Gå til innhold

Hvordan kutte ut godteri og brus, når jeg føler meg slapp og sliten uten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har prøvd å gå uten godteri og brus. Men selv om jeg spiser normalt med mat den dagen, så føler jeg meg fortsatt trøtt, tom i kroppen, irritabel og sliten. Jeg orker til slutt ikke å føle meg sånn og spiser godteri og drikker brus. Da føler jeg meg brått mye bedre. Nå skal det nevnes at jeg har en liten en på et år, som er veldig urolig på natta. Så jeg er generelt underernært på søvn. Men hvordan får en energi til å klare seg uten godteri og brus, når en føler en ikke får dette av "vanlig" og sunn mat?!

Skrevet

Tar du noe form for vitaminer? Men jeg vet ikke om det hjelper at du begynner på søtsaker igjen. Det er sukker som gir deg energien. Men den energien varer ikke. Tror det beste er at du kutter ut sukkert litt og litt om gangen, får kroppen din til å avenne seg sukkeret. Og når det har gjort det, så vil du føle deg bedre. Det du beskriver på hi høres rett og slett ut som om du får abstinens fordi du plutselig kutter ut sukker.

Skrevet

Sånn får jeg det også! Bare at jeg får hodepine i tillegg.. Skikkelig avhengig tydeligvis.. :-/

Hvor lenge holder du ut før du gir etter da? Noen sier jo at det gir seg etter et par dager, men syns ikke det jeg.

Skrevet

He he he Kjenner meg igjen! Jeg er ingen stor godtespiser, men når jeg er sliten og trøtt så kan jeg fint spise en stor plate sjokolade alene ;-)

Få avlastning først og fremst! Sov når du kan, og spis oftere enn du tror du trenger. Gulerøtter og sukkererter er vinnere her. Husk å ta vare på deg selv og still krav til omgivelsene dine så du klarer det!

Skrevet

Nå holder jeg ikke en dag en gang. Spiser store mengder godteri nå også. Huff:-( Men før jeg hadde hadde lillemor, så klarte jeg vel 2-3 uker. Så slet jeg ved at jeg bare skulle spise litt og brått så var lysta tilbake. Skulle i det minste ønske jeg klarte å begrense inntaket.

Skrevet

Nå holder jeg ikke en dag en gang. Spiser store mengder godteri nå også. Huff:-( Men før jeg hadde hadde lillemor, så klarte jeg vel 2-3 uker. Så slet jeg ved at jeg bare skulle spise litt og brått så var lysta tilbake. Skulle i det minste ønske jeg klarte å begrense inntaket.

Jeg er HI

Skrevet

Avlastning hadde vært kjekt, men vanskelig å få til for tiden. Får begynne å knaske litt gulerøtter:-) Hvilke vitaminer bør jeg evt ta som hjelper på energi?

HI

Gjest peacock
Skrevet

Hei, når du spiser sukker fyker blodsukkeret i været, men gjerne like fort ned igjen. Dette gjelder for varer med lav glykemisk indeks, GI - for eksempel har hvit mel og noe fruktsukker akkurat samme effekt i kroppen din som hvit sukker.

Om jeg var deg ville jeg prøvd å holde blodsukkeret mer stabilt gjennom å spise noe som metter lenger og ikke gir samme kick til blodsukkeret, altså med lav GI. Lett å finne info om dette på nett :-) Gå over hele kostholdet dit og kutt hvor du klarer... Dette virker for meg - om blodsukkeret pendler opp og ned føler jeg meg generelt dårlig og sliten og får cravings på alt som kan få blodsukkeret fort opp....

Og så er det jo trening da, men det er kanskje ikke så lett å få til med en ettåring i hus? Kanskje du kan leke med han ute så han blir skikkelig trøtt? Man sover så godt når man har fått frisk luft!

I perioder når min lille har sovet urolig har jeg rett og slett lagt meg på samme tidspunkt som han, kl 19-20 engang. Lov det og :-)

Skrevet

Takk peacock. GI har jeg ikke vært klar over. Har lest litt om det?

Men har du forslag til noen middager, brød og pålegg, som inneholder lavt GI og samtidig er ganske sunt? Jeg legger merke til at jeg er ganske glad i mange av de tingene med høyt GI innhold på listen...

HI

Skrevet

Du må spise sunt og variert, proteiner til måltidene. Det tar tid å vende seg til et nytt kosthold og vende seg av med sukker, men hold ut - du klarer det!

Gjest peacock
Skrevet (endret)

Synes denne siden var fin jeg: http://www.lommelege...lykemisk-indeks. Handler om å velge grovt og bytte ut ingredienser der du kan. Lettsyltetøj fremfor noe med mye sukker, grovt brød fremfor fint brød og liknende... Om du lager ting fra bunn vet du hva du får i deg (og kan få ting akkurat som du vil at de skal være!). Lag evt stor porsjoner og frys ned :)

Hjemmelaget knekkebrød er kjempegodt! Lager av

2 dl sammalt rug, grov

2 dl solsikkekjerner

2 dl sesamfrø

2 dl havregryn

2 dl havrekli

1 dl linfrø

1 dl kruskakli

1 dl gresskarkjerner

1 tsk salt

7 dl vann

Blir 2 brett, som bakes i varmluftovn ved 160 grader i 25 minutter, kuttes opp og bakes videre i 45-60 min ved 150 grader. Ta de av bakepapiret straks, ellers sitter de fast (ja, de er litt varme...)

Grove vafler:

3 dl hvetemel

1,5 dl havregryn

1 tsk kardemomme

1 spsk vanillesukker

0,5-1 tsk salt

4,5 dl melk

3 egg, der to av hvitene piskes for seg selv og vendes i

2 ss rapsolje (da slipper du å smøre vaffeljernet)

Husk å la deigen trekke litt før du steker!

