Anonym bruker Skrevet 3. mai 2012 #1 Skrevet 3. mai 2012 Jeg har en aktiv liten gutt på 4,5 år, som er fæl til å snuble og ha så og si alltid blåmerker rundt om på kroppen (stort sett på leggene), og jeg har jo etterhvert skjønt at dette er vanlig.. MEN, nå ser han rett og slett helt forferdelig ut.. aldri vært så mange blåmerker på leggene, de er jo nesten helt dekt.. og som den bekymra mamman som jeg er, så tenker jo jeg over om det kan være noe annet. Jeg vet selvfølgelig at dette kan være helt normalt og at det ikke nødvendigvis ligger noe bak, men jeg lurer på om noen vet noe om f.eks leukemi eller har hatt barn selv som har hatt kreft. Hvor mange blåmerker skal til før man burde sjekke det opp hos lege og hvilke andre ting skal man se etter? Han har hatt litt blåmerker på rygg og armer også, men ikke så mye. Jeg blir jo nesten engstelig for å sende ham i bhg i tilfelle de mistenker oss for noe, hehe.. Jeg har legetime selv snart og tenkte å spørre der med det samme, men hadde vært fint om noen her hadde noen svar å gi meg.
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2012 #3 Skrevet 3. mai 2012 Hmmm, her beveger jeg meg ut på dypt vann. Men, mistenkte litt av det samme hos min på 4 1/2 år også for ei stund siden. Hos meg var ikke blåmerkene det verste, men alle andre symptom som kunne tilsi noe alvorlig. Har du sjekket lymfekjertler i nakke/hals og armhuler? Hatt neseblod eller tannkjøttblødning? Vekttap? Feber eller større grad av trøtthet? Er det noe annet som kunne tilsi sykdom? Ta blodprøver for å sjekke verdiene på div som kan si noe om økning i hvite blodceller, antall blodplater o.s.v
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2012 #4 Skrevet 3. mai 2012 Hei, Jeg er ingen ekspert men jeg har en mann som mistet sitt eldste barn til leukemi. Så lenge disse blåmerkene er forklarlige(du sier han er aktiv og faller og slår seg ofte, som barn alltid vil gjøre) og ikke dukker opp i hytt og pine på de merkeligste steder tror jeg ikke du skal bekymre deg. Du vil nok gå utfra legen enda mer beroliget. Leukemi er tross alt en sjelden sykdom. Tror det er ca 300-400 barn som får diagnosen hvert år og de aller fleste blir helt friske! Sykdommen til min stesønn(som jeg dessverre aldri fikk gleden av å møte) ble aller først oppdaget av at han besvimte under en fotballtrening. Ingen hadde noen anelse før dette. Har fått høre at han i lengre tid var blek i huden og fikk lett disse typiske blåmerkene som ofte assosieres med leukemi. Disse blåmerkene har visstnok en karakteristisk form og trenger ikke være særlig store. Utenom dette var han helt fin. Hvordan føler din gutt seg? God allmenntilstand ol.? Be legen ta en blodprøve. Kanskje han har et lavt blodplatenivå? Det er vanlig men kan føre til at sår blør lettere og at blåmerker lettere oppstår etter bare 'støt' mot huden. Lykke til hos legen:)
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2012 #5 Skrevet 3. mai 2012 Takk for svar.. Har ikke sjekket kjertler, det skal jeg gjøre.. Ikke noe neseblod eller tannkjøttblødning (kanskje ett par ganger bare at han har blødd ved tannpuss, men det er vel normalt inn i mellom?). Han veksler litt i forhold til vekt, ikke noe stor gutt, men det tror jeg bare har med matlyst å gjøre, veldig opp og ned. MEN, han har hatt en del episoder hvor han får akutt feber uten noe forvarsel og så går det fort over igjen.. siste gangen fikk han også anfall, trodde først det var feberkramper, men var ikke samme symptomer (mer som epilepsianfall).. var hos legevakta, men de ville ikke sjekke før ett anfall til i såfall. Er vel ikke unormalt trøtt, men en del sliten i perioder og dermed ganske sutrete.. Generelt en oppegående, aktiv og blid gutt da, men man har kanskje ikke alltid så mye med symptomer ved sykdom.. hvertfall ikke i starten..
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2012 #6 Skrevet 3. mai 2012 Takk for svar til du andre som svarte også, trist å høre om sønnen til mannen din.. Jeg synes guttungen er blek i ansiktet til tider, men det er ikke ofte.. og det vil det kanskje være om det hadde vært noe sånt..
Fiemamma Skrevet 3. mai 2012 #7 Skrevet 3. mai 2012 Det var sånn mamma begynte å oppdage leukemi hos min bror. Han var bare 2 år ca. når hu oppdaga det først. Han hadde ramlet ned ei lita steintrapp og så ikke ut av blåmerker etterpå. Han er dessverre ikke med oss i dag og døde når han var 4 Ikke for å skremme deg, men det går altså an å oppdage det på den måten (en sjelden gang!). Masse lykke til og håper han bare lett får blåmerker uten grunn sånn som meg
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2012 #8 Skrevet 3. mai 2012 Takk for svar til deg og.. og trist å høre om broren min Det er forhåpentligvis ikke noe som feiler han, men jeg har bestemt meg for å følge nøye med og få det undersøkt nå hverfall, bedre å være på den sikre siden Som jeg sa i hovedinnlegget så snubler jo han en del, kanskje litt mer enn andre, men det skal da vel litt til for å få blåmerker hver eneste gang, skulle man tro.. jeg veit ikke, men det er vel greit å følge magefølelsen også. Selv om den kan lure en mamma av og til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå