zassy☆ Skrevet 6. mai 2012 #1 Skrevet 6. mai 2012 Lurer egentlig på om det er "normalt" at det kan være mye skrikng og uro rundt leggesituasjonen. Jeg har på en måte blitt så vant til det her..men lurer jo i blant på om det kan være noe spesielt som plager henne som jeg burde sjekket opp. Særlig ettersom hun er så blid og fornøyd dagen lang, men når hun skal legges for kvelden blir det skriking, slitsomt men tenker at det går seg vel til?? Hun er 9 mnd Er det flere her som sliter med dette, eller er det mer normalt at leggingen går ganske greit for de fleste? Vet jo at det er flere som har det sånn..men nettopp fikk jeg høre av to venninner som også har slitt med legging at begge ungene var syke på ulike måter, og når de fant ut av det og fikk behandlet det så ble leggingen en drøm. Blir bare bekymret for at noe kan plage henne.. :/
miepia30 Skrevet 6. mai 2012 #3 Skrevet 6. mai 2012 Det er litt protestgråt men jeg hører det er fordi hun er trøtt. Hun sovner ganske raskt (innen 10min) hvis vi har timet legginga riktig. Men hun krever at vi holder henne i hånda så hun ikke kan kave så veldig, og hun må pakkes tett inn i teppe.
zassy☆ Skrevet 6. mai 2012 Forfatter #4 Skrevet 6. mai 2012 ja mulig det er separasjonsangst, men jeg er der inne med henne hele tiden..holder henne i hånda og trøster til hun sovner, noen ganger må jeg ta henne opp når det blir for ille, for så å legge henne ned igjen når hun er rolig. I tillegg våkner hun mange ganger på kvelden.. i går var vi inne minst 8 ganger mellom kl 20 og 23. Prøvde å legge henne litt tidligere i kveld da i tilfelle det er overtrøtthet, skrek som vanlig men sovnet raskere faktisk..så får vi se hvordan kvelden blir da. miepia30 hvor lang våkentid har din på kveld da? Her våkner hun kl 15 fra siste dupp og sovnet halv sju i kveld.
miepia30 Skrevet 6. mai 2012 #5 Skrevet 6. mai 2012 Våkner mellom 15-16 og legges 18.30-19 så 3-3.5 t. Nå har vi vært på reise i snart 12 uker så hun legges i vognbagen. Det gjør at vi har lett for å rugge henne litt hvis vi syns hun styrer for mye. Det blir sikkert et problem når vi kommer hjem og hun skal i "stor" seng. Før sov hun i bedside crib og den er liten og trang, men når vi er hjemme igjen er hun 8 mnd og sikkert for stor for den. Tror det blir pes for hun ser ut til å like det trangt.
zassy☆ Skrevet 6. mai 2012 Forfatter #6 Skrevet 6. mai 2012 her er hun fortsatt våken.. begynte plutselig å "prate" og snu seg i senga..lot henne holde på en stund for ble lei av å gå inn og snu osv og hun gråt ikke.. men nå er hun tydeligvis overtrøtt og bare hyler igjen, samboeren min er der inne nå. Sukk, denne legginga får vi visst aldri til. Her har vi en stor ammepute i hodeenden for å gjøre senga mindre, hun liker å legge ansiktet mot den når hun skal sove, så det kan jo være et tips.
Tosta <3 Skrevet 6. mai 2012 #7 Skrevet 6. mai 2012 Her har legginga vært helt pyton den siste uka, sliter både på dagen og kvelden. Skjønner ikke hvorfor det er blitt sånn for aldri vært noen problem før! Har begynt å reise seg i senga så må inn ørten ganger og legge henne ned men hun skriker også mye mere enn før. Så idag har jeg tatt henne med inn på rommet, satt meg på stolen ved siden av senga hennes, hatt henne mot meg på fanget og lagt hodet hennes på brystet mitt og sunget ett par sanger før jeg har lagt henne ned i senga. Det har i grunnen fungert veldig greit, så virker som hun kanskje har fått ett større nærhet/trygghets behov. Har og hatt mange kvelder hvor hun våker MANGE ganger slik du beskriver, zazzy. Slitsomt!
