Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten vår ble født med kort tungebånd og fikk dermed dårlig sugetak i starten. Jeg fikk dermed såre brystvorter. Tungebåndet er nå klippt, og han har et godt sugetak. Men den dårlige starten har gitt meg åpne sår på brystvortene, noe som gjør ammingen til stress i stedet for kos..

Utdrivingsrefleksen er god, og det renner melk før jeg kobler på gutten.

Jeg ammer stort sett, men pumper innimellom for å gi brystvortene en liten pause. Etter hver amming smører jeg vortene med melk og lar lufttørke. Smører så med Purelan og bruker ammeinnlegg som ikke setter seg fast. Ser i innlegga at jeg blør fra vortene etter amming.

Jeg ammer med ammeskjold, og gutten får godt sugetak på de og mye melk. Men det er vondt når han begynner å suge. Når han først har startet er det ikke så vondt, inntil han slipper eller sovner og han må ta nytt grep.

Har prøvd uten ammeskjold, men har små brystvorter, så han får ikke ordentlig tak.

Har et håp om at når sårene på brystvorterne gror blir ammingen ikke vond lenger, og vi kan kose oss med den. Noen som har tips for å få de til å gro?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no

Er gutten din gammel nå? Dvs hvor lenge har du hatt åpne sår? Blir sårene BEDRE? Sår skal ALLTID bli bedre, selv om det kan ta tid før de er helt bra.

Jeg ville spurt på apoteket etter en salve du kan bruke, mulig du bør ha noe bakteriedrepende.

Dersom du vet du reagerer på ull (feks med kløe, eksem eller liknende) bør du nok unngå salver med lanolin (ullfett). (Salver som heter noe med "lan" pleier inneholde lanolin, men les på innholdslista.)

Små brystvorter er i seg selv ikke grunn til å bruke ammeskjold, vanligvis er store brystvorter et større problem for små nyfødtmunner. Babyen skal aldri suge på brystvorta, men ha MYE av det brune (areola) i munnen. http://ammehjelpen.n...oblingen?id=785 er en video som viser tilkobling og riktig tak.

Dersom det er vanskelig for han å få tak så kan du forsøke å pumpe/håndmelke en del før du legger han til, for å se om det er lettere når brystet er mykere. Du kan også prøve å amme med skjold en stund først og koble han til på nytt uten skjold, da vil brystet være mykere fordi han har spist en del alt. Ofte er det enklere når han er mindre tålmodig også.

Ammeskjold er ikke noe man MÅ slutte med (om det går problemfritt å bruke dem), men som ammehjelper ser jeg at de ofte fører til en del problemer også. De kan i noen tilfeller forårsake sårhet fordi de gnisser mot huden og dermed ikke løse problemet de kanskje ble tatt i bruk mot, selv om det blir mindre vondt å amme. (Jeg er IKKE sikker på at dette gjelder deg, men nevner det likevel.)

Skrevet

Jeg slet i mange uker med såre brystvorter, prøvde kremer, luft tørking og masse annet. Det var først når jeg begynte å bade brystvortene i saltvann det ble fort bedre. Kok 1l vann med salt (husker ikke hvor mye, kan googles) avkjøl litt og sitt med brystvortene i vannet 10min morgen og kveld..

Skrevet

Takk for svar.

Gutten er to uker gammel, men sårene har ikke blitt noe bedre, heller verre. Skal innom legen neste uke, og vil be om en sjekk av infeksjon i brystvortene da.

Saltvann har jeg ikke prøvd enda, skal teste det i dag.

Skrevet

Sår som blir verre må du få sjekka hos lege så fort som mulig, ja!!

Be om at det blir tatt bakterieprøve, og spør hvilken salve du kan/bør smøre med. Om legen er i tvil om den skal vaskes av før amming etc så be vedkommende enten sjekke på relis.no eller ringe Nasjonalt Kompetansesenter for Amming for råd. Det er som regel ikke bra å gnukke og vaske for mye heller, så om du kan slippe å vaske den av så er det bedre for sårene.

Skrevet

Hei... Kjøpte noe på kvinneklinikken i Bergen som har hjulpet masse her.. Det er noen "kurver" til brystvortene slik at de får ligge å luft tørke hele tiden uten å bli forstyrret av tøy osv.. Jeg hadde begynt å få sprekker og kjempet mot tårene når jeg skulle legge til men etter et døgn m disse er eg helt fin:) nå har gutten lært seg bedre tak og vi er kommet over kneiken:)

Ikke godt med såre bryst:((

Skrevet

Ikke noe godt med såre bryst nei... Men det går over tilslutt!!! Heldigvis.. Jeg var sår i flere uker, kanskje 4 uker ++ Smør godt hele tiden, så kommer det seg plutselig!! :)

Skrevet

Takk for rådene :)

Har vært til lege,og gutten vår har sopp (trøske) i munnen. Så nå får vi behandling begge to, og så krysser vi fingrer for at sårene forsvinner etterhvert..

• 2 uker senere...
Skrevet

Benkit:

Husker du hva disse innleggene heter? Er på utkikk etter slike....

Skrevet

Jeg var skikkelig sår da jeg fikk førstemann. Da fikk jeg noen skjell på sykehuset (albueskjell) som jeg hadde på brystvorter mellom ammingene. Det i kombinasjon med brystskjold gjorde at jeg raskt ble bedre.

Skrevet

Husker ikke hva de heter:( jeg kjøpte de på føden i Bergen... Det er en kurv til brystvortene som du putter inni et slags innlegg. Må bruke vanlige innlegg over for kurvene har hull så melken renner gjennom:) hvis du går inn på ammehjelpen.no så ser du de det og da får du navnet også:) geniale!! Kurvene bare koker du, innleggene skulle byttes når de var skitten...

Håper du får bukt med det:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...