Gå til innhold

Amming og lavkarbodiett

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

Jeg var så "heldig" å legge på meg nesten 25 kg under svangerskapet, og nå, 9 mnd etter fødsel har jeg ca 10 kg igjen til startvekt. Har en relativt sunn livsstil, men det ser ikke ut som de 10 siste kiloene forsvinner uten drastiske tiltak... Har derfor vurdert om jeg skal begynne på en lavkarbodiett. Gikk på dette før jeg ble gravid og vet at denne dietten/livsstilen fungerer for meg.

Men så ammer jeg jo fortsatt og vet at slanking og amming ikke passer så godt sammen. Ammer 3-5 ganger om dagen (er nattavvent) og Lillemor er 9 mnd.

Er det sånn at jeg ikke bør gå på noen diett før jeg er ferdig med å amme, eller går det bra nå som Lillemor er blitt såpass stor og jeg ammer såpass lite?

Er så lei av disse ekstra kiloene :( Dessuten mistenker jeg at jeg må gå ned noen kilo for å få menstrasjonssyklusen på rett kjøl igjen. -Var derfor jeg slanket meg før jeg ble gravid også...

Takk for svar :)

Endret av Tuppen & Lillemor
Videoannonse
Annonse
Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

Man skal verken gå på lavkarbo eller slanke seg på andre måter når man ammer. Slanking frigjør toksiner i kroppen, som går over i morsmelk. Så nei, det er ikke noe lurt.

Skrevet

Er klar over det du sier her, himmelblå. Derfor jeg bare har vurdert diett, og ikke begynt...

Men mente jeg hadde lest et sted at dette gjaldt hovedsaklig for små babyer og når man fullammer/ammer mye. Så tenkte kanskje at det gikk bra nå. Men vil ikke ta noen sjanser, så da får jeg vel droppe det..

Skrevet

Selvfølgelig kan du spise lavkarbisk både når du er gravid og ammer! Det er jo et optimalt kosthold! Så lenge du spiser masse grønnsaker, gjerne tar en multivitamin, og velger sunne proteiner så er det helt fint!

Du kan sikkert unne deg litt frukt også.

Lavkarbokosthold er ikke slanking, det er en livsstil.

Skrevet

Selvfølgelig kan du spise lavkarbisk både når du er gravid og ammer! Det er jo et optimalt kosthold! Så lenge du spiser masse grønnsaker, gjerne tar en multivitamin, og velger sunne proteiner så er det helt fint!

Du kan sikkert unne deg litt frukt også.

Lavkarbokosthold er ikke slanking, det er en livsstil.

Så en lavkarbisk livsstil vil ikke frigjøre toksiner som går over i morsmelken? Hvis jeg spiser minimalt med karbohydrater og forhåpentligvis går ned i vekt???

Skrevet

Anbefaler deg å gjøre litt research før du begynner på lavkarbo. Selv om det virker som en vedtatt sannhet blant mange at lavkarbo er sunt og "optimalt kosthold" så viser seriøs forskning at det ikke stemmer i det hele tatt.

Ledene lege og forskningsmiljøer i bla USA fraråder low-carb/high-protein diets på det sterkeste ettersom det er bevist at det leder til en rekke sykdommer og helseplager.

Sjekk kilder her:

http://www.pcrm.org/search/?cid=1260

http://www.pcrm.org/search/?cid=251

Skrevet

BAH, blir så oppgitt over alle som tror at lavkarbo er et skummelt valg. Kroppen din er bygget opp av fett og proteiner, det finnes ikke EN eneste essensiell karbohydrat. Så lenge du har et variert og sunt kosthold er lavkarbokostholdet et optimalt valg.

Dessverre er det sånn at i helse-Norge er alt "nytt" skummelt og farlig, og spiser du ikke den obligatoriske kneipp-skiva så er du på ville veier!

Nei, lavkarbokosthold er ikke slanking, men at man går ned i vekt dersom en følger det er en heldig bieffekt. Du går heller ikke ned mer enn hva kroppen din synes er greit.

Et kosthold basert på fett/proteiner og det som ellers naturlig finnes lett tilgjengelig i naturen er det som er vårt opprinnelige kosthold. Dessuten er det ditt valg hva du putter i munnen!

Her ble jr unnfanget på lavkarbo, graviditeten var delvis lavkarbisk (slet litt med å få meg mat pga kvalme) og etter 4 mnd med amming la jeg om til lavkarbisk igjen. Ammer fortsatt, jr er 17 mnd. Han er kjernesunn, kvikk og rask og nei, han får heller ikke kneipp.

Skrevet

BAH, blir så oppgitt over alle som tror at lavkarbo er et skummelt valg. Kroppen din er bygget opp av fett og proteiner, det finnes ikke EN eneste essensiell karbohydrat. Så lenge du har et variert og sunt kosthold er lavkarbokostholdet et optimalt valg.

Dessverre er det sånn at i helse-Norge er alt "nytt" skummelt og farlig, og spiser du ikke den obligatoriske kneipp-skiva så er du på ville veier!

Nei, lavkarbokosthold er ikke slanking, men at man går ned i vekt dersom en følger det er en heldig bieffekt. Du går heller ikke ned mer enn hva kroppen din synes er greit.

Et kosthold basert på fett/proteiner og det som ellers naturlig finnes lett tilgjengelig i naturen er det som er vårt opprinnelige kosthold. Dessuten er det ditt valg hva du putter i munnen!

Her ble jr unnfanget på lavkarbo, graviditeten var delvis lavkarbisk (slet litt med å få meg mat pga kvalme) og etter 4 mnd med amming la jeg om til lavkarbisk igjen. Ammer fortsatt, jr er 17 mnd. Han er kjernesunn, kvikk og rask og nei, han får heller ikke kneipp.

Ditt innlegg bekrefter at dette stemmer: http://www.side2.no/helse/article2471453.ece

Skrevet

Ditt innlegg bekrefter at dette stemmer: http://www.side2.no/helse/article2471453.ece

Ta deg en bolle.

HI, anbefaler deg å ta kontakt med Balderklinikken dersom du føler du trenger faglig veiledning. Ikke hør på "rådene" fra brødhuene her inne.

Skrevet

Og en annen ting ang det å gå ned i vekt etter fødsel.

Person 1: fullammer, spiser et normalt norsk kosthold, men passer litt på hva hun får i seg så går i mildt/moderat kcalunderskudd. Går ned 8 kg i løpet av 4-5 mnd.

Person 2: fullammer, spiser lavkarbisk med mildt/moderat kcalunderskudd. Går ned 8 kg på 4-5 mnd.

Person 1 er flink, sunn, og kommet i form raskt etter fødsel, men har da ikke slanket seg!

Person 2 har slanket seg! Fy!

Sånn er det jo ikke!!!!

Skrevet

BAH, blir så oppgitt over "ernærningsspesialister" som lirer av seg kostholdsråd når de tydligvis ikke vet hva de snakker om.

Har du kilder til alle påstandene dine over? Hvis ikke syntes jeg du kan la være å gi kostholdsråd til gravide og ammende på dette forumet.

http://www.atkinsdietalert.org/advisory.html#misunderstandings

Skrevet

Linke til tøysete artikler som gjort over her kan jeg nok ikke nei.

Men jeg kan igjen oppfordre HI til å ta kontakt med fagpersonell (ikke fastlegen din!) for nærmere info. Kan du mye om mat og næringsstoffer er det ikke noe problem overhodet.

Nå skal jeg gi meg, men serr: et kosthold bestående av mye sunne grønnsaker, sunne proteiner og gode fettkilder supplert med litt frukt, frø, nøtter og bær. Hvordan kan det IKKE være bra? Kos dere med den bolla.

Skrevet

Kroppen er ikke bygget opp av karbohydrater, nei, men den trenger karbohydtrater likevel. Alt av kroppens prosesser trenger energi, og noen ganger rask energi som de fra karbohydrater. Vi trenger overhodet ikke så mye som en vanlig norsk kost gir, men det betyr ikke at man bør kutte helt! Det er direkte farlig. Naturlig sukker/stivelse finnes overalt i naturen - og vi behøver frukt og grønt. Hva skjedde med sunn fornuft?

Skrevet

Jeg sa heller ikke at vi skal leve utelukkende på egg, bacon og smør, men som nevnt over med en sunn kmbinasjon av grønt, sunne proteiner, sunne fettkilder supplert med noe frukt, bær, nøtter og frø.

Skrevet

Men herregud, spise sunt og trene, er det så vanskelig. Er det nødvendig å starte på en diett. Og lavkarbo har jeg lest at er farlig og at iallefall ikke barn skal begynne på. Er jo ikke lett å vite hvem som har rett, men er da ikke så lenge man ammer. Kan du ikke bare vente isåfall? Er det verdt å ta sjansen?

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

Nei, lavkarbo er ikke så skummelt, men det er alle fanatikere som tror at det er det eneste rette, og at masse mettet fett er sunt. Jeg gidder ikke kutte ut frukt, juice, pasta og andre gode ting for å gå på diett. Man lever kun en gang og trenger ikke ødelegge humøret med å måtte avstå fra ting man liker helt. Jeg har BMI på 22 og spiser sunt selv, liker ikke brød, men mener at alle typer for ensidig kosthold der en komponent så å si utelukkes fullstendig, det seg være fett, proteiner eller karbohydrater, ikke er sunt for kroppen.

'

Og nei, man skal ikke slanke seg når man ammer. Lavkarbo, Grete Roede eller annet, det får man holde på med ETTER at barnet er ferdig med å ammes.

Skrevet

Nå er ikke jeg ekspert, men det ser det jo heller ikke ut som de andre som uttaler seg er, så da kaster jeg meg utpå.

Poenget med at man ikke skal slanke seg når man ammer er fordi det er lagret giftstoffer i fettvevet vårt (såkalt fettløselige stoffer). Når vi slanker bort fettet frigjøres giftstoffene og en del går over i morsmelka.

Jeg kan altså ikke se at metode for å gå ned i vekt spiller noen rolle, enten man kaller det "naturlig" vektnedgang eller aktivt går inn for å få bort kiloene. Det er vektnedgangen i seg selv som forårsaker dette.

Hun ammehjelperen (med nick lillenims) skrev noe om dette for en liten stund siden her inne. Hun sa da at det var såpass små mengder det var snakk om at det ikke hadde stor betydning. Tror hun holder til å småtroll 1-2 år nå, så du kan jo spørre der inne.

Det er forøvrig giftstoffer i det meste av maten vi spiser også (bl.a en del i fet fisk), så barna vil bli utsatt for dette uansett. Det er ikke sånn at de skånes dersom mor ikke går ned i vekt. Så et barn som har begynt med fast føde får i seg giftstoffer uansett. Men det vil jo selvsagt være mengden som er avgjørende. I tillegg spiller alderen på barnet en rolle siden et større barn har bedre utviklet organer (blant annet lever) til å ta seg av giftstoffene.

Jeg synes du kan begynne å jobbe med kiloene med god samvittighet. Men forsøk en sakte vektreduksjon, ikke en hurtigkur.

Skrevet

Jeg la på meg rundt 23kg (hurra) i svangerskapet, og nå 6mnd etter jeg har født har jeg 3-4 kg igjen til startvekt. Jeg har IKKE slanket meg, men vært nøye på kosthold og i 2-3 måneder har jeg trent regelmessing og vært mye i bevegelse. Det går nedover sakte, men sikkert. Og ja, jeg ammer. Som noen har nevnt ovenfor her, så er det jo en kostholdsendring du er ute etter og ikke en "slankekur". Skal vi liksom gå rundt å være halvlubne til vi slutter å amme da, for de vi ikke "har lov" til å endre kostholdet vårt. Deilig å bli kvitt flesket! :)

Skrevet

lillenims er overalt ;)

Ammehjelpens artikkel om slanking: http://ammehjelpen.n...kel/32/Slanking

Når det gjelder slanking er det to ting som er viktig. Det ene er at kurer som kroppen energimessig oppfatter som "sultekurer" vil medføre at melkeproduksjonen går ned. Dette gjelder enten kuren heter Grete Roede, Atkins eller hubbabubba: så lenge man får i seg under ca 1500 kcal pr døgn så vil melkeproduksjonen hos de fleste gå ned.

Lavkarbo med ketose er sannsynligvis ikke så bra, siden ketonene nok vil gå over i melka på linje med i blod og urin. Det er ikke forsket mye på ketoner i morsmelk, så på generell basis fraråder man derfor lavkarbo med ketose.

Et kosthold med lite karbohydrater er i seg selv ikke noe problem å kombinere med amming, så lenge det er nok energi (over 1500 kcal) og noe karbohydrateer.

Men husk også at det er behov for en del ekstra vitaminer/mineraler under amming, så kostholdet må være balansert nok til å dekke dette for "en ekstra person" (evt med kosttilskudd).

Dess lenger ut i ammeperioden, dess mindre problematisk er det. Barnet trenger en mindre andel morsmelk i kostholdet når det ikke fullammes og spiser mye fast føde, og barnets organer er bedre i stand til å ta hånd om avfallsstoffer, ketoner og evt miljøgifter som skilles ut.

Miljøgifter finnes overalt, også i morsmelk, men det viser seg at morsmelk har egenskaper og innhold som gjør at svært mange negative virkninger nøytraliseres ("reparasjonseffekt", man fant ikke de forventede skadene av gifta, det er altså ikke snakk om virkning på "andre områder"). Derfor anbefales amming stort sett alltid uansett hvordan miljøet er rundt mor&barn. (Det er ingen områder i Norge som er så forurenset at det har vært på tale å ikke anbefale amming, da er det snakk om ekstremt forurensede industriområder (kjemiske fabrikker feks) bla. i Asia.)

Så, HI, dersom du har som mål å ta av de 10 kiloene i løpet av det neste halvåret eller så (plussminus), så burde det gå helt greit. Har du derimot årets bikinisesong (og den starter kanskje i juni) som mål så vil jeg si det er for raskt vektnedgang.

Skrevet (endret)

Tusen takk for mange svar! :)

Hadde kun trening og sunt kosthold vært nok til å gå ned i vekt, hadde jeg selvfølgelig ikke tenkt på dietter e.l. Er vel ingen som har lyst til å gå på diett og utelukke gode, fristende matvarer hvis ikke man må..?

For min del har jeg desverre ikke så mye valg hvis jeg skal ned i vekt!

Kan selvsagt vente med vektreduksjon til jeg er ferdig å amme, men for å være ærlig frister det lite å drasse på disse ekstra kiloene i kanskje et år til, hvis ikke mer. Både jeg og Lillemor trives med å amme så hadde ikke tenkt å gi meg med det med det første heller..

Dessuten har vi lyst på en baby til om ikke så altfor lenge, og da hadde det vært greit om menstrasjonssyklusen kom ordenlig i gang snart. (Måtte gå ned i vekt pga tull med mens.syklusen før jeg ble gravid også.)

Så det er flere grunner til at jeg vil ned i vekt...

Utifra svarene jeg har fått kommer jeg nok til å gå for på en langsom vektreduksjon og håpe på at jeg greier å komme i mål på den måten! :)

Endret av Tuppen & Lillemor

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...