Mamma'n og englebaby'n Skrevet 3. mai 2012 #1 Skrevet 3. mai 2012 Jenta vår er straks 18 mnd, og har 50% plass i bhg. For ett par mnd siden kom hun hjem med klor og bittmerker i ansiktet. Personalet var veldig lei seg, men jeg sa at det er slikt som kan skje når man er barn og blir uenige. De siste tre ukene har jenta vår vært i bhg seks dager, og tre av disse dagene har hun kommet hjem med bitt og/eller klor. Den ene dagen kunne jeg telle tennene til barnet som hadde bitt henne på kinnet, 6 tenner hadde gått gjennom huden. En annen dag hadde hun ett ganske dypt kutt i det andre kinnet, i tillegg til ett 'dypt' kloremerke. I dag har hun blitt bitt i nesen, og har ett kutt der i tillegg til tre kloremerker rundt øynene. Tidligere har jeg tenkt at det er slikt som kan skje i lek. I dag syns jeg det hadde gått litt langt. Jeg har hver gang spurt om datteren vår noen gang biter, klorer eller slår andre, men personalet på avdelingen sier at de aldri har sett henne gjøre noe galt. I dag spurte jeg om det noen gang er en foranledning til bittene, men de sier det kommer som 'lyn fra klar himmel'. I følge personalet tar heller ikke jenta vår igjen, noe flere av de andre barna gjør. Personalet sier det virker som om dette barnet har funnet ut hvem som ikke tar igjen, og at hun angriper disse. Har tidligere sett to andre barn med bittmerker i ansiktet, den ene var på legevakten med ett bitt i går. I helgen snakket vi om barnehagen, og jenta vår nevnte navnene på barna som går der for mormoren sin. Hver gang navnet til hun som biter ble nevnt, kløp jenta vår seg i kinnet der hun har fått bittene, eller hun dro seg selv i klærne. Lurer egentlig bare på hva dere tenker rundt dette. Personalet beklager seg og er lei seg for at de ikke får forhindret det. Skal vi ta det opp? Får bhg og foreldrene gjort noe? Syns det blir feil ovenfor jenta vår bare å la det passere også, for hun får jo vondt hver gang hun bites. Skal sies at hun er ei veldig tøff og frampå jente som vanligvis ikke er redd, men akkurat når det kommer til denna bitinga så tar hun altså ikke igjen. Vet ikke om det er fordi hun blir så overrasket eller om hun er redd eller bare ikke er typen til å ta igjen, men hun gjør det nå ikke uansett hva årsaken er... Noen som har erfaringer eller tanker å dele? Takk
Gjest Kira med en av hver Skrevet 3. mai 2012 #2 Skrevet 3. mai 2012 Jeg mener at dette er noe personalet i barnehagen må ta tak i øyeblikkelig. Det nytter ikke å si at de beklager og er lei seg, du må få vite hva de gjør for å forhindre at dette skal skje igjen. Vet at det ofte er lite ressurser i barnehagene, men dette barnet som biter må ha et øye på seg konstant når han/hun er i nærheten av ditt barn. Biting skjer ofte veldig fort, og noen ganger er det vanskelig å se at det kommer til å skje. Det er nettopp derfor jeg mener at personalet må følge ekstra godt med dette barnet som biter. Jeg har en datter som i perioder har bitt andre i bhg (og i perioder har kommet hjem med bitt), og det er en skikkelig uting. Så ta en samtale med barnehagen så raskt som mulig, fordi dette her bør dere forsøke å få stoppet med en gang.
Mamma'n og englebaby'n Skrevet 3. mai 2012 Forfatter #3 Skrevet 3. mai 2012 Takk for svar! De sier at de trøster den som får vondt og overser den andre. Men det fungerer tydeligvis ikke på hun som biter, for hun fortsetter jo bare.. De er tre voksne på ca 10 barn på avdelingen hennes, ofte er de bare 8-9 barn der.
Gjest yrild Skrevet 3. mai 2012 #4 Skrevet 3. mai 2012 oj der hadde jeg ikke vært like kul som deg. Jeg hadde forlangt å få vite hva de spesifikt gjør for å endre dette. En gang er som et uhell å regne, men flere ganger av samme barn er helt uhørt og må tas ordentlig tak i om de så for en periode må ha en person som fotfølger denne "biteren" og kun to voksne på røkla. Hvis det ikke nytter å overse biteren så hjelper det kanskje å se henne?
Mamma'n og englebaby'n Skrevet 3. mai 2012 Forfatter #5 Skrevet 3. mai 2012 Takk for svar! Jeg har ikke vært klar over at det er det samme barnet som biter før nå i det siste. Snakket med ei venninne som har sønnen sin på samme avd, han har blitt bitt to ganger av det samme barnet. Jeg vet ikke hva de gjør i bitesituasjonen altså, jeg har bare hørt at det er slik de takler andre situasjoner der barna blir 'uvenner'.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå