Gå til innhold

Dere som gir brødskive...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :)

Når begynte dere med brødskive til babyen?

Jeg har såvidt begynt å introdusere litt brød til min på 7 mnd, men herregud som han brekker seg!

Er dette vanlig?

Syns det er forferdelig å se han streve slik, men skal jeg bare fortsette å prøve?

Har prøvd med prim og leverpostei og duppet bitene i vann, men det hjelper ikke...

Gjorde deres babyer dette ved oppstart med brødskiver?

Skrevet

Hvorfor i all verden dupper du bitene i vann? Det blir jo helt feil konsistens, og da skjønner jeg at han brekker seg..

Prøv med tørr brødskive og eventuelt pittelitt syltetøy på.. Det gjør at konsistensen blir våtere, men heller ikke for mye. Bløt brødskive kan ikke være greit å spise.

å det er normalt at de strever litt i begynnelsen, men bare fortsett å prøv :)

Skrevet

Det med vann var det helsestasjonen som foreslo faktisk...

Var usikker selv for det blir jo som du sier helt feil konsistens.

Har prøvd uten også da med samme resultat, men kanskje det var pålegget han ikke likte.

Da skal jeg prøve med tørt brød og syltetøy på :)

Takk for tips :)

Skrevet

Jenta mi spiste brødskive som hun aldri hadde gjort før fra første bit. Gutten min hadde problemer med at brødet klistret seg fast i ganen den første uka (hadde da noen "brekke-liknende" lyder) før han skjønte hvordan han skulle gjøre det. Han var utålmodig og ville svelge med en gang. Ga da vann for at han kunne skylde ned og prøvde så på nytt.

Begge startet med brød ved 6-7 mnds alder og fikk små terninger enten uten pålegg eller med leverpostei.

Min erfaring er at det er greit å gi tørt brød i begynnelsen sånn at de skjønner at det må tygges og bløtes i munnen før de kan svelge.

Skrevet

Gutten min hostet masse og fikk brekninger første gang vi prøvde med brød, tror han var ca 7 mnd. Så da ventet vi litt og prøvde igjen, det var kanskje et par uker senere. Da begynte vi med bittesmå biter uten pålegg, nesten smuler, og det gikk fint. Han fikk fort taket på det så vi kunne øke til større biter, da fikk han leverpostei på.

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Sniker meg inn her med en liten erfaring ;)

Mi spiste ikke brød før hun var litt over 1 år. Hun ville rett og slett ikke ha brød. Jeg prøvde, slik du har prøvd, men ulike varianter av pålegg, jeg lokket og lurte, men niks nada, hun ville ikke ha.

Jeg fortsatte med grøt, frukt, middag osv., men så tilbudte jeg henne brød i tillegg hver dag. Og plutselig en dag løsnet det (kanskje hun var lei av grøt) og så spiste hun brød.

Mitt råd er: Ikke stress med dette med brød, tilby litt brød hver dag og la ham spise det når han vil og når han er klar. Det kommer nok :)

Gjest Mamma til 1+spire2012<3
Skrevet

Vi ga tulla brød uten pålegg i starten og lot henne sitte med en bit hun kunne "gnage" på selv, når det så ut til å gå greit prøvde vi med leverpostei på- noe som ikke slo an i det hele tatt og bitene kom ut igjen. Så vi fortsatte med tørt brød en stund og tilbudte henne noen biter med leverpostei innimellom. Til slutt gikk det greit også. Nå er problemet heller annet pålegg enn leverpostei, men man må jo bare prøve seg fram :) Frøkna er nå 13 mnd. og startet med brød rundt 7 mnd

Skrevet

Begynte for litt over en uke siden, hun er 8 mnd. Prøvde for en mnd siden også, men satte bare i halsen og brakk seg. Nå har hun funnet ut at det er lurt å holde biten på plass mellom gommene med tommelen og da går det så det suser:)

Hun liker foreløpig bare smøreost,har forsøkt mye forskjellig. Jeg sitter fortsatt med hjertet litt i halsen når hun spiser, men det går bedre og bedre dag for dag:)

Skrevet

Takk for svar alle sammen :)

Jeg også tenkte å tilby brød til ett av måltidene hver dag, men jeg syns det ser grusomt ut når han brekker seg så veldig :(

Men skal gi det et forsøk med syltetøy, han er veldig glad i fruktmos og det ligner jo litt, så kan hende det hjelper...

Det løsner nok etterhvert :)

Skrevet

Her begynte vi med brød da snuppa var rundt 7mnd, og det har aldri vært noe problem. Hun har aldri satt brød i halsen, men hun "klidde" et par ganger i starten. Jeg tror på å gi passe store biter som de små får jobbe med. Om de er for små eller for store settes de lettere fast. I dag er snuppa 10 mnd, og hun spiser nå hele brødskiven, inkl. skorper.

Skrevet

Brødskive begynnte jeg med når hun var 6 mnd i små biter med smør å leverpostei. Med litt melk på tallerken. Hun er kjempeglad i det. Går greit med tørr brødskive og, men foretrekker og mykne den opp litt. Her går det i leverpostei og prim.

Skrevet

Hei :)

Når begynte dere med brødskive til babyen?

Jeg har såvidt begynt å introdusere litt brød til min på 7 mnd, men herregud som han brekker seg!

Er dette vanlig?

Syns det er forferdelig å se han streve slik, men skal jeg bare fortsette å prøve?

Har prøvd med prim og leverpostei og duppet bitene i vann, men det hjelper ikke...

Gjorde deres babyer dette ved oppstart med brødskiver?

Vi begynte med brød ved 7 mnd alder. Hun brøt seg og kastet opp av det. Begynte med biter bløtet i mm først, og det gikk forholdsvis greit, men må jo øve med vanlig brød også. Så nå gir vi noen få bittesmå biter med brød hver dag med smør og leverpostei. Hun brekker seg fortsatt, og innimellom kaster hun opp. Men hun tåler generelt klumper dårlig da, brekker seg lett av det, og brød kribler nok mye i svelget.

Må nok bare øve og øve... Gir vann etter hver bit så det er lettere å svelge, og det hjelper.

Skrevet

Jeg lurer også veldig på når man begynner med brød. Her er småen straks 7 mnd, og har hittil vært lett å gi middagsglass. Men når jeg testet 8 mnd-glass her om dagen (med litt grovere konsistens) var det fullt opprør i heimen..:) tror nesten ikke han har tilgitt meg enda, selv idag er han litt skeptisk til middag, både hjemmelaget og glass (selv most til fineste puré..;)..!

Så å begynne med brød nå virker jo ganske langt unna, for å si det mildt:)

Skrevet

Jeg lurer også veldig på når man begynner med brød. Her er småen straks 7 mnd, og har hittil vært lett å gi middagsglass. Men når jeg testet 8 mnd-glass her om dagen (med litt grovere konsistens) var det fullt opprør i heimen.. :) tror nesten ikke han har tilgitt meg enda, selv idag er han litt skeptisk til middag, både hjemmelaget og glass (selv most til fineste puré.. ;)..!

Så å begynne med brød nå virker jo ganske langt unna, for å si det mildt:)

Må bare si at min takler brød mye bedre enn 8 mnd middagsglass, så det trenger ikke nødvendigvis å være en sammenheng der. ;)

Skrevet

Om han er glad i fruktmos så bland fruktmos og brød. Funka her :)

Skrevet

Ja tenkte faktisk på å ta fruktmos på brødskiva :)

Prøvde med syltetøy i dag, det funka ikke! Han kniper igjen munnen når han ser brødbiten...

Da blir det fruktmosbrødmix i morra :)

Skrevet

Du kan også mose banan og kline utover skiva, det har vi gjort noen ganger. Pleier også å skjære små strimler av brødskiva som han kan prøve å spise av selv (de får han tak i og kan ta inntil munnen uten å putte hele hånda inn sammen med biten). Inntil nylig fungerte det ganske bra, han spiste små biter (men mesteparten havna på gulvet/bordet/stolen...), men nå virker han rett og slett litt lei av hele opplegget. Begynte med brød for en måneds tid siden (han er åtte måneder nå), begynte med leverpostei og har såvidt prøvd kaviar. Og bananmos.

Vil han spise med fruktmos uten sukker ville jeg prøvd det før jeg prøvde med syltetøy, særlig kjøpesyltetøy som det er så mye sukker i. Her glir i alle fall usukret fruktmos rett ned.

Skrevet

Takk for tips cent :)

Jeg får prøve meg litt fram her :)

Løsner nok etterhvert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...