Gå til innhold

Gråter alltid litt ved legging. Flere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta vår sovner kanskje uten gråt sånn en gang i måneden. Som regel tar det ca. 20 min med grining. Hun har aldri tatt smokk og på dagen sover hun i vogna ute. Da går det greiere.

Gråten kan variere litt, men det er som regel ikke sånn superhyling.

Noen som vet hvorfor hun ikke kan finne søvnen lettere. Vi har faste rutiner før legging.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det er noen trøst så har jeg lest at søvnvansker er utrolig vanlig for 0-3 åringer. Vår er snart to, og endelig sovner han uten problemer:)

Det vanligste rådet synes å være at de bare skal skrike fra seg, men for meg ble det helt feil. Jeg følte at han var redd, for han klamret seg så veldig til meg og hikstepusta kjempelenge etter at jeg kom inn til han igjen, og for meg var det viktigste at han opplever trygghet. Så jeg satt inne hos han til han sovna en god periode. Først grein han fortsatt for han ville jeg skulle holde han i hånda, men jeg satt bare inne hos han på andre siden av rommet han visste at jeg var der. Gråten var annerledes da, ikke sånn redd gråt, bare klaging. Jeg hadde alltid med meg ipaden eller ei bok med lommelykt, så det var ikke så farlig om det dro ut litt (med mindre jeg hadde planer... men det var en prioritering) jeg snakket ikke til han annet enn av og til "legg deg ned, sov nå"

Etterhvert ble han trygg nok til at jeg kunne sitte utenfor rommet hans med døra åpen. Sa til han at jeg skulle sitte der, og svarte kort når han ropte på meg, bare bekrefta at jeg var der. Etterhvert ble han tryggere og slutta å be om bekreftelse på at jeg var der, så jeg trengte ikke sitte der lenger, nå sovner han fint av seg selv.

Det er klart at det er en tidkrevende prosess, og du må gå for det 100%, nytter ikke å bare sitte der når du har tid. Men jeg synes absolutt det var verdt det!

Lykke til ihvertfall, uansett hvordan du velger å gjøre det:)

Skrevet

Jenta vår sovner kanskje uten gråt sånn en gang i måneden. Som regel tar det ca. 20 min med grining. Hun har aldri tatt smokk og på dagen sover hun i vogna ute. Da går det greiere.

Gråten kan variere litt, men det er som regel ikke sånn superhyling.

Noen som vet hvorfor hun ikke kan finne søvnen lettere. Vi har faste rutiner før legging.

Jeg hadde ikke latt barnet mitt gråte lenge ved legging. Noen barn liker ikke å være alene, og gråter rett og slett av den grunn. Ikke fordi de vil bølle med foreldrene liksom. Hvor ofte går du inn og sier natta og gir henne evt en kos på kinnet hvis hun gråter? Her i huset har vi også vært konsekvente når det kommer til leggingen. Men vi har aldri latt henne gråte. Gullet her i huset har nå blitt en trygg og fornøyd lita snuppe når det kommer til leggingen. Vi kan ofte legge henne og hun bare ligger og snakker med seg selv og synger litt før hun sovner av seg selv. Hun er nå 21 mnd.

Har hun fast bamse og nattasanger? Kanskje sitte i en stol på fanget med dere og lese nattabok? Da får hun kos og mye nærhet rett før legging. Det er mulig du allerede gjør disset tingene. jeg mener ikke å kritisere deg. Det er bare at jeg ikke er synsk og ikke kan gjette hva du allerede gjør ;)

Skrevet

Her er jenta 16 mnd og har grått MYE ved legging fra hun var liten baby. Så som du da skjønner har leggingen her i gården vært et mareritt. Men det blir bedre! Tror meg:-) Vi fant ut at hun roet seg raskere om hun var alene på rommet men vi gikk ofte inn på rommet og da mener jeg etter kanskje 10 sek i begynnelsen bare for å vise at vi var der. Vi har også tatt henne opp på armen hvis vi ikke har klart å roe henne nok nok i sengen, men aldri tatt henne ut av rommet. De skjønner tidlig mer enn vi tror så det er viktig å fortelle dem før og underveis i leggerutinen hva som skal skje. Her tar hun smokk og har et kosedyr som hun kun får når hun skal sove. Fra hun var ca 10 mnd har hun lagt seg uten gråt i det hele tatt og elsker sengen sin og ligger lenge å koser og leker i den på morgenen før hun blir utålmodig og vil stå opp.. Nå vinker hun til meg når jeg går ut av rommet og sier natta :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...