Tomatsuppe

2 ss olivenolje

100 g gulrot

200 g løk

100 g bladselleri

2 fed hvitløk

2 laurbærblad

1 kg tomater (boks eller rå)

6 dl vann

2 buljongterninger

timian

salt

pepper

bittelitt sukker (maks 1 ts!)

0,5-1 dl matfløte

Kutt opp grønsaker og stek de i olivenoljen. Tilsett tomater og stek de med litt. Tilsett vann, buljongterninger og laubærblad og kok til grønsakene er møre. Blend hele greia og tilsett fløte og krydder etter smak. Kjempegodt!

Du kan også lage hjemmelaget pizza og bytte f.eks halvdelen av melet i bunnen med grovt mel (anbefaler fibra!). Om du selv lager tomatsaus og legger på rent kjøtt, grønsaker og ikke så alt for mye ost er det helt grei mat... Bruk fantasien, finnes ikke grenser :-)

Endret av peacock
Skrevet

Jeg er akkurat likedan, men har lært litt på livets vei.

Har funnet ut at diverse grunnleggende behov som søvn og sult ofte går hånd i hånd. Jeg kan f.eks føle meg veldig sulten eller fysen på noe godt om kvelden, og er samtidig rastløs. Føler meg ikke trøtt. Men en kveld gikk jeg å la meg tidlig uansett. Istedet for å hive meg over sjokoladeplata, så gikk jeg å la meg, og jeg var så uthvilt og full av energi neste dag.

Har funnet ut at jeg kan føle meg sulten, rastløs og godtesyk når jeg egentlig har mangel på søvn, og jeg kan føle meg trøtt og energiløs når jeg egentlig bør innta mat, selv om jeg ikke føler meg sulten. Men egentlig er det fordi jeg har inntatt mat eller snop som ikke inneholder særlig godt med næring, eller det er mat som gjør at blodsukkeret svinger mye.

De gangene jeg har tenkt å bli sunnere, altså kutte ned på godteri og brus, så er de verst de to første dagene. Jeg blir daff og sliten. Får gjerne hodepine. Men så går det over. Ofte er det fordi jeg spiser for LITE disse dagene. Man er vant til å hele tiden gå å bare snackse, også skal jeg plutselig Så sunt. Og det kan hende at inntaket av energi blir for lite, i tillegg til at kroppen er jo vant til å få sukker, så det må litt avenning til.

Men spis da litt mer mat istedet, og vær ikke redd for naturlig fett. Det metter.

Mørk kokesjokolade med 70 % kakaoinnhold pleier å hjelpe litt. Det kan være greit i en "avenningsfase". Sørg for å spise hver 3. time, og spise deg skikkelig mett og god til frokost og lunsj, for hvis du spiser for lite på dagen kan jeg love at du blir daff rimelig fort. Blir du sulten før det har gått 3 timer, så sørg for å ha noe sunt snacks tilgjengelig. En banan, gulrøtter(har gjerne mer enn 1 gulrot). Alt dette er bedre enn vanlig godteri uansett. Etterhvert vil du merke at energien kommer og da vil det bli lettere å komme inn i sunnere vaner.

Søk på nettet og kostholdsblogger og få inspirasjon til sunn mat som er skikkelig god og som faktisk kan være søt i tillegg :)

Skrevet

Det kan også være litt lurt å kutte ut sukkeret og godteriet med naturens godis, lag deg en fruktsalat når suget er som værst, kan også være lurt å titte litt på hvilken GI de forskjellige fruktene har siden fruktsukker også kan gi store svingninger i blodsukkeret. Men frukt og bær vil alltid være sunnere en godteri.

Jeg var også et skikkelig godtemonster og jeg måtte kutte drastisk med på raske karber og være ops på GI, sukker er så og si helt borte bruker heller sukrin. Hadde vel en 4-5 dager med lite energi og svak hodepine. Men nå føles det så mye bedre og suget er mer eller mindre borte.

Skrevet

Også må jeg ikkke glemme: jeg lager meg fruktsalat med finhakket mørk sjokolade på toppen og vaniljekesam. VELDIG god erstatter for søtsaker.

Fruktsalat er så mye bedre enn å spise frukten hver for seg.

Smoothies er også veldig god erstatter for noe søtt. Søk på nettet og du vil finne et hav av oppskrifter.

Skrevet

Smoothies kan også kjøpes på matbutikk.

Blir søtsugen bare jeg leser denne tråden, sukk.

Skrevet

Apropos glykemisk index. Fikk et tips fra Fedon Lindberg, om at hvis man bare må ha noe søtt, så gå får sjokoladen "M". Den har forholdsvis lav glykemisk index, noe som gjør at blodsukkeret holder seg mer stabilt og du vil ha jevn energi og mindre behov for noe søtt like fort igjen.

Skrevet

Det er bevist at sukker er avhengighetsdannende, og at man opplever abstinenser ved kutt. Det er årsaken til symptomene dine. Det er også bevist at dette bare varer en stund, inntil kroppen har blitt renset og kommet i balanse.

Ved sukkerinntak går blodsukkeret opp (dette er årsaken til at du føler deg bedre). Under en halvtime senere synker det drastisk igjen, og du vil føle behov for mer sukker. Sukkeret skaper altså de symptomene det lindrer.

Sukkersug kan også skyldes mangel på visse vitaminer, og særlig mineraler.

Men i hovedsak: Hold ut en stund, så vi labstinensene og suget forsvinne. I mellomtiden kan du aklimatisere deg med frukt, vaniljekesam, sukrin, osv.

Og ps: Det er matvarer med høy glykemisk index du skal styre unna, ikke lav.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...