Melkekua +3 rosa ulldotter Skrevet 3. mai 2012 #1 Skrevet 3. mai 2012 Vi bruker fortsatt bilsete til vår 9-åring, det blir vell som en pute med rygg og hodebeskyttelse. Men ser at ingen av vennene på samme alder bruker det lenger. Hva gjør dere? Er vi overbeskyttende?
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2012 #2 Skrevet 3. mai 2012 Tror ikke jeg vet om noen barn over 6 år som fortsatt bruker bilstol
☆☆☆ Skrevet 3. mai 2012 #3 Skrevet 3. mai 2012 Det er vel påbudt til 135cm/36 kg? Egentlig er man ekstra utsatt ved ulykker opp til 150 cm, men fordi det ikke finnes ordinære produkter godkjent over 36 kg er grensen satt lavere.
☆☆☆ Skrevet 3. mai 2012 #4 Skrevet 3. mai 2012 Ekstra sikring er påbudt altså, sittepute er godkjent som alternativ til hel stol..
Melkekua +3 rosa ulldotter Skrevet 3. mai 2012 Forfatter #5 Skrevet 3. mai 2012 Jeg fant litt opplysninger om det her. Da gjør vi vell rett og sikrer henne på beste måte. Men må innrømme at jeg ikke ser noen andre i denne alderen i sete. (pute med rygg) http://m.tryggtrafikk.no/index.php?sid=crgh8etgekn9da4ej4g9id6j40&action=roi&host=portal.tryggtrafikk.no&url=http%3A%2F%2Fwww.tryggtrafikk.no%2FNye%2Bregler%2Bfor%2Bbarn%2Bi%2Bbil%3A%2BSpørsmål%2Bog%2Bsvar.b7C_wtfWYA.ips
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2012 #6 Skrevet 3. mai 2012 10-åringen her bruker ikke sete lenger, han sluttet med det da han tippet 145 cm omtrent, nå er han 155 cm. 8-åringen er ca 140 cm og bruker pute enda, men har kuttet ut ryggen på setet.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 3. mai 2012 #7 Skrevet 3. mai 2012 Vi sluttet med det til eldstemann da han var ca 8,5 år, men det var kun fordi han vokste ut av det (er 9,5 år nå og ca 152 cm lang og rundt 40-42 kg). Mellomste som blir 8 år i høst kommer nok til å sitte i sitt til han blir rundt 10 år dersom han fortsetter med å være normalt stor i vekst.
Vogndilla Skrevet 3. mai 2012 #8 Skrevet 3. mai 2012 9 åringen min sitter i sete og det kommer han til å gjøre til han vokser ut av det. Kun det beste er godt nok når man kommer til sikkring av barna våre!!!!
Gjest Filifjonka Skrevet 3. mai 2012 #9 Skrevet 3. mai 2012 Min 8-åring bruker det fortsatt. Men jeg har for lengst sluttet å la meg påvirke av hva jeg ser andre gjør. Jeg har inntrykk av at enkelte foreldre er helt blåst når det gjelder sikring av barn i bil, men jeg trenger ikke følge deres eksempel for det. Noen eksempler på hva jeg har sett andre foreldre gjøre: La barnehagebarnet stå foran passasjersetet med nesa klint inn i frontruta. "Det er så kort vei hjem." Stappe fem-seks småskolebarn inn i baksetet på en bil, selvsagt uten bruk av belter. "De er så smale, så de har god plass baki der." Sitte på fanget til en voksen i passasjersetet foran, med bilbeltet rundt begge to. (Og det blir nok et pent syn ved en evt bråstopp, når den voksnes vekt skal klemme barnet fast mot beltet...) Bruke bærbare bilseter for baby, spenne ungen fast i setet men ikke feste selve setet. "Slapp av, jeg holder det." Andre foreldre er ikke nødvendigvis gode eksempler.
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2012 #10 Skrevet 3. mai 2012 7 åringen sitter fortsatt i sete i vår bil. Det har vi ingen planer om å slutte med, men vi er ikke så nøye på at hun bestandig bruker sete når hun sitter på med andre på kortere turer lengre. Hun er ca 130 cm høy.
iskaffe ♂ ♀ Skrevet 3. mai 2012 #11 Skrevet 3. mai 2012 Mine barn kommer til å bruke bilsete (ikke pute) så lenge som overhode mulig. Jeg er livredd for bilulykker og om han en dag nekter å sitte i sete pga vennene ikke gjør det får han Gå
bivi Skrevet 3. mai 2012 #12 Skrevet 3. mai 2012 min 9-åring sitter også i bilsete fremdeles, og skal sitte der så lenge hun får plass. Bryr meg lite om at hun er den eneste i klassen som må sitte i sete, barnas sikkerhet går først.
Gjest Hercule Poirot Skrevet 3. mai 2012 #13 Skrevet 3. mai 2012 Det blir bilsete så lenge ungene får plass i dem! Jeg driter glatt i hva andre gjør, jeg er så glad i ungene mine at jeg sikrer dem i alle fall i bilen.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2012 #15 Skrevet 4. mai 2012 Hva når ungene sitter på med andre, det være seg samkjøring til trening, en tur til butikken med bestemor ol. Krever dere at skolebarn skal ha sete i bilen da også?
2 boys & now pink Skrevet 4. mai 2012 #16 Skrevet 4. mai 2012 Min 10 åring har ikke brukt sete (pute eller stol) siste to årene. Han er 135cm. 5 åringen min bruker stol med rygg og sete. 1 åringen sitter bakovervendt i stol!
Kyllingbein Skrevet 5. mai 2012 #17 Skrevet 5. mai 2012 Datteren min er 8 år og hun har stol med rygg. kommer nok til å bruke den et par år til. Deretter pute til hun veier 35 kg.
Galskapens overhode Skrevet 5. mai 2012 #18 Skrevet 5. mai 2012 til hun nådde vektgrensen for stolen.. og til hun nådde grensen for puta. blir det samme for de 2 andre.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2012 #19 Skrevet 5. mai 2012 sitter på pute og er 5 og snart 8 år.kommer til å bruke den til det blir for høgt å sitte på
Regina Phalange Skrevet 7. mai 2012 #20 Skrevet 7. mai 2012 Nysgjerrig da jeg kun har baby enda, men hva menes med stol med rygg? "vanlig" bilstol? Tenker at alle bilstoler har jo rygg? Med mindre man bruker pute? *uvitende*
Soleie m/3 gull :) Skrevet 7. mai 2012 #21 Skrevet 7. mai 2012 Nysgjerrig da jeg kun har baby enda, men hva menes med stol med rygg? "vanlig" bilstol? Tenker at alle bilstoler har jo rygg? Med mindre man bruker pute? *uvitende* De mener nok en beltestol. Det er en pute med rygg og nakkestøtte på. Det er det som er anbefalt av tryggtrafikk, selv om bare pute også er lovlig. Men den gir ikke i nærheten av samme sikkerheten som en beltestol.. Mine kommer til å sitte i beltestol til de når enten 35 kilo eller 135 cm. Mine er 4,5 2,5 og 7 mnd. Eldste sitter i beltestol og de to yngste i bakovervendt sete..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå