Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei,

Jeg er 30+1i dag. Fikk beskjed på en kontroll på sykehuset 27+5 at den lille veide 1600 gram, noe som var stort fikk jeg vite. Jeg har en veldig redsel for å føde et stort barn, men jordmoren min tar meg ikke på alvor, og sier bare at det går så fint. ( hun vet ikke at barnet er så stort ennå). Har fått legetime, hvor jeg skal ta dette opp med fastlegen min, om han evt kan henvise med til ahus. Jeg tenker og er redd for dette hver eneste dag. Min storesøster har hatt en fødsel som endte med hastekeisersnitt og et mirakel at begge overlevde ( da lillegutt var en kilo større enn antatt) .

Hva er muligheter for å bli satt igang før termin? Jeg vil helst føde vaginalt, men om han er stor og de ikke vil sette meg igang vil jeg ha keisersnitt.. Er dette mulig eller umulig..???

Håper på svar, da dette er en stor påkjenning i tillegg til eksamensnerver.. ( legetimen er ikke før i neste uke!)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen som kan svare???? Blir så frustrert av å sitte her med tankene mine...

Skrevet

Viss de har oppdaget stort barn så tidlig, så blir du henvist videre på vekstkontroll når det nærmer seg så vidt jeg vet.

Han kan jo fremdeles vokse i rykk og napp enda, så ville ikke bekymra meg så mye over det :)

Du skal i alle fall følges opp med vekstkontroll som sagt, så det skal nok ikke bli sånn at det ikke gjøres noe mer før fødselen.

Jeg skal settes i gang på fredag. Da er jeg 11 dager over termin. Her vil det ikke starte av seg selv. Drittunge :P

Skulle gjerne opplevd at det startet av seg selv, men har innsett at det ikke kommer til å skje her i gården..

Skrevet

Takk for svar! Det var jo ikke rutinekontroll, så fikk ikke vite så mye mer egentlig...trodde de var ferdig med den rykkognapp voksinga nå.. At de legger på seg jevnt 200 g i uka..??

Håper jeg blir henvist til embla-gruppen.. Noen som har erfaringer derfra?

Skrevet

Jeg har vært til embla samtale. Det hjalp MYE! Det er ingen problemer med å få time der. Bare få jordmora di til å sende en henvisning :)

Skrevet

Jeg ville ha tatt noen telefoner selv om du føler at jordmor ikke hører på deg. De er jo der for å hjelpe og veilede, men som i alle yrker så er det ikke alle som er like egnet i jobben sin. Ring fastlegen for å få fremskyndet timen, ring evt annen jordmor. Kanskje er det flere på samme helsestasjon? Ikke sitt alene med tankene dine i allefall.

Skrevet

Takk for fine svar! Greia er at det ikke er fler jordmødre i kommunen, og hun er her to dager i uken, og da har hun ikke tid til samtaler utover t som er avtalt.. Har prøvd å ringe henne, men får bare " det må vi ta på neste kontroll" . Så nå går jeg til fastlegen min, og håper han kan hjelpe meg. ( ringer legekontoret i morgen og hører om de kan presse meg inn! )

I dag har alt bare vært vanskelig.. Vanskelig å legge bort tanker..

Skrevet

Min gutt nr 2 veide 4800 gram ved fødsel! Og den forløp uten problemer. Hadde ikke en eneste rift eller sprekk som måtte sys engang. De sier jo at vekten ikke har så mye å si, det er jo hodet som baner vei, og dermed hodeomkretsen som er av betydning, kroppen kommer jo bare ploppende ut når hodet er ute ;)

Og 1600 gram i uke 29, var det stort? Jeg er 29+4 og i følge babyverdens app veier barnet rundt 1600 gram denne uken.

Skrevet

Var i uke 27 jeg da, eller den 28 alt ettersom man teller.. Men legen på sykehuset mente dette langt over gjennomsnittet, sf-målet mitt er langt over det grønne, noe jeg har hatt hele svangerskapet...

Jeg vet jeg har stramt bekken , stive hofter og redd for at dette skal bli verre, etter en fødsel. Eller om det i det hele tatt er mulig for meg å føde et stort barn..

Hadde ting vært rett fram så hadde ikke ting vært vanskelig.. Vi får bare se, alle er forskjellige!!!

Skrevet

Når du bare er i uke 30 så er det jo ikke så innmari mye de kan gjøre...bortsett fra tettere oppfølging. Har du tatt glukosebelastning? Jeg skal selv settes igang pga stort barn. Er 35% over normalen....og det er fortsatt fire uker til jeg skal settes igang. Symfysemålet trenger strengt tatt ikke ha noe å gjøre med stort barn...da det kan ha med mengden fostervann. Skjønner det er frustrerende å gå sånn. Men de tar nok sikkert tak i ting ved neste kontroll :)

Skrevet

Vet de ikke kan gjøre så mye, det er uvissheten som skremmer meg..vil bare snakke med noen som tar følelsene og tankene mine på alvor og ikke avfeier meg blankt.. Fikk legetimen fremskyndet til i dag:) når man våkner og det første man gjør er å gråte fordi man er redd for noe som skal skje om ni-ti uker så vil man jo gjøre noe.. Er veldig belastende, i en tid jeg egentlig bare vil nyte...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...