Lisse_01 Skrevet 6. mai 2012 #1 Skrevet 6. mai 2012 Hva mangler jeg? Helt vanlig babytøy har jeg det meste av, så derfor ikke skrevet ned. Stelleveske Vognpose Bilsete med base Dyner og puter Sprinkelseng med madrass Bleiebøtte Ammeinnlegg og BH Brystpumpe Kluter og smeller Ammepute Flasker Uro Badekar Dagseng og vippestol Stellebord Vogn Badetermometer babyspeil til bil Lekegrind Lammeskinn Babycall Kommode Sovepose Sutter 2-3 ullbodyer 2-3 strømpebukser i ull og i vanlige 1-2 bukser og jakker i ull 1 dress i vindtett stoff Votter uten tommel Sokker av ull 1-2 luer i ull
Silly80 Skrevet 6. mai 2012 #2 Skrevet 6. mai 2012 Tips fra 2 gangs Dropp badetermometer, du kan bruke albuen Ammepute brukte jeg heller aldri, Bleiebøtta var bortkastet, mer hygienisk å pakke de i små poser og tømme søpla hver dag:) Og i begynnelsen trenger du ikke så mye ullklær, holder som regel med ullundertøy, en fleecedress og bobledress Husk at du har vognposen også, og ikke skal koke barnet Stellevesken brukte jeg sjelden, hadde en liten sekk med bleier og diverse istedet:) Ellers er det jo lurt å kjøpe inn badeolje, shampoo og sånne ting. Ser du ikke har ført opp sengetøy. Også lurt med madrassbeskytter. Ellers tror jeg du har dekket det meste
Lisse_01 Skrevet 6. mai 2012 Forfatter #3 Skrevet 6. mai 2012 Takk for gode tips. Sengetøy må jeg selvfølgelig ha:) Kanskje litt overkill med mye ull ja.
*Ninnin* Skrevet 6. mai 2012 #4 Skrevet 6. mai 2012 uro, baby c, lekegrind, bryst pumpe, smekker, er ting du ikke nødvendigvis trenger med en gang:)
Lisse_01 Skrevet 6. mai 2012 Forfatter #5 Skrevet 6. mai 2012 Sant. Men venninna mi tenkte som deg ang brystpumpe. Hun hadde ikke kjøpt det på forhånd. Men rundt fødselen trengte hun den virkelig. Så mammaen hennes måtte ut å kjøpe i all hast. Men ikke alt som haster like mye på en gang her. Enig i det
Silly80 Skrevet 6. mai 2012 #6 Skrevet 6. mai 2012 Jeg skal ha brystpumpe med en gang, for har hest og er avhengig av å kunne stikke av 2-3 timer så da er pupp på flaske supert
januarbaby + novemberspire Skrevet 6. mai 2012 #7 Skrevet 6. mai 2012 Purelan i tilfelle såre brystvorter. Inotyol til sår babystump. Kompresser 10x10cm er supert som vaskekluter! Saltvannsdråper til tett nese, syns ikke mm funker noe særlig til det formålet. Ammepute fikk jeg aldri bruk for, var mye bedre med ei stor pute. Tåteflaske og mme sånn i tilfelle amminga ikke funker og det er søndag
lillebie på`n igjen Skrevet 6. mai 2012 #8 Skrevet 6. mai 2012 Jeg måtte ha brystpumpe med en gang...er man treg med melka er det et must:) hastekeisersnitt forrige gang, tok 2 uker med amming og pumpe g før melka kom ordentlig! Denne gang skal jeg ha sånn dynepose til bilsetet, slipper å kle på barnet så mye klær når man kan sette de ned i posen! Så skal jeg ha bæresjal...bekkenløsning og bære baby opp og ned trapper, greit å ha frie hender til å holde meg i gelenderet bleiebøtta brukte ikke vi heller sist, kastet en og en bleie i liten pose!.noe vi brukte hver dag sist var flaske sterilisator fra avent , 2 min i Micro så var flaskene sterile, ble slitsomt med all kokinga.(men har man nok melk bruker man flaske så sjeldent at det ikke trengs...så ikke kjøp på forhånd:)
kaktusen Skrevet 6. mai 2012 #9 Skrevet 6. mai 2012 Når har du termin? Var mye ullklær du hadde...... Veldig praktisk med bodyer som kneppes på sidene Og jeg støtter deg på den brystpumpa. Hvis du plutselig trenger en, så trenger du den MED EN GANG. Bleiebøtte er himla greit når bleiene begynner og lukte litt. Når de begynner og spise annen mat. Men husk og ikke sett den rett ned på varmekabler på badet. Da kan d lukte litt. Så sett den oppå noe Og Inotyol og vanlig salve er veldig greit og ha Og husk BLEIER MANGE bleier Går flere enn du tror i begynnelsen Albuen er kjempe fint til badevannet Litt olje i vannet er fint. Shampo trenger de ikke. I begynnelsen så kan du bare bade babyen din i vasken Tar ikke så lang tid og fylle den opp med vann
cici83 Skrevet 6. mai 2012 #10 Skrevet 6. mai 2012 Sant. Men venninna mi tenkte som deg ang brystpumpe. Hun hadde ikke kjøpt det på forhånd. Men rundt fødselen trengte hun den virkelig. Så mammaen hennes måtte ut å kjøpe i all hast. Men ikke alt som haster like mye på en gang her. Enig i det men dette får man vel låne på sykehuset rett etter fødsel??? er det behov kan man jo kjøpe på vei hjem fra sykehuset el far kan kjøpe på apoteket mens mor er på sykehuset. mange sykehus har jo apotek i nærheten el på sykehuset.. Er jo ikke alle som kan amme heller..dumt å bruke så mye penger på noe man ikke trenger tenker jeg...
