Gå til innhold

6 mnd, fullammer og grøtnekt! Tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fullammer jenta mi på 6 mnd. Hun vil ikke ha NAN og ikke lyst på grøt. Den siste mnd har jeg prøvd med grøt, flaske med nan (i håp om å øke min radius litt), og grønnsakspure.

Hun får vondt i magen av det meste og sover dårlig. Hvis jeg ikke har hatt tid eller glemt hele matprøvingen en dag sover hun godt. Hun spiser ofte på natten - for da smaker det jo best:)

Hva gjør dere som er/har vært i samme situasjon? Starte med brødsmuler? Vann? Fortsetter å fullammer noen mnd til....? hehe

Hadde håpet hun hadde vært av puppen til sommeren for da vil vi så gjerne dra til Dyreparken med kun storebror.... derfor må vi få til noe:)

Tips? Erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vår er ingen fan av grøt. Nan kan hun kun godta i halvsøvne på natta dersom pappan gir. Men hun spiser brød! Og mat med klumper! Egentlig alt bare hun får spise det selv. Jeg distraherer henne og sniker inn grøten ved at hun har noe annen mat i hendene å plukke på.

Skrevet

Vår lille supergutt har ikke vært den letteste i forhold til dette med mattilvenning... Jeg var stille fortvilet da han nærmet seg 7 mndr og vi fortsatt bare fikk lurt i ham høyst tre skjeer med grøt og tilsvarende med grønnsaksmos. Vi fortsatte bare å prøve, men stoppet alltid når han begynte å protestere. Jeg tror ikke det har noe for seg å prøve å tvinge i dem mat, og tenker det er viktig med ro og avslappet stemning rundt matingen. Vi prøvde å stole på at han trengte litt tid og at vi måtte ta tilvenningen i hans tempo - selv om jeg noen ganger lurte på om han noen gang kom til å spise mer enn tre skjeer med noe som helst;)

For vår del ble det i praksis kun morsmelk som næringskilde til ca 8 mndrs alder, med da smaksprøver på forskjellig mat to-tre ganger for dagen. Plutselig en dag løsnet det og mini slukte hele porsjoner med grøt både morgen og kveld. Middagsporsjonene ble også stadig større, og vi er nå oppe i 140-180 ml grønnsaksmos. Dette har skjedd i løpet av to uker.

Jeg vil likevel råde deg til å prøve å begrense ammingen på natt, og heller tilby henne puppen litt oftere på dagen. Ikke fordi jeg noen ekspert, men jeg har hørt mange babyer som snur døgnet hvis de først begynner med hyppig nattspising i den alderen. Når hun er 6 mndr skal hun klare fint å sove natten gjennom hvis hun får nok mat på dagtid. Jeg har aldri nektet mini mat om natten, men han har aldri våknet mer enn en gang eller to. Hadde han begynt å våkne mer tror jeg at jeg hadde prøvd å gi ham vann i stedet, for å unngå at nattspisingen skulle bli en vane.

Vi har gitt en del pære og sviske (kokt og deretter most) for å regulere magen i starten av matilvenningen, og det har fungert fint for vår lille. Han har ennå ikke hatt store problemer med magen. Det er klart at alle barn er forskjellige og noen har sartere mager enn andre, men det kan kanskje være verdt å prøve hvis hun sliter veldig med magen.

Lykke til!

Skrevet

Ett tips til: jeg vet det er fy-fy i mange ammeeksperters øyne, men vi gikk over til å tilby mat først og amme direkte etterpå. Han har aldri vist antydning til å være mindre interessert i morsmelk av den grunn.Hvis han fikk melk først så var han ikke det spor interessert i maten. Vi ammer først og mater etterpå fortsatt, og nå spiser han godt både av fast føde og av puppen :)

Skrevet

Tusen takk:-) Her var det mange nyttige tips og erfaringer! Og godt å se at vi ikke er alene om å være trege med mat:-) Tar det med meg videre!

Skrevet

Min lille var heller ikke interessert i grøt og jeg fikk litt panikk når hun var 6 mnd og fortsatt nektet. Men så fikk jeg tips her inne å ikke stresse med det, heller tilby hver dag også løsner det etterhvert. Uken etter gapet hun som en gal og hun eelsker grøt nå:) 8,5 mnd. Så det er mitt beste tips!

Skrevet

Har du prøvd med babystyrt tilvenning (baby lead weaning), altså å gi barnet forskjellig mat og la det spise selv? Ha gjerne barnet på fanget, eller i vanlig høystol ved spisebordet - og gjerne når dere spiser mat selv - inspirasjon!

Allslags mat går bra, prøv dere frem med forskjellig størrelse på bitene, ulik type mat osv. Hard mat bør være i ganske små biter, men kokte grønnsaker, myk frukt, vanlig brød osv går fint når det er stort nok til å være "håndtak" også. Husk at så små barn ikke har pinsettgrep og ikke har helt kontroll på å åpne neven, så la biten være stor nok til at noe stikker ut fra hånden også.

Om barnet vil ha moset mat så kan du prøve med noe helt annet enn grøt, feks grønnsaker av forskjellig slag, moset avocado (hjemmelagd guacamole), frukt etc.

Når det gjelder amming så er det tradisjonelle og generelle rådet fra oss ammehjelpere (jeg er en av dem, ja) at man ammer først og spiser fast føde etterpå. Dette gjør at morsmelk fremdeles er hoveddelen av kostholdet, og er viktigere dess yngre barnet er. For litt eldre barn er det helt greit å amme etter fast føde, og om barnet ikke viser interesse for fast føde OG man likevel ønsker å innføre det så kan det også være en god strategi å amme etterpå.

Som regel er manglende interesse også et tegn på at barnet ikke er helt modent for fast føde, så det er ofte lurt å vente litt i stedet for å bli stressa og prøve mer lell. Gi smaksprøver og se hva barnet liker, amm som vanlig (men gjerne med vridning til dagamming, mer og mer nattamming er slitsomt!) og plutselig så løsner det. Ofte går det veldig fort for barnet å komme opp i større porsjoner med fast føde når det er eldre, og magen er ofte også mindre sensitiv med alderen.

Om du vil gi MME eller pumpemelk så kan du også prøve å gi det på kopp, enten vanlig tutekopp eller lite glass (shot-glass feks.). Barn over ca 6 mnd pleier fint å kunne drikke fra dette. Husk også at barnet ofte forbinder mor med pupp, slik at far/andre gjerne bør gi flaske (eller kopp) med melk. Det kan være det samme gjelder for fast føde også, at det er enklere for andre å forsøke.

Et siste tips er å sjekke med mor og svigermor når du og faren begynte å spise fast føde, evt om de har noen tips til hva som fungerte med dere.

Skrevet

Ett tips til: jeg vet det er fy-fy i mange ammeeksperters øyne, men vi gikk over til å tilby mat først og amme direkte etterpå. Han har aldri vist antydning til å være mindre interessert i morsmelk av den grunn.Hvis han fikk melk først så var han ikke det spor interessert i maten. Vi ammer først og mater etterpå fortsatt, og nå spiser han godt både av fast føde og av puppen :)

Vi gjorde også dette fordi han ikke ville ha fast føde ellers. Det økte interessen for den nye maten, men etter en stund sluttet han helt å ville ha pupp på dagtid. Skal ikke si at det er feil å gjøre det på denne måten, men det er greit å være oppmerksom på at det KAN få et slikt resultat selv om det ikke gjør det for alle. :)

Skrevet

Når det gjelder amming så er det tradisjonelle og generelle rådet fra oss ammehjelpere (jeg er en av dem, ja) at man ammer først og spiser fast føde etterpå. Dette gjør at morsmelk fremdeles er hoveddelen av kostholdet, og er viktigere dess yngre barnet er. For litt eldre barn er det helt greit å amme etter fast føde, og om barnet ikke viser interesse for fast føde OG man likevel ønsker å innføre det så kan det også være en god strategi å amme etterpå.

Jeg var veldig forsiktig da jeg begynte å snu på rekkefølgen og fulgte godt med på at han fortsatt spiste godt fra puppen ettersom jeg ikke har/hadde noe ønske om å redusere på ammingen. Men nå ser jeg at ammingen fungerer bedre for oss enn for mine barselgruppevenninner, og de har alltid ammet før mat. De sliter med å opprettholde ammingen likevel. Så for oss har det i alle fall fungert veldig bra med mat først og pupp etterpå. Her er morsmelk fortsatt veldig populært :)

Gjest Mafan
Skrevet

Da vesla var 6 mnd fikk jeg aller nødigst i henne fruktmos... Hun ville vel nesten bare ha det frem til hun var 7 mnd og da begynte det å løsne litt.. I dag er hun 9 mnd og spiser det meste bortsett fra grøt som hun fortsatt ikke er særlig begeistret for. Men skiver er supert, og all slags middag, helst hjemmelaget.

En vennine av meg fullammet til barnet var over 8 mnd... Hun ville rett og slett ikke ha mat.. I dag er hu litt over året og spiser alt med stor begeistring. Barn er veldig forskjellig og jeg tror at man ikke må stresse slik med maten. Gi heller smakebiter og stopp når hun ikke vil ha lenger, så går det seg til! Etter hvert øker aktivitetsnivået og også behovet for annen mat enn mm eller mme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...