. Selv begynte vi med kveldsrituale - bading, pysj og kveldsmat - da ungen var rundt 2 uker. Ikke fordi HUN trengte det, men fordi VI hadde behov for litt rammer rundt dette. Hun ble ikke lagt i senga si før en del senere, men pysjen var på og hun var nybadet, og etterhvert som det ble naturlig å legge henne før vi selv la oss så gjorde vi det. Dette var altså noe vi gjorde for de voksnes del, uten at det betyr at det var på tvers av det barnet selv "ønsket" eller hadde behov for. Hun pleide å spise cirka da, og om hun ble badet og hvilke klær hun hadde på seg spilte strengt tatt ikke så stor rolle for henne. Så om man selv synes man har et "uregelmessig" liv så kan det være greit å tenke gjennom så tidlig som mulig om man kan endre litt på måltider og egen dagsrytme for å gjøre det lettere å passe inn et lite barns rytme om noen måneder eller mer. Veldig ofte er det ikke mye som skal til heller. Jeg synes det er mange gode eksempler i innleggene fra flere over her
miepia30 Skrevet 8. mai 2012 #9 Skrevet 8. mai 2012 Det kan kanskje være fornuftig å begynne med fast tidspunkt for legging på kvelden. Da blir gjerne tidspunkt for oppvåkning om morgenen også ganske likt. Og vips har man både frokost og kveldsmat til ganske lik tid hver dag. De andre måltidene og daglurene er ikke vi like rigide på, men det blir faktisk ganske likt hver dag, uten at det betyr at vi legger hele dagen opp etter barnas rutiner
cent Skrevet 8. mai 2012 #10 Skrevet 8. mai 2012 For oss handler det mye om når vi er ferdig på jobb og kommer hjem og om hva småen spiser. Han har hele tida likt og spist godt med grøt og det er viktig for nattesøvnen hans (og vår) at han spiser godt før han legger seg. Skulle han fått middag i fem-seks-tida ville han blitt sulten igjen i løpet av natta fordi han ikke er noe glad i middag. Han spiser heller ikke den samme maten som oss enda og så lenge vi ikke spiser det samme har det lite å si når han får sin middag. Men ting endrer seg ettersom småen spiser mer vanlig mat og når han etterhvert begynner i barnehagen vil ting bli annerledes uansett, hvordan det vil bli vet vi ikke siden vi ikke vet hvor vi får plass og hvordan dagen kan gå opp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå