Ringfinger Skrevet 3. mai 2012 #1 Skrevet 3. mai 2012 Da er vi ofisiellt slitere.... Første dag med utredning i går... nå skal det sies at alt var normalt etter gyn..hurra.. skal ha HSG røngten ved neste mens, noen som har tatt det? hvordan var det? sånn ærlig... fikk beskjed om å ta to ibux før jeg kom for at musklene skulle slappe av..
Fiemamma Skrevet 3. mai 2012 #2 Skrevet 3. mai 2012 Jeg skal hos gyn 10.mai for videre utredning og kommer til å presse igjennom en hsg selv, før noen evt. lap. Jeg har lest endel om det på forskjellige forum fra jenter som har tatt hsg. Det ser ut til at det er veldig individuelt hvordan det oppleves, men i de fleste tilfellene gikk det smertefritt for seg. Det føles som menssmerter for de som kjenner noe, men tror selve undersøkelsen er gjort på 5 minutter bare. Må den tas under menstruasjon??
Ringfinger Skrevet 3. mai 2012 Forfatter #3 Skrevet 3. mai 2012 nei, den skal taes rett etter mensen, jeg har mensen i 4-5 dager, så skal ta den på dag 5 ca tror jeg.. jeg kunne tatt det i går, gått opp på avdelingen å spurt om de hadde en avbestilling eller noe, men følte ikke for det akkuratt der og da, og da var jeg 5 dager etter mensen.. Angrer litt på at jeg ikke gikk opp, meeeen men... har neste time på utredning om ca 6 uker, så til da skal jeg ha tatt blodprøver (om to uker) og HSG etter mensen , og mannen levere inn sædprøve.. håper på at han kan få levert den til uka.. bare for å få det unnagjort egentlig..
Ringfinger Skrevet 3. mai 2012 Forfatter #4 Skrevet 3. mai 2012 jeg ble sendt til hsg uten å spørre om noen tingen jeg, så det er lissom ikke "standard"?! tror de at det er noe galt med meg da, siden jeg må ta det?! lissom... siden du må spørre om det selv..
Ming82 Skrevet 3. mai 2012 #5 Skrevet 3. mai 2012 Jeg har tatt hsg, syntes ikke det gjorde vondt i det hele tatt. Men sykepleier sa at noen kan kjenne det, smertene kan minnes litt om menssmerter. Jeg tok min rett etter mensen jeg også.
Skyttejente74 Skrevet 3. mai 2012 #6 Skrevet 3. mai 2012 Dumt spørsmål, men hva skjekkes ved hsg røntgen?
Fiemamma Skrevet 3. mai 2012 #7 Skrevet 3. mai 2012 Okay Gyn kan nesten med sikkerhet si at jeg har endometriose pga sykdomshistorien og etter innvendig ul. Det er vanlig å få en lapraskopi når det er spørsmål om endo, men det som er viktig for meg er å se om egglederne er åpne, ikke om hvilken grad jeg er rammet, for har en stor nok del på begge eggstokkene som er fri foor endometriose. En HSG er mer skånsom enn en lap, så jeg skal bare si min mening om det og ytre mitt ønske om en røntgen før noen evt. operasjon.. Nå er jeg ingen ekspert, men dersom hun mener at en lap likevel ikke er å unngå så er det samme for meg.. Det sies at de med endo har vansker for å få egget til å feste seg så kanskje like greit å svi vekk noee av endoen på lap. En HSG røntgen er en undersøkelse av livmor og eggledere hvor man sprøyter inn kontrastvæske for å se om egglederne er åpne Hvis de er åpne vil man se på skjermen at kontrastvæska lekker ut i bukhulen.
Ringfinger Skrevet 4. mai 2012 Forfatter #8 Skrevet 4. mai 2012 jeg gruer meg faktisk noe veldig... kanskje ikke akkuratt til å gjøre det, men til resultatet og til det faktum at jeg må skræve forrand andre igjen... hvor lenge etter mensen tok du hsg cornflake? fikk du svar sånn med engang? eller måtte du inn til legen å få svar?
Ming82 Skrevet 4. mai 2012 #9 Skrevet 4. mai 2012 Jeg tok min 1 dag etter jeg var ferdig med tr. Fikk svar med engang, kunne følge med det på skjermen. Det var da jeg fikk beskjed om at jeg måtte ta kikkhulloperasjon, gyn kunne ikke se min venstre eggstokken Skjønner at du gruer deg. Du får prøve å fokusere på din kommende spire.
