Gå til innhold

For dere som er opptatt av vektøkning- nyttig kalkulator

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

• 2 uker senere...

Kan ikke stemme at den mener jeg skal gå opp 28 kg, til 106 kg, 10 kg mer enn hva jeg veide som høygravid sist! Har et mål om å klare å holde meg under 90 kg denne gangen . (kommer nok til å ryke pga jeg orker ikke å trene, men er lov å prøve ) :-)

Annonse

Eg brukte , på høgde. Tullekalender tenker eg. Brukte to ulike startvekt, og likevel kom eg fram til at eg ved endt svangerskap skal gå opp minimum 7 og maks 12 kilo. Og ingen går opp i første trimester. Høyrer jo om et hav av folk som går opp 20 kilo, virker som det er dei færraste som går opp så lite som 10. Eg er 26+3 og har gått opp 4 frå startvekt og 6 i andre trimester, ettersom eg gjekk ned to. Og eg har ingenting å gå på i denne kalenderen. Huff, trur denne kalenderen berre gjer det vanskeleg for oss. Masse lykke til til dykk andre jenter, håpar me kalrer å fokusera mindre på vekt framover!!! :)

Støtter meg på Lilla her - jeg skulle da ha gått opp max 3 kilo til uke 26 der jeg er nå - mens virkeligheten sier 8 kg (og har ikke fått noe kommentar fra jordmor på den). Totalt skal jeg gå opp max 11. Det skal holde hardt!

I forrige svangerskap gikk jeg opp 12, og da var jeg til flere undersøkelser på sykehus fordi jordmor/lege mente jeg var så "liten" og hadde for lav vektoppgang (spiste dårlig pga operasjon av nyresten og gikk vel faktisk ned i vekt siste ukene).

Gangen før der jeg gikk jeg opp 18 kg, og ned alle igjen noen uker etter fødsel. Jeg er i utgangspunktet "tung" for høyden min, men slank - og som alle andre tabeller tar den ikke "høyde" for fysiske ulikheter. Eks. veier muskler mer enn fett, så en godt trent person vil ofte kunne ha en relativt høy Bmi, uten å være overvektig.

Jeg synes ikke det er superstas å gå opp i vekt, og opplever fokusen på vekt ifm svangerskapet som litt slitsom, selv om intensjonen er god. Jeg er veldig glad for å være såpass gammel med flere fødsler bak meg, at jeg heldigvis kan minne meg seg på på at vekta og kroppen normaliserer seg om tre-fire måneder igjen.

Til alle gravide medsøstre, gjør som rådene sier; spis sunt, ofte og variert. Hold deg i aktivitet og stol på at du er laget for å gjøre nettopp dette - så får vekta vise det den vil :-)

Hvis jeg ikke bruker verken komma eller punktum, men bare 178 ( istedet for 1,78 eller 1.78) så ligger jeg akkurat på maximum.. Hva er det som gjør forskjellen ?

Den viser jo helt forskjellig ettersom om man bruker punktum, ingenting eller komma. Med punktum er maxvekt for meg uke 40, 83 kg, mens om jeg skriver uten punktum, er maxvekt 91 - det er jo 8 kilo forskjell!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...