abella Skrevet 6. mai 2012 #8 Skrevet 6. mai 2012 Jeg har to barn og har vært heldig med legginga, for det har aldri vært noe problem med noen av dem. Putter dem opp i senga med smokk og koseklut, slukker lyset og går ut igjen. De sovner som regel ganske raskt og uten gråt eller sutring. Har aldri behøvd å la dem skrike for å lære dem til å sovne slik. Vesla er nå 8 mnd og sover siste dupp ca kl 15, en halvtimes tid. Legger seg rundt 19-19.30. De eneste periodene vi har hatt trøbbel med legging har vært når det har vært på tide å kutte ned på dagsoving. Men da har det kun vart i 1-2 uker for deretter å opphøre helt igjen etter at vi kuttet én av duppene. Jeg kjenner også et par unger som hadde mye søvnproblemer som babyer pga sykdom som ikke var oppdaget. Da var alt som hadde med soving vanskelig; vanskelig legging, hundrevis av oppvåkninger om natta med skriking, tidlig morgen, vanskelig dagsoving og sutrete unge hele dagen. De babyene var sånn omtrent fra de var ganske små.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2012 #9 Skrevet 6. mai 2012 Her har det omtrent ikke vært noe uro rundt legging. I starten gråt han 1-2 minutter så sovnet han. Han begynner å gråte hvis han er trøtt, da er det bare å legge han så sovner han fint selv. Jeg ser på øynene hans når han begynner å bli trøtt. Da er det bare å legge han. En sjelden gang vi har vært på besøk, da begynner han å gråte hvis han ikke får lagt seg. Han er super lett å legge. Har vært det hele tiden.
Pix Skrevet 6. mai 2012 #10 Skrevet 6. mai 2012 Vi har det på samme måte zassy! Hun kan ha gode perioder, men vi faller alltid tilbake til denne uroen. Har holdt på i 2 timer nå! Ahhh. Jeg føler med deg. Det ble tull med rutinen med legging i dag og da ble det kaos. Det som har funket i det siste er å gi henne melk i stua foran tvEn for å holde henne våken. Gjøre dette når hun viser tydelig trøtthetstegn (eller det er gått 3-3,5 time). Etter melken er det rett inn på badet, pusse tennene ganske kjapt, så rett inn på mørkt soverom, synge trollmor mens jeg holder henne og da kommer ofte en rap eller tre. Da legger jeg henne ned, dyna over og hun snur hodet og legger seg til å sove. (på de gode dagene!) Merker hun får en ro rett etter rapen som hjelper:) Men dere har sikkert prøvd alt! Huff..
zassy☆ Skrevet 6. mai 2012 Forfatter #11 Skrevet 6. mai 2012 Hm det er vel noen barn som bare er sånn da kanskje..hun er enormt aktiv for tiden også da, begynt å reise seg etter møbler osv så kan jo rett og slett være mye til den lille kroppen og at hun har vanskelig for å finne roen på kvelden. Pix prøvd det meste ja, men tar gjerne mot råd uansett. Her er det også best å amme henne rett før senga, hun raper også alltid både dag og natt etter amming, men pleier å våkne likevel etter kort tid. nettopp vært våken igjen, vært ekstremt de siste tre nettene da..hun er jo vanligvis vanskelig å legge men har i tillegg begynt denne oppvåkningen ofte hele natta nå, håper denne perioden snart går over! Passer jo veldig dårlig at jeg starter i jobb på tirsdag også, men da får bare pappaen trå til på natt. Jaja det må vel gå seg til en gang håper jeg.
Tuppen & Lillemor Skrevet 6. mai 2012 #12 Skrevet 6. mai 2012 (endret) Vi har det litt som dere tror jeg. -Se innlegg om "legging som pågår i flere timer" som jeg har skrevet...Har desverre ingen råd å komme med, er helt rådløs selv. For håpe det bare er en periode (selv om jeg vet dere har slitt med dette lenge nå) som går over av seg selv! Men hvis det er en liten trøst sa de på helsestasjonen at det er mange som sliter med søvnen når babyene er i den alderen bebisene våre er.. Så det er i hvertfall ganske normalt, fikk jeg inntrykk av... Endret 6. mai 2012 av Tuppen & Lillemor
zassy☆ Skrevet 8. mai 2012 Forfatter #13 Skrevet 8. mai 2012 Hei Tuppen & lillemor, ja jeg har lest tråden din, skal ikke være lett denne legginga! Nesten litt godt vi er flere.. Hvordan går det hos dere nå da? Jeg lurer på hva vi skal gjøre nå..begynner rett og slett å tenke på om hun må i seng tidligere. De siste dagene nå har hun vært supertrøtt etter hun våkner fra siste duppen, den slutter som regel kl 15 men også i blant 15.30. Hun er veldig sutrete på kveld og virker trøtt, aner ikke helt hvordan vi skal gripe det an..prøve å legge så siste dupp blir enda senere? legge enda tidligere enn halv sju?? Hun skriker for alt på kvelden, rett og slett sutrer gjennom hele kveldsstellet, det er ikke noe hyggelig :/ Hun gråter også når hun våkner fra sisteduppen, tydelig mer trøtt..skal vi prøve å få henne til å sove lenger tro..men er redd nattesøvnen blir ødelagt av det.. Hun har to dupper nå og ser ikke for meg at vi kan rekke å ha tre og heller ikke at vi kan gå ned til en, kjempevanskelig dette synes jeg! Hvis noen har råd, kom gjerne med dem, føler vi må gjøre et eller annet i forhold til sovingen men greier ikke skjønne hva. Når det er sagt la hun seg ganske greit i kveld, var litt gråting men hun var utrolig trøtt og fant søvnen etter 20 min ca.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå