Gå til innhold

glutenfritt brød, oppskrifter :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sønn har mest sannsynlig cøliaki ( enda til utredning). Prøvde å lage toro sine glutenfrie brød, men lille karen rynket på nesen og spyttet det ut. Lurer på om noen har noen gode oppskrifter på glutenfrie brød / rundstykker som barn liker? Og hvordan få brødet luftig og saftig ikke tungt og bløtt? :)

Hvis noen i tillegg har tips til sider hvor de har oppskrifter på boller, pizzadeig, kaker som er glutenfrie så setter jeg STOR pris på det :)

Gjest Ziva
Skrevet

Du bør nok vente til han er ferdig utredet, desverre. Men hør med legen hans. Og svenskeshopping er ikke å forakte når det gjelder utvalg og pris på glutenfrie produkter.

Skrevet

Han har vel tatt gastroskopien siden dere allerede har startet på glutenfritt? Hvis ikke er glutenfri mat et stort FY.

Av brød så er Fria sitt blå fra frysedisken det mest barnevennligr. Min på 6 vil bare ha dette, og rynker på nesen til alle jeg baker selv om jeg synes de smaker 100 ganger bedre.

Har også oppskrift på knallgod hamburgerbrød/rundstykker og pizzabunn. Rop må meg hvis han får diagnosen så skal jeg lete de frem.

Skrevet

Hei, jeg ville blitt veldig glad om du kunne funnet frem de oppskriftene:) Har du oppskrift på ett glutenfri brød som smaker godt?

Skrevet (endret)

Kan anbefale dette brødet:

Oppskriften finner du også her, http://www.klikk.no/...ticle752097.ece

hvis ikke er denne dama også på FB under gruppen "Snadder uten gluten"

Lenes knafrie havrebrød

Blir ett brød, uten gluten og melk

150 g glutenfrie havregryn

100 g Jytte Original

70 g Jytte Teff (Se forklaring på Jyttemel og teff under «Sunne meltyper »)

50 g Fibra Teff

¼ ts tørrgjær

1½ ts salt

5 dl kaldt vann

Bland alt det tørre. Tilsett vannet, og rør kjapt sammen. Strø litt mel over deigen, og ha plastfolie over bakebollen. Sett til heving på kjøkkenbenken i 18–20 timer.

Når deigen er ferdig hevet, strøs godt med mel på en bakeplate av plast eller et bakepapir. Hvelv deigen på melet, og «brett» den løse deigen ca. 8 ganger inn mot midten.

Strø litt mer mel over deigen. Ha bakebollen over deigen, og la den stå til heving i nye 2 timer.

Etter ca.1½ time settes ovnen på 270 grader. Sett en ildfast gryte inn i ovnen for oppvarming (se stekemetoden til «Susannes Superbrød»). Ha godt med mel på brøddeigen før den hvelves over i den varme, ildfaste gryten.

Lag gjerne et par dekorative snitt i brødet. Sett ovnen ned til 260 grader. Stek brødet med lokket på i cirka 40 minutter. Sett så ned gradene til 250. Ta av lokket, og stek i cirka 15 minutter til.

Brødbaker: Lene Simonsen, «Smakfulle, glutenfrie brød» (Forfatterens Forlag, 2011),www.snadderutengluten.blogspot.com

Det tar sin tid... men absolutt det beste brødet jeg noengang har smakt!!! :)

ellers bruker jeg SEMPER MIX til Pizzabunn, hamburgerbrød, polsebrød og rundstykker. Bruker den også til kaker osv.

Deigen ser litt spesiell ut, den er helt "blaut" og hvit så ikke bli "skremt" den skal være sånn og ser helt normal ut etter steking :P

Endret av hønemortil1
Skrevet

Når det gjelder kaker så er Toro Langpanne og Muffins glutenfrie.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...