Lisse_01 Skrevet 6. mai 2012 Forfatter #11 Skrevet 6. mai 2012 Ikke vet jeg. Jeg kjøper i alle fall på forhånd
Isola&Lille+julegave Skrevet 6. mai 2012 #12 Skrevet 6. mai 2012 Jeg har brukt mye talkum! I alt av skrukker etter bad (under hakene, armene, navlen, mellom tærene, bak ørene) og i rompa etter hvert bleieskift. Har ALDRI hatt bleieutslett eller våteksem i skrukkene
Mamma med to trollunger Skrevet 6. mai 2012 #13 Skrevet 6. mai 2012 Febermåler er ett must! Kanskje ikke de første ukene, men plutselig trenger du det og da er det greit å ha i hus. Tøybleier ( store hvite filler) ble mye brukt hos oss, både til bading og amming osv. Også anbefaler jeg mesoft kompresser til vasking av stumpen. Mye bedre for huden enn våtservietter.
Silly80 Skrevet 7. mai 2012 #14 Skrevet 7. mai 2012 Sant. Men venninna mi tenkte som deg ang brystpumpe. Hun hadde ikke kjøpt det på forhånd. Men rundt fødselen trengte hun den virkelig. Så mammaen hennes måtte ut å kjøpe i all hast. Men ikke alt som haster like mye på en gang her. Enig i det men dette får man vel låne på sykehuset rett etter fødsel??? er det behov kan man jo kjøpe på vei hjem fra sykehuset el far kan kjøpe på apoteket mens mor er på sykehuset. mange sykehus har jo apotek i nærheten el på sykehuset.. Er jo ikke alle som kan amme heller..dumt å bruke så mye penger på noe man ikke trenger tenker jeg... Man får ikke låne dette der nei, man må kjøpe selv men anbefaler deg å kjøpe elektrisk, hvis du ikke har tenkt å pumpe deg ihjel
Lisse_01 Skrevet 7. mai 2012 Forfatter #15 Skrevet 7. mai 2012 Ja skal ha elektrisk. Tenkte den fra Avent
najaden Skrevet 7. mai 2012 #16 Skrevet 7. mai 2012 Ullbodyer er supre, uansett årstid, synes jeg, da - de tynne fra f.eks janus eller tom og trine. Ammeputa har vært et must for meg, fikk rett og slett vondt i skuldrene om jeg ikke brukte den! Ellers så synes jeg lista di var fin, jeg. Uro og bleiebøtte er unødvendig, men en smakssak. Babyshampoo er noe tull, holder lenge med to sråper babyolje i badevannet. Du trenger ikke alle slags stellesaker, heller - men inotyol er kjekt, og saltvannsdråper (til nese og til rens av navlestump). Purelan!
cici83 Skrevet 7. mai 2012 #17 Skrevet 7. mai 2012 Sant. Men venninna mi tenkte som deg ang brystpumpe. Hun hadde ikke kjøpt det på forhånd. Men rundt fødselen trengte hun den virkelig. Så mammaen hennes måtte ut å kjøpe i all hast. Men ikke alt som haster like mye på en gang her. Enig i det men dette får man vel låne på sykehuset rett etter fødsel??? er det behov kan man jo kjøpe på vei hjem fra sykehuset el far kan kjøpe på apoteket mens mor er på sykehuset. mange sykehus har jo apotek i nærheten el på sykehuset.. Er jo ikke alle som kan amme heller..dumt å bruke så mye penger på noe man ikke trenger tenker jeg... Man får ikke låne dette der nei, man må kjøpe selv men anbefaler deg å kjøpe elektrisk, hvis du ikke har tenkt å pumpe deg ihjel Jeg spurte tp om dette i går som fødte på bærum sykehus og riksen for 3-6 mnd siden. begge sier at dette fikk de låne på sykehuset. kanskje det er forskjellig fra sykehus til sykehus..
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2012 #18 Skrevet 7. mai 2012 Du får låne pumpe på sykehuset, mens du er der.. Skal du hjem, må du ha egen. Noen ganger så låner Ammehjelpen.no ut pumper.
mammas skatter <3 Skrevet 7. mai 2012 #20 Skrevet 7. mai 2012 Sant. Men venninna mi tenkte som deg ang brystpumpe. Hun hadde ikke kjøpt det på forhånd. Men rundt fødselen trengte hun den virkelig. Så mammaen hennes måtte ut å kjøpe i all hast. Men ikke alt som haster like mye på en gang her. Enig i det anbefaler av erfaring at brystpumpe vet du aldri om når du trenger den. hos meg med førstefødte så satt vi der med lånepumpe fra sykehuset på en lørdagskveld som gikk sund og apotekene og andre plasser som solgte var stengt. barnet tok ikke bryst og måtte pumpe for å få gitt mat og holde produksjonene oppe og melkespreng. så anbefaler å ha pumpa klar.
*Ninnin* Skrevet 7. mai 2012 #21 Skrevet 7. mai 2012 Sant. Men venninna mi tenkte som deg ang brystpumpe. Hun hadde ikke kjøpt det på forhånd. Men rundt fødselen trengte hun den virkelig. Så mammaen hennes måtte ut å kjøpe i all hast. Men ikke alt som haster like mye på en gang her. Enig i det men dette får man vel låne på sykehuset rett etter fødsel??? er det behov kan man jo kjøpe på vei hjem fra sykehuset el far kan kjøpe på apoteket mens mor er på sykehuset. mange sykehus har jo apotek i nærheten el på sykehuset.. Er jo ikke alle som kan amme heller..dumt å bruke så mye penger på noe man ikke trenger tenker jeg... Man får ikke låne dette der nei, man må kjøpe selv men anbefaler deg å kjøpe elektrisk, hvis du ikke har tenkt å pumpe deg ihjel På sykehuset der jeg er får man låne og leie vis man ønsker. Samt att vi har søndags butikk, så får tak i mm vis det er krise. så slik kjøper ikke jeg med det første, vis jeg ik treng
bringebærsnipp Skrevet 7. mai 2012 #22 Skrevet 7. mai 2012 Vi kjøpte lekegrind ganske tidlig, en som kunne heves. Så der lå gullungen å sov og plundret i på dagen. Kan spare mange penger på å bruke bagdelen på vogna eller lekegrind istedet for å kjøpe dagseng attåt..
Hippiopp Skrevet 7. mai 2012 #23 Skrevet 7. mai 2012 Jeg bruker nesten bare ull på min baby det første året. Så det er vel en smaksak om det er for mye eller ikke... Jeg kjøper silkeull blanding fra nøstebarn og skal ha augustbarn, ull er gull sommer som vinter=)
Mamma 2011 og 2012 Skrevet 7. mai 2012 #24 Skrevet 7. mai 2012 Her har jeg brukt bare ll på min aprilbaby i ett helt år, uten om sommermånedene. alle andre klær har nesten ikke vært brukt. Det har vært ull fra innerst til ytterst. ellers lurer jeg på hvorfor du skal ha sovepose og vognpose? så må du ha noe å rense navlen med klart når du kommer hjem. Synes lista di var lang den, er ikke alt man har bruk for, å dagseng går godt ant å bytte ut, å bare bruke vognen. både inne og ute. har du kombivogn, er det bare å bruke bagen inne på dagen.
Lisse_01 Skrevet 7. mai 2012 Forfatter #25 Skrevet 7. mai 2012 Med sovepose mener jeg sånn de kan ha på seg inne. At de ligge i en slags dundrakt som er som en sovepose nederst, og som en singler rundt babykroppen. Er ikke det greit å ha da? Og vognpose til ute. Men ikke vet jeg. Er førstegangsgravid. Så takk for alle tips
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå