Rose -3. troll i 2012 Skrevet 5. mai 2012 #1 Skrevet 5. mai 2012 Jeg har vasket lammeskinnet mitt fra barnas hus. Jeg vasket det på ullprogram og brukte spesialsåpe Tørket det flatt på spisebordet på et tisselaken, strekte i det underveis. Det krympet ca 2 cm. Har varmepumpe med spisebordet, men den blåste ikke rett på. Skinnet har mistet sin gylne farge, skinnet på undersiden har blitt stivt. Jeg har ikke kammet det enda, så jeg går ut i fra at selve ullen blir bra når jeg kammer det eller bruker det mer. Bør jeg smøre skinnet med noe, eventuelt hva?
CamillaJ Skrevet 5. mai 2012 #2 Skrevet 5. mai 2012 Har hørt tips om å smøre baksiden inn med grønnsåpe...Men er usikker på hvor lurt dette er når det skal ligge et barn på det?? Ellers kan du prøve deg på minkfett, det vil også gjøre baksiden mer vannavvisende:) Fås kjøpt hos skomaker og i enkelte skobutikker.
Gjest Mammantil2prinser Skrevet 5. mai 2012 #3 Skrevet 5. mai 2012 Jeg og søsteren min kjøpte samme lamull pose men ikke fra barnas hus, hun vasket sin og ødela hele posen, så jeg tok aldri kjangs på å vaske min i maskin.
tante-ku Skrevet 5. mai 2012 #4 Skrevet 5. mai 2012 Brukte milo jeg... skinnet på baksiden er bare "stivt" til man tar det i bruk igjen. Har vasket det et par-tre ganger. Jeg har korthåret lammeskinn som er kjøpt på babybutikken her.
Rose -3. troll i 2012 Skrevet 5. mai 2012 Forfatter #5 Skrevet 5. mai 2012 Har du brukt lammeskinns shampo? Jeg har vasket våre flere ganger, like fin. Bortsett fra 1 skinn som ble slik du beskrev etter første vask. Det fikk jeg levere inn igjen mot kvittering. Men husk at du kan ikke bruke vaskemiddel i pulverform eller skyllemiddel. Omo er heller ikke alltid å anbefale til vask av lammeskinn. Ved bruk av omo syns jeg baksiden blir hard. Jeg kjøpte spesialsåpe for lammeskinn på barnas hus og vasket det slik det står beskrevet på baksiden. Har selvfølgelig ikke tatt vare på kvitteringen... -At jeg aldri lærer...(ang kvittering)
Mini2012:-) Skrevet 5. mai 2012 #6 Skrevet 5. mai 2012 Har vasket mitt fra barnas hus flere ganger. Brukt vanlig vaskemiddel og skyllmiddel og 30 graders vask. Ser helt jævlig ut når det er nyvaska- og nytørka. Men med én gang det kammes blir det godt som nytt :-) Sikkert stivere på undersiden enn det var da det var nytt, men har det som underlag i vogna, og det fungerer helt fint :-)
SnartToGull Skrevet 5. mai 2012 #7 Skrevet 5. mai 2012 Baksiden vil bli myk igjen når du tar skinnet i bruk, kanskje ikke like myk som det var opprinnelig. Du kan smøre det med lærfett, fåes kjøpt hos skomaker, evt butikker som selger hesteutstyr, men dette skal ikke være nødvendig. Du kan også prøve å rulle skinnet sammen, og "knekke opp" den stive baksiden. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå