Gå til innhold

Ville tulipaner

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

ÅÅÅ, det hørtes knuskbedÅrende ut! Tror ikke jeg har sett sÅnne ville jeg (jeg fÅr vel gÅgle de frem!).

Her har vi plenen full i noe rosa-lilla vajende, de innfødte kaller det ugress, jeg kaller det vakkert (og mannen er fornøyd for at han nektes Å klippe gress) :)

Endret av bIomstre
Gjest amandine

Tulipanene er definitivt poesi! Må nok plukke med litt hvitveis også! Jeg samler på alt mulig, vet du, og har ørten vaser som kan fylles! Har masse små til knøttebuketter, og to store aaltovaser til tulipanene.

Her blir det blomster!(Og selvplukk er jo meget bra for et meeeget stramt budsjett!)

Rosalilla vaiende på vestlandet er engkarse. Mannen blir salig i blikket av dem, det er barndom for alle pengene! De er ganske fine sammen med all løvetannen! he he

Spot on amandine! Takk. Har prøvd å spørre de innfødte, men de holder bastant på ugress. Engkarse er bare lekkert, og den har self selskap av løvetann!

Annonse

HURRA! Jeg har fått meg kjøkkenhage:

"Engkarse blir sjelden brukt i urtemedisinen i våre dager, men et varmtvannsuttrekk av bladene har i tidligere tider vært anvendt mot skjørbuk, til å behandle dårlig fordøyelse og for å fremme appetitten. Bladene og de blomstrende plantene virker krampeløsende, slimløsende, fordøyelsesfremmende, urindrivende og stimulerende. De kan brukes innvortes til behandling av svak fordøyelse, nyrestein, hoste og astma. Både blad og blomster kan spises. "

Gjest sug lut

HURRA! Jeg har fått meg kjøkkenhage:

"Engkarse blir sjelden brukt i urtemedisinen i våre dager, men et varmtvannsuttrekk av bladene har i tidligere tider vært anvendt mot skjørbuk, til å behandle dårlig fordøyelse og for å fremme appetitten. Bladene og de blomstrende plantene virker krampeløsende, slimløsende, fordøyelsesfremmende, urindrivende og stimulerende. De kan brukes innvortes til behandling av svak fordøyelse, nyrestein, hoste og astma. Både blad og blomster kan spises. "

Du skal jo definitivt fremme appetitten, så trå til, ut på plenen og beit i vei!
Gjest Juliea+gullet07.03.11

Ville tulipnaer så deilig da! Der jeg bodde før var det mini tulipaner med ganske spisse blomster, og så var tulipanblomsten to farget, hva slags type tulipan var det noen som vet?

De var så fine vil ha sånne jeg =)

Jeg plukket liljekongvall her og dagen jeg, fant noen som hadde sprunget ut, så nå har jeg hvitveis, påskeliljer (de vokser vilt på en slette her) og liljekongvall i skjønn forening på stuebordet =)

Gjest amandine

Ville tulipnaer så deilig da! Der jeg bodde før var det mini tulipaner med ganske spisse blomster, og så var tulipanblomsten to farget, hva slags type tulipan var det noen som vet?

De var så fine vil ha sånne jeg =)

Jeg plukket liljekongvall her og dagen jeg, fant noen som hadde sprunget ut, så nå har jeg hvitveis, påskeliljer (de vokser vilt på en slette her) og liljekongvall i skjønn forening på stuebordet =)

Oj, det var tidlig med liljekonvall!Men de er vakre som bare det! Bare pass på at ikke knotten din drikker blomstervannet! De er ikke sunne,akkurat..
Gjest amandine

Nei hørt noe om det at Liljekonvall ikke akkurat er helsekost så de står utenfor rekkevidde =) Ja veldig tidlig, fant på Bygdøy =)

å sukk.. Bygdøy... Huk og blåveis og fjord og hjemlengsel..

Fant en liten sølvvase på Fretex i dag, den hadde norsk flagg i emalje på og inngravert "Hilsen fra Oslo". Den skal fylles med hvitveis!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...