Bare meg123 Skrevet 5. mai 2012 #10 Skrevet 5. mai 2012 Uff,lykke til! Skjønner du gruer deg.Er gjerne sånn,når man ikke helt vet hva man går til. :-( Jeg har selv tatt laparaskopi. De utførte ikke HSG på sykehuset her... Like greit,for da ble jeg grundig sjekket med èn gang,og om det hadde vært noe,hadde de fjernet det med èn gang! Jeg gruet meg skikkelig i forkant,men mest for veneflonen og narkosen.Men etter en god prat med anestesilegen,og noen tårer,gikk det jo kjempefint! De fant ikke noe galt....så jeg er fortsatt uforklarlig barnløs...sukk.... Men uansett,dette kommer til å gå kjempebra. Utrolig hva vi går igjennom for å få lov til å gå gravide *klapperdegpåskuldra* Stå på videre,og masse lykke til.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2012 #11 Skrevet 5. mai 2012 jeg har hatt hsg.. men på sykehuset hvor jeg har hatt det, så var det prosedyre å gjøre det i narkose... så jeg ble lagt i narkose, og etter ingrepet var det rett hjem... hadde mensensmerter fra helvete... og det har jeg hatt 2 mensenperioder etter hsg også... har også hørt fra de som har gjort dette uten narkose at det er veldig vondt! en rettelse: de kan ikke se egglederene ved hsg. De bare skyller igjennom livmora for å se om det kan være f.eks en polypp, endometriose eller sånn...
Ringfinger Skrevet 5. mai 2012 Forfatter #12 Skrevet 5. mai 2012 Laparoskopi?! Omg, tenk om jeg må gjøre det etter jag da?! Aldri vært i narkose eller tatt veneflon... Er vernepleier, men alikevell dødsredd veneflon og andre sprøyter...
Bare meg123 Skrevet 6. mai 2012 #13 Skrevet 6. mai 2012 Laparoskopi?! Omg, tenk om jeg må gjøre det etter jag da?! Aldri vært i narkose eller tatt veneflon... Er vernepleier, men alikevell dødsredd veneflon og andre sprøyter... Under lap`en kan de se egglederne.Der går de inn med kamera,for å se om det er hindringer på veien,og ser hvor kontrastvæsken havner Jeg kom hjem samme dag,men var sykemeldt i to uker. Sleit litt med stingene ved navlen. Det gikk myyye bedre,så fort de var falt av Stakk,ble irritert og vondt,så lenge stingene var der. Jeg og er livredd sprøyter,men har hatt veneflon i hånda to ganger på to år,ligget i narkose pga lap`en,og satt sprøyter i magen til forsøk nå i april Så joda,utrolig hva man gjør Og må jeg gjennom IVF,må jeg jaggu ha nok en veneflon i hånda... :-( Men det som er viktig,er å fortelle de rundt deg,at du ER redd!Da kan de komme med trøstende ord,og kanskje be noen holde deg i hånda Hjelper alltid det,så en føler seg litt tryggere! Lykke til ....igjen
Fiemamma Skrevet 6. mai 2012 #14 Skrevet 6. mai 2012 Ser ikke egglederne på HSG? De synes da veldig godt på videoen der Det er jo det som er hele poenget med HSG'n og kontrastvæska. Så det er ikke feil. Egglederne vises ikke på HSG hvis de har blokkering ved innløp til livmor nei, men det er jo nettopp passasjeblokkeringer man skal se etter under en sånn undersøkelse. Den gjøres for å sjekke om tette eggledere er årsaken til barnløshet. Les mer i linken under: http://www.stolav.no/no/Pasient/Undersokelse/Hysterosalpingografi--HSG/
Ringfinger Skrevet 6. mai 2012 Forfatter #15 Skrevet 6. mai 2012 Så.. Da tar de lap etter hsg om det er noe galt med meg da? Siden jeg ikke skal rett på lap med en gang?? Og de sa på den videoen at de tok inn veska via et kateter, regner med de ikke skal opp i blæra?!
Fiemamma Skrevet 6. mai 2012 #16 Skrevet 6. mai 2012 Ja, sikkert Jeg skal be om HSG før noen lap jeg også, fordi det er mer skånsomt rett og slett. Hvis det bare er egglederne det er spørsmål om er noe galt med (at alt så ok ut på ul) så er det lite vits i å bruke ressurser på sykehuset i form av anestesilege og operatør for å få til en kanskje unødvendig lap. Kateteret føres inni livmorhalsen Kontrastvæske gjør at det blir varmgang i kroppen, så det kan føles som du får varmt vann inni deg. Har tatt det mange ganger selv pga. andre ting, går helt fint Dersom du har matallergier (skalldyr/nøtter) bør du si fra om dette før HSG. Det kan hende du får steroider i pilleform som du må spise dagen før undersøkelsen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå