Anonym bruker Skrevet 5. mai 2012 #1 Skrevet 5. mai 2012 I begynnelsen av uken var det sommer på sørlandet og det var veldig varmt, mellom 20-25 grader. Smørte lillegutt med solkrem i ansikt, nakke og hals, og på armene, siden han gikk i kortarmet t-skjorte. T-skjorten hadde krage som var brettet opp, slik at nakken hans har ikke blitt direkte utsatt for sollys, men alikevel fikk han masse røde nupper i nakken og litt nedover ryggen. Dette var på tirsdag, og utslettet er der fortsatt - hvertfall litt. Noen som vet hva dette kan være? Soleksem? Trodde soleksem kom kun når huden blei direkte utsatt for sollys..? Varmeutslett? Men varmeutslett skal jo forsvinne i løpet av kort tid når ungen blir avkjølt.. nå har det gått ca 5 dager.. Skal sies at han fikk det samme ifjor sommer. Det kan vel ikke være tilfelle at han reagerer på solkremen heller, for da hadde han vel fått utslett i ansiktet og armene også.. Tilleggspørsmål: hvilken solkrem bruker dere på ungene, og hvor mye solfaktor?
sillyfilly og Olivia Skrevet 6. mai 2012 #2 Skrevet 6. mai 2012 Sikkert varme utslett. "Et par dager" kan ha forskjellige betydninger. Soleksem kommer gjerne av direkte sol eksponering og i mitt tilfelle på armene. Hadde han reagert på solkremen skulle alt som var blitt smurt strengt talt reagert. Bruker Cosmica spray faktor 20 på min 2 åring. Hun blir aldri brent og blir litt brun. Bruker ikke fysisk filter overhode. Og sitter nå og venter på å bli halshugd Jobber i apotek og har litt peiling.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2012 #3 Skrevet 6. mai 2012 Jobber også i apotek..........!Små barn under 2 år bør ikke ha kjemisk faktor ,men heller fysisk eller blandingsfilter. Mange barn reagerer på f.eks cliniderm solkremer da de bare er kjemisk filtrer,ikke bra! Jeg selv bruker cosmica barn f.30 på 1 åringen og den samme eller vichy f.30 spray til de eldste. Dissen har ikke noen jeg kjenner reagert på. Men HI, det høres ut som varmeutslett, og barn svetter ofte mye, så utsletter forsvinner ikke antageligt før kroppen hans får kontrollert temperaturen. Kan smøres men fuktighetskrem for å holde på fukten
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2012 #4 Skrevet 6. mai 2012 Tusen takk for svar begge to Så kjekt å få svar fra to stk som jobber på apotek og har peiling på slikt! Blei egentlig glad for at dere begge tror det er varmeutslett. Hadde vært så kjedelig om han ikke tålte sola. Men hva mener dere med kjemisk, fysisk eller blandingsfilter? Jeg har til nå brukt cosmica 20 faktor, men da jeg var på apoteket sist så anbefalte damen der meg å bruke solfaktor 50? Det anbefalte de til alle barn, sa hun.. Jeg syns solfaktor 50 hørtes litt voldsomt ut jeg da, så kjøpte ikke det.. hi
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2012 #5 Skrevet 6. mai 2012 Kjemisk faktor går inn i huden , men s fysisk faktor ligger utpå og blanding er litt av hvert. Jeg selv anbefaler cosmica barn f.30 til barn til bruk her hjemme, men skal en familie med små barn til syden, anbefaler jeg f.50 eller soldrakt(zunblock sin er bare helt fantastisk)! Ville ikke brukt under f.30 ,men smører du nok og holder barna borte fra sol mellom 12-15 kan du ha 15-20! Mye av dette er at viss barnet blir solbrent kan de få ganske store senskader i huden i ungdomsalder/voksenalder
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå