Anonym bruker Skrevet 6. mai 2012 #1 Skrevet 6. mai 2012 Jeg vet ikke om jeg bare mangler kreativ sans på kjøkkenet eller er lat. Men jeg får ikke til å lage mat fra bunnen av. Jeg synes også at det er unødvendig dyrt mye av det jeg liker. Lager mange her maten sin fra bunnen av? Da tenker jeg på alt fra eget brød til middager. Hvor henter dere inspirasjon og hvordan får dere tid? Og noen tips til fine blogger?
Bolleklar Skrevet 6. mai 2012 #2 Skrevet 6. mai 2012 trinesmatblogg.no :-) Jeg prøver å lage all mat fra bunnen av da det er bedre, like enkelt, mye sunnere, og ikke spesiellt mye dyrere. Hva liker du da?
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 6. mai 2012 #3 Skrevet 6. mai 2012 Her lager jeg mat fra bunnen av, baker brød 3 ganger i mnd, da baker jeg minst 6 brød og fryser, baker på samme dagene rundstykker, horn osv (alt etter hva vi har lyst på) Til middag kjøper jeg inn og lager mest mulig selv, men er en smule lat på saus siden :-/ Prøver å bedre meg der nå da.. Hehe.. Her så ligger det i det at jeg trives med å lage mat og bake, det er en hobby nuftenofte.wordpress.com (Lenes oppskrifter) Er en god følgesvenn her i kjøkkenet
Gjest ronja røverdatter Skrevet 6. mai 2012 #4 Skrevet 6. mai 2012 Om vi baker brød eller ikke er litt tilfeldig. Vi har et bakeri her i nærområdet som baker så godt brød at vi kjøper en del brød der når vi ikke gidder å bake. Ellers lages det meste av maten fra bunnen av, men vi tåler en posesaus, fiskepudding eller annen hel- eller halvfabrikata når det passer seg sånn. Men den beste maten og de beste sausene lager jeg selv, det er det ingen tvil om. Inspirasjon kommer fra kokebøker, tilfeldige søk på nettet eller jeg bare lager noe og ser hva det blir til.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2012 #5 Skrevet 6. mai 2012 Vi baker brød en eller to ganger i uken og lager mye av middagen selv. Ikke alt. Jeg er kokk og syns til tider det er kjedelig å både skrive meny på jobb og finne på middag hjemme, men som regel går det greit.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2012 #6 Skrevet 6. mai 2012 Jeg lager det meste fra bunnen, jeg finner inspirasjon på disse bloggene og matprat.no. http://trinesmatblogg.no/ http://lizasmatverden.blogspot.com/
☆☆☆ Skrevet 6. mai 2012 #7 Skrevet 6. mai 2012 (endret) Jeg synes det går greit å lage mat fra bunnen av hvis jeg gjør det enkelt (det er oftest det som smaker best også). Stekeovnen er fin 1. Kjøtt/fugl/fisk - steke eller koke 2. Potet/pasta/ris/couscous 3. Grønnsaker (4. Saus) Har jeg litt bedre til kan jeg lage kombinasjonsretter som grateng, lasagne eller pizza, men stort sett lager jeg tingene hver for seg. Endret 6. mai 2012 av ★
Lille- MO Skrevet 6. mai 2012 #8 Skrevet 6. mai 2012 haha! jeg trodde overskriften var " lage barn fra bunnen av"! morsomt men nei, jeg er ikke så flink til å lage mat fra bunnen av, jeg titter stadig på oppskrifter på bl.a tine sine sider da. der er det mye fristende også har de dagens middagstips
3småtroll♥ Skrevet 6. mai 2012 #9 Skrevet 6. mai 2012 Lager det meste fra bunnen av. Mest pga to av barna har cøliaki, men har også alltid vært glad i å lage mat. Brød til oss kjøper jeg, men baker glutenfritt. Prøver å variere middager, men blir mye av det samme likevel syns jeg.. Det er da ikke dyrere å lage mat fra bunnen av? Bake brød blir billigere enn å kjøpe, og hjemmelaget pizza feks er da mye billigere enn Grandiosa? Må jo se på mengden mat man får for pengene også- en grandis hadde ikke holdt til oss som er 5 personer og det er jo heller ikke noe ordentlig mat i slike kjøpepizzaer! Her har jeg mye i fryseren slik som laks, torsk, kjøttdeig, kyllingfilet, svinefilet, div. grønnsaker... Basicvarer som mel, ris, pasta, boksemat som mais, kikerter, linser, knuste tomater osv er alltid i skapene så da er det bare å finne ut hva en skal ha og slenge sammen etter fantasien
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2012 #10 Skrevet 6. mai 2012 Takk for mye fin inspirasjon:) Lager grove rundstykker nå faktisk:) Ha en god søndag! Hilsen Hi
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2012 #11 Skrevet 6. mai 2012 Det kommer litt ann på hva du meder med å lage mat fra bunnen av. Hvis vi lager for eksempel lasagne kjøper vi plater og ost. Noen ganger bruker vi også ferdig tomatpure eller hermetiske tomater vi har kjøpt, men som regel bruker vi tomatsaus som vi lager i store mengder om høsten og legger i fryseren. Sån er det med mange retter. Det meste lages fra bunnen av, men vi tar noen snarveier. Enlelte dager velger vi også halvfabrikata eller til og med en ferdigpizza om tidssjemaet sprekker totalt. Vi har bestandig noen "nødmidager" i fryseren. Jeg må innrømme at det ikke er så ofte jeg baker brød. Jeg synes det er mye godt brød å få kjøpt bare man handler andre steder enn Rema og Smartclub, men når jeg gjlr det bruker jeg faktisk ofte ferdige melblandinger fra butikken. Vi paser på å ha det brukbart utvalg av basisvarer i huset. Da er det altid noe å lage maten av.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2012 #12 Skrevet 6. mai 2012 Smartclub har da virkelig godt brød. Det er vel eneste stedet som er igjen hvor det finnes bakere i bakeravdelingen. (mener i en butikk)
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2012 #13 Skrevet 6. mai 2012 Smartclub har da virkelig godt brød. Det er vel eneste stedet som er igjen hvor det finnes bakere i bakeravdelingen. (mener i en butikk) Da har vi bare ulik smak, eller så varierer kvaliteten mye fra butikk til butikk. Poenget er bare at så lenge jeg finner brød jeg liker, med sunne ingredienser, prioriterer jeg ikke brødbaking særlig høyt ;-)
magpie Skrevet 6. mai 2012 #14 Skrevet 6. mai 2012 Vi lager det meste fra bunnen av. Mest pga at jeg reagerer på smaksforsterker (natriumglutamat) som finnes i så å si alt av Toro..og mange andre produsenter. Men jeg er også glad i å lage mat og liker det at maten smaker alltid litt forskjellig Bruker kokebøker og matblader for inspirasjon. Pleier egentli bare si til mannen at han handler nåkka grønnsaker og fisk/kjøtt og så finner jeg på noe fra de ingrediensene han kommer med Men skulle veldig gjerne kunnet bruke "posesauser". Synes det er litt pes å lage saus
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå