Gå til innhold

Noen Oslofolk her som har kolonihage??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har akkurat satt meg på venteliste, men desverre kan det jo ta over 10 år før man får. Noen som har erfaringer å dele??? Hvordan fungerer det uten innlagt vann, og fellestoalett f.eks? Er det felles hageredskaper som gressklipper f.eks? Eller om noen kjener noen som har?

Takk!

Fortsetter under...

Skrevet

Kolonihage? Du kødder?

Gjest Juliea+gullet07.03.11
Skrevet

Jeg satte meg på venteliste for et år siden, håper det ikke tar 10 år da.. Men det er jo så populært og det skjønner jeg godt!

Det er innlagt vann i mange av "hyttene"

Det finnes felles gressklipper, men noen har relativt store hager og har egen i tilegg, samme med toalett noen har egen noen må i grendehuset for å bruke doen der...

Skrevet

Satt deg på venteliste? Hvordan funker det egentlig? Betaler man for og leie den da eller??

Skrevet

Satt deg på venteliste? Hvordan funker det egentlig? Betaler man for og leie den da eller??

Nei, man får tilbud om å kjøpe den, koster opp til ca 300.000,og ca 5000 i fellesutgifter pr.år. Koster et par hundrelapper i året fort å stå på venteliste - de med barn under 13 år blir ofte prioritert.

Og nei, jeg kødder ikke - vi bor i en dritkjip bygård, kun betong og sykler i bakgården ( har ikke råd til å bo bedre i oslo).

tenk så digg å ha et bittelite vakkert hus og hage en kort reise unna!

Skrevet

Kolonihage? Du kødder?

Hva mener du med dette? Hva med å sette deg inn i hva dette er før du dømmer?

Annonse

Skrevet

Jeg skjønner godt at du har gjort det. Det er så utrolig koselig i kolonihagene i byen. Det er en form for hytte jeg også kunne tenkt meg egentlig, hvis jeg kunne fått tak i en av de med innlagt vann og toalett. ;) Er litt bedagelig anlagt av meg når det gjelder slike fasciliteter gitt. ;)

Kan ikke noe om dette da, så har ikke noe fornuftig å bidra med til tråden egentlig. Ville bare si:

Lykke til med "søknaden" om å få kjøpe. =) Håper dere ikke må vente alt for lenge. =)

Gjest Visten
Skrevet

Måtte selvfølgelig google kolonihage; Jøssenavn så stilig! Tror jeg skal foreslå at vi skal ha kolonihager i nord-norge også - for moroskyld! ;)

Skrevet

Gikk på tur gjennom Rodeløkka kolonihage sist uke da det var fint vær. Superkoselig og idyllisk, men så kun pensjonister der....?

Kanskje det er slik at de kun er til salgs når eieren dør...? Og da har de på ventelisten rukket å bli pensjonister også... Hehe :)

Skrevet

Gikk på tur gjennom Rodeløkka kolonihage sist uke da det var fint vær. Superkoselig og idyllisk, men så kun pensjonister der....?

Kanskje det er slik at de kun er til salgs når eieren dør...? Og da har de på ventelisten rukket å bli pensjonister også... Hehe :)

Ja, jeg "håper" noen av de gamle legger på røret, og folk flytter jo osv - men blir nok en del år å vente uansett... Men nå har jeg endelig bestemt meg for at det er Oslo jeg skal bo i, helt til krampa tar meg, hehe...

• 1 måned senere...
Gjest Juliea+gullet07.03.11
Skrevet

Jeg var på Sogn kolonihage i går var åpen dag, fikk litt info =)

Nå er det 4 til salgs i Sogn hagekoloni og da rykker man gjerne 200 plasser ned på vente listen, noen har flyttet ut av Oslo og er dikvalifisert for å få, noen har skilt seg, kjøpt seg hytte, mistet interessen...

Det at de bare er gamle i en hage betyr gjerne at om det blir noe ledig der vil barnefamilier/folk med barn bli prioritert først.

Maksprisen på hytte/parsell på Sogn var 200tusen mener jeg de sa eller var det 150tusen, uasnett ikke veldig mye penger.

De sa til emg siden min datter er såpass liten vil jeg nok komme veldig høyt opp på prioriteringslisten det var også en bonus at jeg var ung for nå trengte de yngere folk og barn der.

Så det sies det tar ca 10 år, men er man i en prioritert gruppe kan det ta 5 år, hun ene sa til meg jeg sikkert ville være inne om 2-3 år. 1 år siden jeg søkte.

Anbefales å søke på alle, da går det jo fortere jeg søte på alle jeg, så tar det neppe 10 år =))

Skrevet

Ja, jeg håper virkelig vi også blir prioritert - har en sønn på 5. Foreløpig ligger jeg på 1100-1200. plass, blir interessant å se hvor mange plasser jeg rykker oppover på lista iløpet av et år...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...