Gå til innhold

Søvn avler søvn.....eller???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillemor har bikket 8 mnd og har begynt å tulle på nettene. Legger seg fint kl 19 og sover til 23.30, da braker det løs. Våkner gjerne hver time frem til kl 5.30, da er det ubønnhørlig morgen:( Virker ikke sulten eller tørst, vil bare bli bært og kose. Om jeg legger henne i sengen min krabber hun rundt og tuller og tøyser.

Men så har jeg begynt å lure på om det kan bli for mye søvn på dagen? Hun har alltid likt å sove og sover gjerne 1,5 time på formiddagen og 2-3 timer på ettermiddagen. Ferdig med soving til kl 15 og sovner derfor greit kl 19.

Er 3,5-4 timer mye på den alderen? Kan ikke sammenlikne med resten av flokken siden ingen av dem har sovet noe særlig hverken dag eller natt....

Hvor mye sover deres på 7-8-9 mnd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min erfaring er at når de er blitt såpass store har de gjerne et søvnbehov på et antall timer i døgnet som er ganske konstant.

Mulig at søvn avler søvn for de aller minste, men tror ikke det gjelder eldre babyer.

Min eldste sov ca 2 timer på dag og 12 timer på natt på den tiden og var kjempefornøyd med det. Han har omtrent aldri våknet før 7 i hele sitt liv. Vesla sover ca 2,5 timer på dag og ca 10,5-11 timer på natt. Hun er en liten morgenfugl og våkner ofte rundt 6, av og til tidligere. Hun blir fort grinete igjen etter at hun har stått opp og virker ikke uthvilt, så jeg synes hun burde lære seg å sove lenger om morgenen og heller litt kortere på dagen. Men det er ikke så lett å snu. Storebroren regulerte dette helt fint selv, så jeg er litt usikker på om vesla kommer til å gjøre det også, eller om hun trenger litt "hjelp" til å finne en bedre rytme.

Skrevet

Enig med abella her. Det med at søvn avler søvn gjelder nok bare for de minste..

Min gutt har akkurat bikka sju mnd og sover ca 3 timer på dagtid fordelt på to lurer. Han er da våken fra rundt halv tre til ca halv sju/ kvart på sju på kvelden. Han sover 11-12 timer sammenhengende om natta.

Han er en drøm å legge så tror dette passer han utmerket.

Men alle barn er jo forskjellige så man må nesten bare prøve seg fram :)

Skrevet

Mi på 7 mnd sover 3 timer på dag og 11 på natt ca

Skrevet

Søvn avler søvn. Tenk bare på hvordan natten hadde blitt hvis barnet ditt ikke hadde sovet på dagtid, eller hvis du legger det alt for sent. Da blir det i allefall krøll på natterstid her i huset. Evt. står barnet grytidlig opp.

Men når de når en viss alder så blir det gjerne krøll på natta om de sover for mye på dagen. Det var alltid slik hos oss. Han var lett å legge, men våknet mye på natta; et sikkert tegn på å kutte ned dagsovingen.

Lykke til med å finne en ny rutine som passer for dere:)

Skrevet

Min er 9 mnd og sover 2-2.5 timer på dagtid, var vel omtrent like mye for en mnd siden også. Varierer litt om han sover 2 eller 3 ganger, men det blir som oftest like mye til sammen.

Men nå er ikke han noe prakteksemplar på natt, så det er vel ikke så mye å gå etter. :P Maaange oppvåkninger, og har stått opp rundt 6 i flere mnd enten han legger seg 19 eller 20.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...