Gå til innhold

Svangerskapskontroll

gærne ko

Anbefalte innlegg

Hvordan er det med svangerskapskontroll når man venter tvillinger? Hvor ofte? Hos lege, helsestasjon, sykehus, ultralyd hver gang?

Var på ultralyd i uke 9 (pga svangerskap utenfor livmor forrige svangerskap) og fikk vite at eg blir innkalt til ny ultralyd om 4 uker. Men ingen informasjon utover det. Ringte helsestasjon og der fikk eg beskjed om at svangerskapskontrollene ville foregå på sykehuset (St. Olavs) siden det er tvillinger.

Fortsetter under...

Veldig forskjellig fra by til by.

Jeg fant ut på tidlig ul hos gynekolog at jeg ventet tvillinger i uke 7.

Fikk innkallelse til ul på sykehus i uke 12( der fastsatte de om de delte morkake siden jeg venter eneggede og termindato)

Så ble neste ordinær ul i uke 18, og deretter annenhver uke.

Jeg fikk også oppfølging av jordmor, for på sykehuset her i bergen var det kun ul. Så jeg måtte til jordmor som da målte blodtrykk og sjekket urin,pluss det var greit å ha noen å snakke med. Men det er også mange som går til fastlege isteden for jordmor.

Det er også forskjell på eneggede og toeggede om hvor hyppig kontroller du skal ha. Da det er større risiko med eneggede.

Masse lykke til, du får bare være flink å spørre deg frem om hva som kommer til å skje osv.

Får vel meir info i uke 12, ja. Legen fant ut at tvillingene har kvar si morkake, då er dei vel kanskje toegga? Et lavrisiko tvillingsvangerskap som hun sa. Det er så lenge å vente til uke 12 :) Har så lyst å fortelle til alle, men er også redd for å få dårlige nyheter på neste ultralyd.

Jeg hører til St Olavs. Visste om tvillinger etter tidlig ul. Første ktr var hos fastlege, første på sykehus var i uke 17 samtidig m screening ul. Neste i uke 22, 24, 26, 28, 30, 33, 36 og neste ktr uke 38. Ul uke 22, 28, 33 og 36. Har to morkaker og to fostersekker, så har ikke hatt det strengeste kontrollopplegget. Litt skjønn er det alltid underveis når de bestemmer hyppigheten av kontrollene. Hvis måling av livmorhals blir kutta ut, noe de vurderer, blir det færre kontroller.

Lykke til!

Etter ordinær UL skal du ha UL og svangerskapskontroll hver 4. uke på sykehuset. Etter uke 32 skal du ha hver 3. uke. I tillegg skal du ha svangerskapskontroll hver 2. uke. Jeg er på sykehuset hver 4. uke, og ellers har jeg gått til kommunal jordmor/fastlege.

Dette er det forskjellig praksis på.

Jeg er på UL hver 14 dag og får samtidig utført kontrollene der.

Annonse

Får vel meir info i uke 12, ja. Legen fant ut at tvillingene har kvar si morkake, då er dei vel kanskje toegga? Et lavrisiko tvillingsvangerskap som hun sa. Det er så lenge å vente til uke 12 :) Har så lyst å fortelle til alle, men er også redd for å få dårlige nyheter på neste ultralyd.

Kan også være enegga :)

Etter ordinær UL skal du ha UL og svangerskapskontroll hver 4. uke på sykehuset. Etter uke 32 skal du ha hver 3. uke. I tillegg skal du ha svangerskapskontroll hver 2. uke. Jeg er på sykehuset hver 4. uke, og ellers har jeg gått til kommunal jordmor/fastlege.

Dette er det forskjellig praksis på.

Jeg er på UL hver 14 dag og får samtidig utført kontrollene der.

Det var det som stod i retningslinjene, så hvis dere får Ul hver 14. dag er dere heldige :) Jeg fikk beskjed om at det var tvillingboom her(lite område), så de hadde ikke kapasitet til hver 3. uke. Får hver 4. uke.

Fikk i går ny innkallelse fra St. Olavs, og får ikkje komme på ultralyd før i begynnelsen av juni. Då er eg 14 uker på vei. Syns det var litt lenge å vente, vi har bestemt oss for å ikkje fortelle om tvillingene til andre enn nærmaste familie før etter neste ultralyd. Mye kan jo ha skjedd mellom uke 9 og uke 14. Vurderer privat ultralyd i uke 12 bare for å få vite hvordan det står til. Men føler og at det er litt hysterisk eller bortkasta å bestille privat ultralyd bare to uker før. Hadde aldri trudd at eg var sånn, men er av en eller annan ulogisk grunn veldig bekymra og prøver å unngå å planlegge noe før vi har vært på ny ultralyd...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...