Gå til innhold

Uff, 6 åringen har hull i en jeksel..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Syns det er fælt å tenke på hull allerede.Vi pusser alltid for han, godt og to ganger om dagen med fluortannkrem og fluortablett om kvelden.Hva må vi gjøre annerledes??

Skrevet

Ikke la han få spise (spesielt syreholdinge produkter) før han skal pusse tennene. Om han spiser f.eks en appelsin 10 minutter før han skal pusse tennene, så er det bedre dere hopper over tannpussen - for syrene gjør at når dere pusser etterpå, vil dere gni av emaljen.

Skrevet

Hvilken tann? de to første skal ivertfall falle ut. men om han har fått den 3 (bakerste så er det en voksentann)

Skrevet

Begynn med tanntråd. Hvertfall mellom tann 4 og 5. Vanligst å bli hull der.

Skrevet

Alle tenner som kommer før 12-årsjekslene skal felles likevel.

Det er faktisk vanlig at barn har hull i melketenner, uten at det har noe å si for voksentennene.

Jeg er over 40 år, og har faktisk 8 tenner som er helt uten hull enda :) Men har trukket en tann med stort hull bakerst. Ingen ser det, og jeg merker det ikke lenger.

Tannlegen jeg sist var til, sa at det var uvanlig for de i min alder å ha så mange tenner uten noe hull eller problemer.

Og jeg kan ikke skryte på meg godt tannstell.... heller dårlig her i gården, må jeg si.

Mine melketenner var heller dårlige. Jeg trakk faktisk 3 jeksler mange år før de skulle falle ut selv. For jeg fikk betennelse i tannkjøttet under dem, og da var visst trekking løsningen.

Og jeg hadde ei barndomsvenninne med slike ekstremt brune og bortetsede tenner som melketenner. Og det var ekstremt galt. ALLE var brune, korte og stygge. Grunnen vet jeg ikke. Hun hadde faktisk ikke et eneste hull i varige tenner før hun var langt over 30 år :)

Skrevet

det stemmer ikke. 6 årsjekselen som blir jeksel nr 3 faller ikke ut. den skal de ha hele livet. og så kommer 12 års jekslene.

Skrevet

To av mine barn har hatt flere hull i jekslene. Jeg hadde verdens dårligste samvittighet og følte jeg var en dårlig mor. Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg er VELDIG nøye med tannpleien. Det var derfor en lettelse når tannlegen sa at de hadde en emaljefeil på tennene som gjorde at de veldig lett får hull og at det ikke var så mye mer jeg kan gjøre for å unngå dette. Det er selvfølgelig forferdelig synd at de har denne feilen på tennene. De har desverre arvet dårlige tenner etter meg :-( Men det var godt å vite at jeg ikke trenger å ha dårlig samvittighet for det.

Er selvsagt fortsatt kjempenøye med tannpleien for å minimere skaden + at jeg tar de oftere enn normalt til tannlegen for å følge ekstra nøye med. Heldigvis har yngstemann sterke fine tenner. Krysser fingrene for at fortsetter slik.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...